در ابتدای این برنامه افسانه شفیعی عضو هیات علمی و سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» با تشریح اهداف انتشار آن گفت: جمع‌آوری محتوای این کتاب دو سال زمان برد که از نظرات بخش خصوصی نیز در این خصوص استفاده شد. این کتاب کمک موثری به وزارت صمت برای مسیرسازی آینده خواهد داشت.

وی ادامه داد: این کتاب خطوط را مشخص کرده و هزینه‌های عملکرد تصادفی مجری و سیاستگذار را بالا خواهد برد. امیدواریم با انتشار این کتاب اسناد بالا‌دستی را ایجاد کرده باشیم. بنابراین این اثر می‌تواند منشأ اثر مثبت برای دیگر صنایع شده و ضعف جایگاه استراتژیک و خلأ جایگاه راهبردی در کشور را پر‌رنگ کرده و در صنایع ساخت‌محور اثر‌گذاری بالایی داشته باشد.

سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» با توضیح بیشتر در خصوص این اثر گفت: این اثر در چهار بخش طبقه‌بندی شده و در آن به زنجیره ارزش صنایع و به‌خصوص لوازم خانگی نگاه ویژه‌ای شده تا مفهوم زنجیره ارزش پررنگ‌تر شود. در بخش‌های دیگر شرایط این صنعت، تحلیل محیط کسب‌و‌کار و آسیب‌شناسی‌های مختلف انجام شده است. همچنین به موضوع ساخت ایران و اینکه کدام کشورها بیشتر از محصولات ایرانی استفاده می‌کنند نیز پرداخته شده است.

افسانه شفیعی در انتهای صحبت‌های خود در مورد کتاب بازآفرینی یک صنعت گفت: موضوعات سیرتکوینی صنایع لوازم خانگی، اقتصاد این صنعت، نوسازی فناوری و مقایسه شرایط نظام تولید در ایران با سایر کشورها نیز بررسی شده که در این خصوص پنج کشور ایتالیا، کره‌جنوبی، ترکیه، چین و هندوستان در نظر گرفته شده است.

در ادامه دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در مورد آخرین وضعیت این صنعت و همچنین مشکلات و موانع آن صحبت و تاکید کرد سهم کل صنعت از GDP ۱۳‌درصد است.

عباس هاشمی با ذکر این موضوع که باید از سیاست اقتصاد بدون نفت و تک‌محصولی خارج شویم ادامه داد: حمایت از صنعت و توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد. سهم مالیات صنعت ۶۸‌درصد از کل مالیات کشور است و این با دیگر شرایط همخوانی ندارد. این سیاست باعث می‌شود سفره صنعت کوچک‌تر از قبل شود و در آینده سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری مولد ایجاد نخواهد کرد. بنابراین باید از کلی‌گویی در حکمرانی پرهیز شده و همه شاخص‌ها در نظر گرفته شود.

وی با ارائه برخی آمارها افزود: وضعیت کشور طبق آمار جهانی در شاخص کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری‌ها رتبه‌بندی شده که متاسفانه در هیچ‌کدام از آنها جایگاه کشور مطلوب نیست. بنابراین دلسوزان باید آسیب‌شناسی بیشتری در این خصوص انجام داده و هدف‌گذاری‌ها موثر‌تر شود. مثلا اینکه در ۴ سال آینده رتبه کشور در مورد شاخص‌های جهانی چند پله صعود داشته و در پایان سنجش بین‌المللی در این خصوص انجام شود.این فعال صنعت لوازم خانگی کشور در ادامه تاکید کرد: در برنامه ششم رشد ۲۷ درصدی از سوی مرکز علمی پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی شده و رشد اقتصادی کشور نیز ۸‌درصد لحاظ شده است. این درحالی است که برای رشد ۸ درصدی الزاماتی نیاز است که باید مهیا شود.

