پاکستان؛ از برندگان اقتصادی جام جهانی قطر

این روزها بهترین بازیکنان فوتبال دنیا در جام جهانی قطر، با توپ‌‌‌های «الرحله» آدیداس بازی می‌کنند که طبق اعلام این شرکت، از نظر سرعت و دقت به بهترین کیفیت رسیده است. میلیون‌‌‌ها توپ الرحله، از شهر «سیالکوت» که یک قطب صنعتی کوچک در شمال پاکستان است، ارسال می‌‌‌شوند. شرکت آلمانی «فوروارد اسپورت» پیمانکاری است که در همکاری با آدیداس، تولید این توپ‌‌‌ها را بر عهده دارد. با اینکه تیم ملی فوتبال پاکستان هیچ وقت در جام جهانی حضور نداشته، سیالکوت بیرون از زمین فوتبال، برنده این جام جهانی محسوب می‌شود. این شهر در برابر قدرت چین، اتوماسیون و بی‌‌‌ثباتی سیاسی و اقتصادی پاکستان ایستادگی کرده تا به قطب تولیدات ورزشی و فوتبالی در کلاس جهانی تبدیل شود و برندهای پیشتاز جهانی را جذب کند. تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک و محدودیت‌های سختگیرانه چین به دلیل پاندمی هم دلیل دیگری است که باعث شده تولیدکنندگان جهانی زنجیره‌‌‌ تامین خود را متنوع‌‌‌تر کرده و از چین فاصله بگیرند.«ویژن تکنولوژی» یک شرکت تولیدکننده کالاهای ورزشی دیگر در سیالکوت است که امسال تولید توپ‌‌‌های فوتبال برای لیگ ۱ فرانسه را در دستور کار قرار داد.

 

رکورد خرید آنلاین بلک‌‌‌ فرایدی در آمریکا

در حراج «بلک‌‌‌ فرایدی» امسال، خریداران آمریکایی ۱۲/ ۹‌میلیارد دلار خرید اینترنتی کردند که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. تورم بالای چند ماه اخیر، مصرف‌کنندگان را به استقبال از تخفیف‌‌‌های گسترده- از گوشی هوشمند گرفته تا اسباب‌‌‌بازی - سوق داد. طبق داده‌‌‌ها و تحلیل‌‌‌های شرکت ادوبه، خرید آنلاین بلک فرایدی با افزایش ۳/ ۲‌درصدی مواجه بوده است. بازوی تحلیلی شرکت ادوبه که با تحلیل معاملات انجام شده در وب‌سایت‌‌‌ها تجارت الکترونیک را اندازه می‌گیرد، به داده‌‌‌های خرید ۸۵‌درصد خرده‌‌‌فروش‌های اینترنتی در آمریکا دسترسی دارد. این شرکت قبلا افزایش ۱‌درصدی فروش را در این حراج ویژه پیش‌بینی کرده بود. انتظار می‌‌‌رفت مصرف‌کنندگان آمریکایی بعد از محدودیت‌های دو سال پاندمی برای خرید حضوری، به فروشگاه‌‌‌ها سرازیر شوند. اما ترافیک فروشگاه‌‌‌های فیزیکی در صبح بلک فرایدی چندان زیاد نبود و آمریکایی‌‌‌ها ترجیح دادند با گوشی‌‌‌های هوشمند خود خرید کنند، به طوری که خرید موبایلی ۴۸‌درصد فروش دیجیتال را به خود اختصاص داد.

 

کمک هزینه ۲۰۰ یورویی آلمان برای توسعه بخش هنر

آلمان در ارائه کمک هزینه فرهنگی به جوانان، به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا پیوست. این کشور قرار است به شهروندان ۱۸ ساله خود برای خرید بلیت کنسرت، تئاتر و سینما ۲۰۰ یورو بدهد. این کمک هزینه فرهنگی که «کالچرپس» (Kulturepass) نام دارد، قرار است با تشویق جوانان به حضور در عرصه‌‌‌های فرهنگی، آثار منفی پاندمی بر این بخش را خنثی کند. جوانان آلمانی دو سال وقت دارند این پول را خرج کنند. آلمان اولین کشور اتحادیه اروپا نیست که چنین طرحی را شروع کرده است. در سال ۲۰۱۶ ایتالیا طرح مشابهی را به ارزش ۵۰۰ یورو برای ۱۸ ساله‌‌‌ها آغاز کرد. فرانسه هم در سال ۲۰۲۱ چنین کمک هزینه‌‌‌ای را به مبلغ ۳۰۰ یورو اجرایی کرد و سپس در سال ۲۰۲۲ آن را به ۱۵ساله‌‌‌ها گسترش داد.  هجده ساله‌‌‌های اسپانیایی حالا از یک کمک هزینه ۴۰۰ یورویی برای شرکت‌‌‌ در برنامه‌‌‌های هنری استفاده می‌کنند و ۵۷‌درصد آنها در سال ۲۰۲۲ در این طرح ثبت‌نام کردند. در سال ۲۰۲۳، ۷۵۰‌هزار آلمانی ۱۸ساله می‌‌‌شوند و بنابراین این طرح بیش‌از ۱۰۰‌میلیون یورو برای دولت آلمان هزینه خواهد داشت و اگر موفقیت‌‌‌آمیز باشد، سنین پایین‌‌‌تر را هم شامل خواهد شد.