سه پروژه‌ برتر، جایزه بزرگمهر دریافت کردند دنیای اقتصاد، صبا طاهریان

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این رویداد با هدف معرفی برترین پروژه‌های مشاوره مدیریت و انتقال بهترین تجارب، توسط انجمن مشاوران مدیریت ایران برگزار شد. جایزه ملی مشاوره مدیریت نیز نشانی از کیفیت پروژه‌های بهبود سازمانی است که با عنوان «جایزه ملی بزرگمهر» به تجربه‌های موفق و بهبود عملکرد سازمانی که حاصل همکاری بین مشاوران مدیریت و کارفرمایان پیشرو در تغییر و تحول سازمانی است، تعلق می‌گیرد و برترین پروژه‌ها در جایزه بین‌المللی کنستانتین معرفی می‌شوند.

در ششمین دوره جایزه بزرگمهر نیز ۲۳پروژه معرفی شد که از میان آنها، ۹پروژه منتخب و ۳پروژه نیز جایزه بزرگمهر را دریافت کردند و به عنوان نماینده به جایزه بین‌المللی کنستانتین معرفی شدند.

مشاوران مدیریت از گذشته تاکنون

در ابتدای این همایش یک‌روزه، سعید احمدیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران عنوان کرد: بسیار خرسندیم که بعد از ۴سال موفق به برگزاری جایزه ملی بزرگمهر شده‌ایم. در زمینه مشاوره مدیریت بسیار نیازمند این موضوع هستیم که بین ذی‌نفعان گوناگون یک مفاهمه‌ای اتفاق بیفتد. البته در چنین رویدادهایی تمام تلاش ما بر این اساس است که توجه به کیفیت را مقدم بر کمیت بدانیم.

احمدیان در ادامه با اشاره به این موضوع که حوزه مشاوره مدیریت چندوجهی و متاخر است، از همین ‌رو نیاز به تعریف دارد، عنوان کرد: چنین به نظر می‌رسد که عمر مشاوره مدیریت چندان نیست و به حدود ۱۰۰سال پیش در ایران و حدود ۱۷۰سال پیش در دنیا برمی‌گردد؛ اما از سوی دیگر، عمر مشاوره مدیریت، عمری به اندازه تمدن بشری دارد و برخی کتاب‌ها در این حوزه به تاریخ سه هزار ساله برمی‌گردد یا در ایران، فردی همچون بزرگمهر را داریم که فردی حکیم و مشاور حاکم زمان خویش بوده است.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که با انقلاب صنعتی موضوع مدیریت اساسا تغییر پیدا می‌کند. تا پیش از انقلاب صنعتی، موضوع مدیریت مبتنی بر هنر و خرد بوده است، با انقلاب صنعتی و تحولاتی که روی می‌دهد، موضوع مدیریت به سمت علم پیش می‌رود؛ البته این موضوع در جوامعی مانند کشور ما که صنعت در آن وارداتی است، پیامدهایی به همراه داشته اشت، زمانی که انقلاب صنعتی روی داده است، انسان با اختراع ماشین بخار، میزان تولیدات خود را چندین برابر افزایش می‌دهد؛ زمانی که قدرت تولید چندین برابر افزایش می‌یابد، بدون شک نیاز به مشتری نیز چندین برابر رشد پیدا خواهد کرد. بنابراین نیاز به تسلط بر محیط خود بیشتر می‌شود؛ چراکه سازمان‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ما قصد داریم بر محیط خود تسلط پیدا کنیم. تا پیش از انقلاب صنعتی، حاکمان و فرماندهان جنگی بر محیط مسلط بودند. در انقلاب صنعتی، سازمان‌ها با هدف تسلط بر محیط شکل می‌گیرند. زمانی که شرکت‌ها و سازمان‌ها گسترش پیدا می‌کنند، افرادی برای اداره این سازمان‌ها پدید می‌آیند. بنابراین تئوریسین‌هایی پیدا می‌شوند که نخستین آنها در علم اقتصاد «آدام اسمیت» است. پیرو وی تیلور می‌آید که مکتب کلاسیک را ارائه می‌کند. در آن زمان، ارائه یک نسخه برای جامعه صنعتی جوابگو بوده است، چراکه تولید بالا نبوده و صنایع نیز چندان گوناگون نبوده‌اند. از این ‌رو شرکت‌ها براساس نسخه‌های تجویزی موفق عمل می‌کردند. ابتداترین نسخه برای شرکت‌ها در آن زمان، تقسیم کار سازمانی بوده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران با اشاره به این موضوع که در طول زمان، صنعت درجا نمی‌زند، عنوان کرد: پشت‌سر انقلاب صنعتی اول، انقلاب صنعتی دوم رخ می‌دهد؛ در انقلاب صنعتی دوم، می‌دانیم که چگونه می‌توان از انرژی الکتریسته استفاده کرد و برق را به کارگاه‌ها برد و کارگاه‌ها به کارخانه‌ها تبدیل می‌شوند. در این دوره تحولات بسیار می‌شود و خطوط راه‌آهن شکل می‌گیرد. بعد از جنگ جهانی دوم، انقلاب صنعتی سوم با حضور رایانه‌ها شکل می‌گیرد و انقلاب صنعتی چهارم، عصر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است.