اهمیت صادرات پایدار

وی به موضوع صادرات نیز پرداخت و در این خصوص گفت: صادرات پایدار برای کشور بسیار مهم است ولی متاسفانه در حال حاضر در این بخش به صورت سینوسی حرکت می‌کنیم. در این خصوص وجود تحریم‌ها و عدم‌دسترسی بانک مرکزی به پول‌های بلوکه‌شده کشور دو مانع بسیار بزرگ هستند. در صورت رفع این موانع می‌توانیم به صادرات پایدار فکر کنیم. در جلسه‌ای که اخیرا با معاون اول ریاست جمهور، وزیر اقتصاد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی داشتیم این مسائل بررسی و قرار شد ما در این خصوص طرح پیشنهادی خود را ارائه کنیم. باید دید در دنیا صنعت لوازم خانگی به چه سمتی می‌رود و الگوهای موردنیاز در این خصوص چیست.

پیش‌بینی افزایش بازار دنیا

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در ادامه با بیان این موضوع که بهینه‌سازی مصرف انرژی، هوشمند‌سازی و ساده‌سازی محصولات تولیدی باید در نظر گرفته شود ادامه داد: اندازه بازار جهانی لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۹۰ میلیارد دلار بود که از این رقم ۳۶۰ میلیارد دلار مربوط به تولید لوازم خانگی بزرگ بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ این عدد به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که صنعت لوازم خانگی ایران باید سهم خود از این رقم را افزایش دهد. این درحالی است که بازار داخلی با توجه به تکثر محصولات، ۵/ ۶میلیارد دلار است که بیشتر آن مربوط به ساخت لوازم خانگی بزرگ است.

الزامی برای افزایش صادرات

عباس هاشمی در ادامه به اهمیت و جایگاه مهم FATF (گروه ویژه اقدام مالی) برای افزایش صادرات ایران اشاره کرده و گفت: اعتقاد بخش خصوصی بر این است که باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم. اگر بخواهیم سهم بیشتری از بازارهای جهانی داشته باشیم باید تغییراتی را ایجاد کرده و در برخی سیاست‌ها بازنگری داشته باشیم. به عنوان مثال نمی‌توان FATF را قبول نکرد و انتظار داشته باشیم در بازارهای جهانی سهیم شویم. البته باید در نظر داشت که سهم بخش R&D (فعالیت‌‌‌هایی که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید خود در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند) در مولد‌سازی صنایع لوازم خانگی کشور نیز پایین است و بنابراین در این بخش نیز باید توسعه داشته باشیم. وی با تاکید براینکه سیاست تعمیق ساخت داخل باید بیشتر از قبل دنبال شود و تولید قطعه‌سازی در کشور اهمیت زیادی دارد ادامه داد: ساخت عمق داخل خصوصا برای قطعه‌سازی بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه در خصوص قطعه‌سازی در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی داشتیم و صادرات خوبی به برخی کشورها از جمله ترکیه انجام شده است. در حال حاضر عمق ساخت داخل صنعت لوازم خانگی کشور ۶۵ تا ۷۰‌درصد است و میزان ارزبری آن نیز به میزان تولید بستگی خواهد داشت. در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان دنیا مانند خودروسازها یا تولیدکنندگان موبایل، ۳۰ تا ۴۰‌درصد قطعات خود را برون‌سپاری می‌کنند و ما هم باید از این پتانسیل نهایت استفاده را داشته باشیم.

مجوز برگزاری نمایشگاه

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در پایان با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع لوازم خانگی کشور گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قصد داشت نمایشگاه آینده را که در آبان‌ماه برگزار می‌شود به‌نام خود صادرکند و مجری برگزاری آن باشد که این خارج از رویه نظارتی دولت خواهد بود. البته خوشبختانه با مکاتباتی که داشتیم موفق شدیم مجوز برگزاری این نمایشگاه را مانند سنوات گذشته از وزارت صمت دریافت کنیم و امیدواریم این نمایشگاه به کیفی‌سازی تولیدات لوازم خانگی کشور بیش از پیش کمک کند.