این رویه در دو سال گذشته نیز تکرار شد و دولت سیزدهم تلاش کرد تا سهم خود را به عنوان بیمه پایه به صندوق بپردازد، زیرا طبق قانون تاسیس این صندوق، دولت نه تنها سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی آن را تامین می‌‌‌کند بلکه بخشی از حق بیمه پایه نیز از سوی دولت تامین می‌شود. بر اساس قانون تاسیس این صندوق، درصدی از حق بیمه پایه از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی از مالکان آنها دریافت می‌شود و بقیه را دولت تامین می‌‌‌کند؛ این حق بیمه باید هر سال به صورت پلکانی افزایش یابد به طوری که ظرف  ۱۰سال از آغاز اجرای این قانون سهم مالکانه به ۹۰‌درصد و سهم دولت به ۱۰‌درصد برسد. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی از سوی دولت منتشر شده است، بندی به صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و سهم دولت اختصاص دارد. در بند ت تبصره ۵ ماده واحده این لایحه که به حوادث غیرمترقبه اختصاص دارد، سهم دولت بابت حق بیمه پایه واحدهای مسکونی ۷۰‌هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

در این بند آمده است: در اجرای ماده چهار قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ دولت مکلف است تا مبلغ ۷۰‌هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه پایه سهم دولت و همچنین کل حق بیمه پایه واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی یا سایر افراد ناتوان از پرداخت، از محل اعتبار ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن و اعتبارات مواد ۱۶ و ۱۷ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸، تامین و در ابتدای سال توسط خزانه‌‌‌داری کل کشور به حساب صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان واریز شود.

همچنین در بند ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه که به موضوع عوارض و مالیات اختصاص دارد، درباره سهم مالکان در پرداخت حق بیمه به این صندوق توضیح داده شده و در آن آمده است: حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۳ میلیون ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالانه به مبلغ ۹۰۰‌هزار ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند از پرداخت این حق بیمه معافند.

در قانون بودجه امسال درباره صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی چنین آمده بود: در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیون ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالانه ۲۴۰‌هزار ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، از پرداخت این حق بیمه معافند.

بر اساس قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، این صندوق خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از زلزله، سیل، توفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریالرزه (سونامی) را برای همه ساختمان ‌‌‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از این خطرات وجود داشته باشد، جبران می‌کند.