احمدیان در ادامه یادآور شد: در جوامع صنعتی اتفاقی که روی می‌دهد، یک رابطه دیالکتیک بین حوزه علم و صنعت باعث هم‌افزایی در حوزه مدیریت می‌شود. سازمان‌ها شکل می‌گیرد و محیط که تغییر می‌یابد، سازمان نیز تغییر پیدا می‌کند. در این میان باید به‌دنبال تئوری‌هایی برای سازمان‌های جدید بود. منتها در اکثر کشورها همانند کشور ما، صنعت و دانش مدیریت امری وارداتی می‌شود و خطر تاخر فرهنگی، همواره برای امر وارداتی وجود دارد. یعنی ابزار را می‌گیریم، اما ممکن است که دچار مشکل استفاده از آن شویم. بنابراین مشاوره مدیریت که رابط بین علم مدیریت و صنعت است، در ایران به‌شدت دچار تاخر فرهنگی است. بنابراین برگزاری چنین رویدادهایی ضروری است تا به این مفهوم برسیم که مشاوره مدیریت کیست و چه کمکی می‌توان از آن گرفت.

وی در ادامه افزود: مدیران ارشد سازمان‌ها به‌شدت مشغله دارند، مشغله‌های مدیریتی باعث می‌شود که زمانی که مدیر درخواست مشاوره مدیریتی دارد، موضوع را به سطوح پایین‌تر ارجاع می‌دهد و سطوح پایین‌تر نیز کار را به سطوح پایین‌تر می‌سپارند. اگر سازمانی، مشاوره مدیریتی را می‌پذیرد، باید بپذیرد زمانی که مشاور پا به سازمان می‌گذارد، مرکز ثقل تعاملات سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برنامه‌های مشاور باید در سازمان عملیاتی شود، به محض اتفاق این برنامه، واحدهای مختلف، سازمان واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند. این واکنش‌ها به‌صورت طبیعی برای حفظ واحد سازمانی خود روی می‌دهد و تنها کسی که آگاه است که اورهال شدن به نفع سازمان است، مدیر ارشد است. بنابراین زمانی که مدیر ارشد این موضوع را به سطح پایین واگذار می‌کند و آن را نیز پیگیری نمی‌کند، بدون شک واحدهای سازمانی از مسیر خارج می‌شوند و واحدهای سازمانی، پروژه‌ای را که به دنبال منفعت کل سازمان بوده به مسیر دیگری می‌برند. بنابراین باید به مدیران این مطلب را گفت که اگر قرار است این‌گونه، کار پروژه‌های مدیریتی را انجام بدهید، بهتر است که انجام ندهید.

رئیس هیات‌مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران ادامه داد: نکته دیگر آن است که به نظر می‌رسد زمانی که سازمان‌ها در یک اضطراری قرار می‌گیرند، برای پاسخ به آن اضطرار، مشاور به خدمت می‌گیرند و توقع دارند که نسخه‌ای سریع و فوری برای آنها ارائه کند. این در حالی است که باید آگاه بود که زمان انقلاب صنعتی گذشته است و هم‌اکنون مدیریت نسخه تجویزی ندارد. اگر نخستین ایده مدیریتی، تقسیم کار بوده، همین ایده بدون فهم از سازمان قابل کاربرد نخواهد بود. فرهنگ سازمانی و محیط سازمانی شما چگونه است و براساس آن باید تقسیم کار انجام داد. بنابراین بدون شک، نسخه سریع، نسخه درستی نیست.

احمدیان افزود: مشاوران جدید باید رجعتی به مشاوران از انقلاب صنعتی داشته باشند که بزرگان این حوزه، بیش از آنکه دانش داشته باشند، خرد و بینش داشته‌اند و انقلاب صنعت در حقیقت مدیریت را تبدیل به علم کرد که باید این موضوع را در نظر گرفت که دیگر هم‌اکنون دانش مدیریت پیش از انقلاب صنعتی، دیگر برای صنعت کاری نمی‌کند. سازمان‌ها دیگر سازمان‌های صد سال پیش نیستند و به‌شدت پیچیده شده‌اند؛ به‌ویژه در کشور ما که بیشتر رفتار سازمانی، از نوع رفتار سیاسی است. دوم اینکه چیزی که وانمود می‌شود، چیزی نیست که در لایه زیرین سازمان قرار دارد. اگر می‌خواهیم کار اثربخشی انجام بدهیم، نیاز داریم که به لایه‌های زیرین سازمان توجه کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجمن مشاوران مدیریت عنوان کرد: انجمن با چند تشکل صنفی ارتباط برقرار کرده و به این نتیجه رسیده‌ایم که مشاور مدیریتی اگر بخواهد به یک سازمانی کمک کند، نیاز است که صنعت بنگاه را بشناسد. بنابراین در هر صنعتی، دوره‌هایی را برای شناخت صنایع طراحی کرده‌ایم.

پروژه‌هایی که نائل به دریافت جایزه کنستانتین شدند

رضا عرب‌عامری، دبیر انجمن مشاوران مدیریت ایران در ادامه این همایش عنوان کرد: در جایزه بزرگمهر، در چهار دوره گذشته، در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸سطح‌بندی‌هایی انجام شده بود. نکته بسیار مهم طی چهار دوره قبل، ارائه پروژه‌های بکر بوده‌اند که در حد بالایی از کیفیت جایزه کنستانتین قرار داشتند.

عرب‌عامری در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره ششم جایزه بزرگمهر ۲۳ پروژه معرفی شدند که در این میان ۹پروژه به‌عنوان پروژه برتر انتخاب شدند و ۳پروژه نیز نائل به دریافت جایزه کنستانتین شدند.

لازم به یادآوری است که پروژه پیاده‌سازی راهکارهای مدیریت دانش در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، پروژه ارزیابی و ارتقای فرهنگ سازمانی در بانک صنعت و معدن و پروژه تدوین نقشه راه محصولات و خدمات گروه مپنا، جایزه کنستانتین را دریافت کردند.ادامه گزارش این نشست را در روزهای آینده مطالعه خواهید کرد.