استارت‌آپ فین‌‌تک سوار بر موج افزایش ارزش دلار

در حالی که سرمایه‌‌گذاران در انتظار یک رکود جهانی هستند، رمپ سه سال است در این فکر است که توسعه فرامرزی آن بتواند به کسب‌‌وکارهای آمریکایی این فرصت را بدهد که عملیات سودآورتری داشته باشند. این شرکت واقع در نیویورک که کارش را با کارت‌های اعتباری و نرم‌‌افزار حسابداری شروع کرد، اخیرا امکان پرداخت‌‌‌‌های بین‌المللی قبوض، فرآیند مالی «الان بخر، بعدا پرداخت کن» و تسهیل پرداختی‌‌های کارکنان را در ۱۷۶ کشور و با ۸۳ ارز مختلف، فراهم کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفته که ارزش دلار به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است. در گذشته، بالا رفتن ارزش دلار، آغازگر یک رکود جهانی بود - چرا که برای اقتصاد کشورهای دیگر و همچنین شرکت‌‌های آمریکایی که خارج از این کشور فعالیت می‌کنند و درآمدهای غیردلاری دارند، دردسر ایجاد می‌کند. اما رمپ بر جنبه مثبت این اتفاق متمرکز شده است.

اریک گلایمن، مدیرعامل ۳۲ ساله رمپ می‌گوید: «سرعت رشد این کار، از کسب‌‌وکار اصلی کارت‌های اعتباری ما فراتر رفته است. در فصل گذشته، همه دائما درباره تاثیر این اتفاق‌‌ها بر اقتصاد جهانی صحبت کرده‌‌اند و این برای خیلی از صاحبان کسب‌‌وکارهایی که با موانع زیادی مواجهند - چه افزایش نرخ بهره باشد و چه بازار کساد نیروی کار - می‌تواند نقطه روشنی باشد.» او اشاره می‌کند که افزایش ارزش دلار در کسب‌‌وکارهایی که هزینه‌های بین‌المللی دارند، به سودآوری قابل توجهی منجر می‌شود و به‌طور خاص، برای شرکت‌‌هایی که تولید صنعتی یا استخدام بین‌المللی دارند، مفید است. هزینه‌های مشتریان رمپ که خارج از آمریکا هستند، نسبت به یک سال گذشته، تقریبا شش برابر شده و تنها در ماه گذشته، به بیش از ۱۰ میلیون دلار رسیده است. شرکت قصد دارد این رقم‌‌ها را افزایش دهد: تعداد کارت‌هایی که برای خارج از کشور صادر شده، از سال گذشته، ۶ هزار درصد افزایش داشته است.

رمپ که عملیاتش به‌طور کلی در آمریکا مستقر است، به دلیل توسعه فعالیت‌‌های بین‌المللی، امکانی را برای مشتریانش فراهم کرده که ظرف چند دقیقه پرداخت‌‌های خود را با ارزهای مختلف انجام دهند یا طی کمتر از دو روز، پرداختی‌‌های کارکنان خارج از کشور را که خارج از تنخواه موجود است، بپردازند. این شرکت با رقبایی مثل Bill.com که پرداخت‌‌های برون‌‌مرزی را در سال ۲۰۱۹ راه‌‌اندازی کرد‌ و همچنین امریکن اکسپرس که در ماه اوت برای نخستین بار یک ویژگی دیجیتال مشابه را معرف کرد، وارد مشارکت شده و از‌‌ آن موقع، خدماتش را به ۱۳۰ کشور توسعه داده است.

رمپ به علاوه، پرداخت‌‌های برون‌‌مرزی خود را با یک پلتفرم مدیریت هزینه ترکیب کرده که از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا هزینه‌ها را تجزیه و تحلیل کند و اقدامات مفیدی را برای کاهش هزینه‌ها پیشنهاد دهد. در بخشی از این برنامه، رمپ با شرکت نرم‌‌افزار ابری NetSuite وارد همکاری شده تا پشتیبانی‌‌های مالیات بر فروش ارائه کند؛ از جمله اینکه به صورت اتوماتیک به مشتریان می‌گوید چه زمانی مشمول معافیت یا تخفیف مالیاتی هستند. در میان مشتریان رمپ، استارت‌آپ تکنولوژی سلامت Candid، توانسته با توسعه فعالیت‌‌‌‌های خود در خارج از کشور، از مزیت‌‌های بالا رفتن ارزش دلار بهره ببرد. این شرکت که در ماه نوامبر ۱۶۰ میلیون دلار تامین سرمایه کرد، تجهیزات ارتدونسی دندان تولید می‌کند و اخیرا کارخانه‌‌ای با وسعت ۷ هزار متر مربع در شهر مرزی تیجوانا، مکزیک، تاسیس کرده است.

نیک گرینفیلد، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به کاهش یافتن هزینه‌های حمل و نقل و تولید، می‌گوید: «ما یکی از آن شرکت‌‌هایی هستیم که فعالیت بین‌المللی‌‌مان از لحاظ درآمدی خیلی فرقی نکرده، اما از لحاظ هزینه‌‌ای بسیار نفع برده‌‌ایم.» او اضافه می‌کند که پیشنهادهای الگوریتمی شرکت رمپ، به آنها کمک کرده ماهانه ۱۵ هزار دلار صرفه‌‌جویی کنند. افزایش هزینه‌های رمپ در کسب‌‌وکارهای خارجی، بیشتر از همه متوجه خدمات حمل بار بوده، به‌طوری که شرکت‌‌های بزرگی مثل Maersk و FedEx، هزینه‌های خود را در سال جاری نسبت به سال قبل، شش برابر بیشتر کرده‌‌اند. رمپ می‌گوید به همین دلیل مشتریان به‌طور فزاینده‌‌ای از فضاهای بازار مستقل جهانی مثل Upwork و Toptal بهره‌‌برداری می‌کنند. تراکنش‌‌ها در این پلتفرم‌‌ها امسال چهار برابر شده است. این اقدام به رمپ کمک می‌کند به بازار پرداخت‌‌های ۱۲۰تریلیون دلاری که خیلی از شرکت‌‌های فین‌‌تک برای ورود به آن در تقلا هستند، دسترسی پیدا کند.

گلایمن درباره تغییر شرایط اقتصادی و با توجه به اینکه شرکت رمپ کارش را در سال ۲۰۲۰ و چند هفته قبل از اینکه پاندمی به قرنطینه‌های جهانی بی‌‌سابقه منجر شود شروع کرد، می‌گوید: «ما کارمان را در روزهای اوج فعالیت شرکت‌‌هایی مثل وی‌‌ورک و اوبر شروع کردیم؛ زمانی که ایده کمتر خرج کردن خوب بود، اما خیلی حیاتی نبود. حالا از آنجا که هزینه‌های تامین سرمایه رو به افزایش است و چالش‌‌های دیگری هم اضافه شده، ایده بهره‌‌ور بودن از طریق صرفه‌‌جویی در هزینه و زمان، از یک کار زیبا و ایده‌‌آل، به یک ضرورت واقعی تبدیل شده است.»