کاهش رقابت‌پذیری متاثر از نرخ تورم و ارز

وی با هشدار در مورد این موضوع که تولید ناخالص کشور در حال کاهش است، بیان کرد: از سال ۹۷ تولید صنعت لوازم‌خانگی از ۸میلیون دستگاه اکنون به ۱۷میلیون دستگاه رسیده که این موفقیت مرهون تلاش همه اعضای این صنعت بزرگ بوده است. در این سال‌ها رشد کمی و کیفی داشتیم، ولی یکی از مشکلات این است که قدرت خرید مصرف‌کننده دائم در حال کاهش است و باید فکری برای آن شود. نرخ تورم بالای ۴۰‌درصد و همچنین نرخ ارز که در حال افزایش است، رقابت‌پذیری را میان صنعتگران کشور بسیار کمرنگ کرده و شرایط را برای ورود کالاهای قاچاق به کشور مهیا می‌کند. این مشکل بزرگی است که سیاستگذار باید به آن توجه کند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: رکود بازار، تثبیت‌نشدن نرخ ارز، شرایط تامین مالی، کاهش دریافت تسهیلات از بانک‌ها و همچنین ضعیف بودن تخصیص ارز از مهم‌ترین مشکلات فعلی صنایع و به‌خصوص صنعت لوازم‌خانگی است. امیدواریم با پیگیری‌ها و توجه بیشتر دولت بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

در ادامه محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، به برخی مشکلات تولید پرداخت و گفت: متاسفانه صادرات لوازم‌خانگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تراز بازرگانی ما منفی شده و ۴میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و این برای مجموعه صنعت کشور و صنعت لوازم‌خانگی که ارزش‌افزوده ایجاد کرده است، مناسب نیست. وی بزرگ‌ترین مشکل صادرات کشور را پیمان‌‌‌سپاری ارزی عنوان کرد و افزود: چنانچه برای این موضوع کاری نکنیم، صادرات کشور همچنان نزولی خواهد بود. مشکل بعدی اکثر صنایع تامین مالی است. متاسفانه نرخ سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نصف شده و به همین دلیل استهلاک افزایش داشته و در واقع نرخ استهلاک از نرخ سرمایه بالاتر رفته است. با این شرایط چگونه می‌خواهیم به رشد ۷درصدی که از آن صحبت می‌شود برسیم؟ از سوی دیگر ریسک سرمایه‌گذاری نیز در کشور زیاد شده است.

اینها موضوعاتی هستند که باعث رشد نکردن صنعت خواهند شد.  رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: قاچاق کالا به صنعت کشور آسیب‌های زیادی وارد کرده است. طبق قوانین بالادستی می‌‌‌توانیم واردات به کشور داشته باشیم و هیچ تشکلی مخالف واردات قانونی کالا به کشور نیست. اما ورود قاچاق باعث بر هم ‌خوردن عرضه و تقاضا در بازار و کاهش فروش محصولات داخلی شده است. نجفی‌عرب به برخی متغیرهای اقتصادی پرداخت و گفت: متاسفانه صنعتگران داخلی به دلیل وجود متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز، مالیات، هزینه‌‌‌های مالی و... نمی‌‌‌توانند برنامه‌‌‌ریزی مناسبی داشته باشند. وی در پایان قیمت‌گذاری دستوری را بلای جان صنعت عنوان کرد و گفت: دولت باید قیمت‌گذاری دستوری کالاها را رها کند تا عرضه و تقاضا در بازار اتفاق بیفتد.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم، با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی، به‌ویژه نیروی متخصص، به چالشی مهم برای واحدهای اقتصادی تبدیل و مانع راه‌‌‌اندازی خط‌‌‌ تولید جدید در کارخانه‌‌‌ها شده است، گفت: اگر می‌‌‌گوییم بازدهی در صنعت باید بالا برود، ابتدا باید بازدهی منابع انسانی بالا برود.

وی بر ضرورت توانمندسازی جوانان تاکید کرد و افزود: برای جوانان کاری کنیم که راه جدید پیدا کنند و در یافتن ثروت توانمند شوند. باید قابلیت‌‌‌ها را در آنها تقویت کنیم. هرچه رقابت‌پذیری در صنعت کشور بیشتر باشد و تولید بیشتر و عمیق‌‌‌تری صورت گیرد، بر قیمت تاثیر مثبت دارد و می‌‌‌تواند کاهشی نیز باشد. عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به این موضوع واقف باشیم که به طور متوسط فقط یک‌میلیارد ثانیه در زندگی وقت داریم و این تنها تمام دارایی ماست، در وقت اسراف نمی‌‌‌کنیم و این دارایی را صرف کمک به دیگران می‌‌‌کنیم. آقامحمدی در پایان تاکید کرد: اگر در صنعتی نیروی انسانی رشد کند، آن صنعت قطعا رشد خواهد کرد.

تجلیل از تولیدکنندگان برتر

در این مراسم از ۹تولیدکننده صنعت لوازم‌خانگی شامل حسین باقری بنیان‌گذار شرکت دونارخزر، غلامرضا دامن‌افشان بنیان‌گذار شرکت هیمالیا، صمد رحیم تبریزی بنیان‌گذار شرکت سینجر گاز، سید محمد رضوانی بنیان‌گذار نیکسان صنعت ساوه، منصور صادقی بنیان‌گذار شرکت کاج نچسب، جلال علاقه‌بند بنیان‌گذار شرکت پارس‌استیل، مهدی کاملان بنیان‌گذار شرکت طوس چینی، مرحوم جعفر ختایی بنیان‌گذار شرکت صنایع استیل ایران و مرحوم عبدالله مهدیان بنیان‌گذار شرکت انرژی کشور تجلیل به‌عمل آمد. همچنین از مجید محمدزاده بنیان‌گذار شرکت الکترواستیل، به دلیل تلاش برای احیا و بازسازی این کارخانه پس از آتش‌سوزی گسترده آن تجلیل به عمل آمد.