حمایت اعتباری از استارت آپ‌ها

تاریخچه تاسیس بانک

بانک قرض‌‌الحسنه مهر اقتصاد در سال ۱۳۸۶ با مشارکت ۱۰ بانک دولتی از جمله بانک‌های ملی، ملت و صادرات با سرمایه اولیه ۵/ ۱ هزار میلیارد تومانی تاسیس شد. در ابتدا این بانک دارای ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور بود که از طریق واگذاری شعب بانک‌های سهامدار ایجاد شد. با توجه به حجم مشتریان درحال حاضر این بانک بخش بزرگی از امور خود را به صورت آنلاین انجام داده به‌طوری‌که تمامی خدمات افتتاح حساب و اعطای تسهیلات به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

تاریخچه عملکرد بانک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این بانک با سرمایه ۵/ ۱ هزار میلیارد تومانی تاسیس شده که در حال حاضر سرمایه آن به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع این بانک هم تا پایان اسفند ۱۴۰۰ حدود ۵/ ۸۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است که طی ۸ ماهه سال جاری به بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که تعداد مشتریان بانک در پایان اسفند ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیون نفر بوده و طی ۸ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

در حوزه پرداخت تسهیلات، از ابتدای تاسیس این بانک تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار وام در قالب‌های مختلف از طریق این بانک پرداخت شده که حد فاصل آبان ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار فقره آن را در بر می‌گیرد. همچنین میزان کل مبلغ تسهیلات پرداختی از زمان تاسیس این بانک تا اسفند ۱۴۰۰ مطابق اعلام این بانک به حدود ۲۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این بانک از معدود بانک‌هایی است که فرآیند پرداخت وام بدون ضامن در حوزه قرض‌‌الحسنه را تسریع کرده و همچنین زیرساخت‌‌های لازم جهت تنوع وثایق را ایجاد کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک، تعداد کل وام‌‌های پرداختی از زمان تاسیس تاکنون به ۳۱۰ هزار و ۴۵۰ فقره می‌‌رسد که تنها در یک سال منتهی به آبان سال جاری حدود ۲۴۷ هزار فقره وام بدون ضامن پرداخت شده است. از لحاظ مبلغ هم تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۶/ ۷‌هزار میلیارد تومان وام بدون ضامن پرداخت شده و در حد فاصل آبان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ حدود ۵/ ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن توسط این بانک ارائه شده است. این موضوع نشان از عملکرد مناسب این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات بدون ضامن دارد. نکته جالب توجه درباره تسهیلات این است که با توجه به افزایش چشمگیر اعطای تسهیلات، نسبت مطالبات این بانک حدود ۵/ ۰ درصد اعلام شده که عملکرد قابل قبولی در این حوزه است.

بانک مهر ایران از نخستین بانک‌هایی است که امکان توثیق سهام را به عنوان یکی از گزینه‌های وثیقه‌‌گذاری ایجاد کرده است و بر اساس داده‌های این بانک تاکنون۸۰ فقره وثیقه با پشتوانه سهام دریافت شده است. برای وثیقه‌‌گذاری سهام، ابتدا باید سهام مورد نظر به بانک و همچنین شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اعلام شود. این امر از طریق سامانه ستاره صورت خواهد گرفت. از نکات مهم این نوع وثیقه‌گذاری این است که سهام مورد نظر باید قابلیت معامله داشته باشد و از نمادهای متوقف شده در بورس نباشد. علاوه بر این موضوع، اوراق بهادار دیگر مانند حق‌‌تقدم نیز نمی‌توانند به عنوان وثیقه ثبت شوند.

رویکرد بانک در اعطای تسهیلات

بانک مهر ایران در حوزه تسهیلات نیز صرفا به خانوارها توجه نداشته و تسهیلات قرض‌‌الحسنه این بانک ابعاد مختلفی از جامعه را در بر می‌گیرد. در حوزه حمایت از اشتغال‌زایی به‌ویژه در حوزه اشتغال‌‌های خرد این بانک حدود ۳۷۰۰ وام مختلف پرداخت کرده که مجموعا مبلغی در حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان را در‌بر می‌گیرد.

در حوزه حمایت از خانوارها نیز ۵/ ۴۲۳هزار فقره وام در بخش‌های مختلف از جمله تسهیلات ازدواج و وام فرزندآوری پرداخت شده است که مجموعا مبلغی در حدود ۶/ ۱۱ هزار میلیارد تومان را در‌بر می‌گیرد. در حوزه شرکت‌‌های دانش‌بنیان هم حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان طی ۷۸ فقره تسهیلات پرداخت شده است. روز چهارشنبه هفته گذشته هم در مراسمی با حضور احسان خاندوزی و علی صالح‌آبادی قرارداد اعطای یک هزار فقره تسهیلات در حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا شد که نشان از توجه این بانک به این حوزه دارد.

فعالیت بانک در راستای مسوولیت اجتماعی

بانک مهر ایران در راستای انجام مسوولیت اجتماعی خود در طرح‌های عام‌المنفعه بسیاری مشارکت داشته است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به خرید حدود ۲۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی برای مبارزه با همه‌‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد. این بانک در حوزه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نیز مشارکت داشته است. در حوزه تجهیز مناطق محروم هم این بانک در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ۴ مدرسه و ۳ خانه بهداشت روستایی تاسیس کرده است.

برنامه‌های آتی بانک

مطابق برنامه اعلامی از سوی بانک، این نهاد قصد دارد تا پایان سال جاری تعداد تسهیلات اعطایی را به ۳ میلیون فقره برساند. در حوزه سرمایه بانک هم تیم هیات‌مدیره در تلاش است تا تدارکات لازم برای افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی بانک را فراهم آورد. مطابق این موضوع، سرمایه بانک از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در کنار این موضوعات، بانک مهر ایران قصد دارد تا برای نخستین بار اوراق قرض‌الحسنه را در شبکه بانکی ایجاد کند. با راه‌‌اندازی این ابزار، افراد می‌توانند امتیاز خود را برای دریافت وام قرض‌الحسنه راحت‌تر افزایش داده و همچنین امتیاز در‌یافت وام بین اشخاص مختلف به راحتی معامله خواهد شد. اوراق قرض‌الحسنه اوراق بهاداری است که براساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر می‌شود و به موجب آن قرارداد، ناشر اوراق به میزان ارزش اسمی آنها به دارندگان اوراق بدهکار است و بایددر سر‌رسید به آنان بپردازد.