استقبال متفاوت از سرمایه‏‌گذاری در پایتخت

چند ماهی از این همایش گذشته است و حالا فرصتی است تا به بررسی دستاوردهای این همایش بپردازیم و ببینیم آیا اساسا سرمایه‌گذاران به پروژه‌های شهر تهران علاقه دارند یا خیر؟

مهدی شریفیان، مدیرعامل سازمان سرمایه‌‌‌‌گذاری و مشارکت‌‌‌‌های مردمی شهرداری تهران درباره همایش سرمایه‌گذاری و اهداف آن با بیان اینکه مفهوم تشویق سرمایه‌گذاری به عنوان «فعالیت‌هایی جهت انتشار اطلاعات یا تلاش برای تصویر‌سازی از محل سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران بالقوه»  است گفت: این تعریف از مفهوم بازاریابی نشات گرفته است؛ بدین معنی که دولت‌ها باید فعالیت‌های بازاریابی مانند بازاریابی مستقیم، تبلیغات، برگزاری سمینارها، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و... در جهت افزایش جذب سرمایه‌گذاری انجام دهند‌؛ مشابه آنچه شرکت‌ها، برای بازاریابی محصولات و تولیدات خود برای افزایش فروش انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تشویق سرمایه‌گذاری برای رفع عدم تقارن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و با تمایزبخشی مکانی منجر به ایجاد مزیت رقابتی در مناطق مختلف می‌شود، گفت: در حال حاضر تشویق به سرمایه‌گذاری در آژانس‌های تشویق سرمایه‌گذاری نهادینه شده و فعالیت‌های گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.

شریفیان با بیان اینکه شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه و توسعه استراتژی‌هایی برای تحریک آنها جهت ورود به پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشخص، یک هدف است، گفت: همچنین تصویرسازی یعنی ایجاد تصویر مثبتی از یک کشور یا منطقه مشخص به عنوان محل مناسب برای سرمایه‌گذاری و تعیین سیاست‌های حمایتی یا به عبارتی مدل‌سازی فضای سرمایه‌گذاری و سیاست‌های تشویقی که منافع بیشتری را برای سرمایه‌گذاران تضمین می‌کند، ضروری است.

وی گفت: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به نوعی نقش آژانس تشویق سرمایه‌گذاری را برای مجموعه شهرداری تهران ایفا می‌کند. به همین علت این سازمان همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران را برای دستیابی به اهداف متنوعی برنامه‌ریزی و برگزار کرد که در مجموع در همه آنها به دنبال دستیابی به سه هدف کلی بودیم.

شریفیان در تشریح اهداف این همایش و میزان تحقق‌پذیری آنها خاطرنشان کرد: اول شناسایی، ایجاد و توسعه تعامل موثر و مستمر با سرمایه‌گذاران بالقوه، تشکل‌های بخش‌های خصوصی و تعاونی و دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای مرتبط، دوم تصویرسازی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران و ایجاد فرصت‌های جدید و سومین هدف نیز تبیین چالش‌ها، اشتراک‌گذاری تجربیات و بهره‌مندی از توصیه‌های سیاستی و حمایتی نهادهای مرتبط و بهره‌برداری از این دستاوردها در سیاستگذاری‌های جدید در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های شهر بود که تحقق توامان این سه هدف مهم ظرفیتی برای توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت و استفاده از روش‌های متنوع تامین مالی در شهرداری تهران را فراهم می‌کند که با این توضیح، می‌توان گفت این رویداد یک پویش فکری و کنش جمعی در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در شهرداری را در بر داشت و همه حوزه‌های سیاستگذاری، مدیریتی و کارشناسی مرتبط در شهرداری تهران و همچنین شهرداری‌های سایر کلان‌شهرها و اغلب نهادهای بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری و تامین مالی و دانشگاه به عنوان نهاد علمی و مجموعه‌های دانش‌بنیان در این رویداد و دستیابی به اهداف مذکور به نوعی مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه ۶۴۰ سرمایه‌‌گذار جهت حضور در همایش مذکور ثبت‌نام کردند که از این تعداد بیش از ۴۵۰ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این همایش حضور داشتند، افزود: همچنین با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که درباره برگزاری این رویداد و برنامه‌ها و محتوای آن صورت گرفت، بسیاری از صاحبان کسب و کار در سطح کشور در جریان محتوا و برنامه‌های این رویداد قرار گرفتند که تداوم این مهم با اهداف مورد اشاره، همچنان در دستور کار مجموعه قرار دارد.

شریفیان با اشاره به سخنرانی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این همایش با تاکید بر اینکه در سخنرانی به این نکته اشاره شد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده این رویداد افتتاحیه دارد، ولی اختتامیه ندارد و آغاز یک فرآیند طرح‌ریزی‌شده مستمر در توسعه امور تشویقی و حمایتی و جذب سرمایه‌گذاری است، گفت: تمامی تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک منعقد شده با نهادهای مرتبط از جمله سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، برخی از اتاق‌های بازرگانی، سازمان بورس و اوراق بهادار در این راستا است.

وی درباره تعداد تفاهم‌نامه‌هایی که بعد از این همایش منعقد شده نیز افزود: با توجه به اعلام علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌های مشخص شهرداری یا حوزه‌های تخصصی، تاکنون ۹ تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران منعقد شده است که شامل اعلام علاقه‌مندی شرکت‌های پیشرو و توانمند جهت سرمایه‌گذاری در فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل، ICT، مدیریت پسماند، تفریحی، ورزشی و گردشگری، مجتمع‌های مسکونی اداری و تجاری است که این فرآیند به صورت مستمر در حال انجام است به‌طوری‌که با برگزاری جلسات متعدد، مذاکره با سرمایه‌گذاران بالقوه شناسایی شده، تقریبا هر هفته یک جلسه انعقاد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران در محل معاونت مالی و اقتصاد شهری برگزار می‌شود.

شریفیان درباره چرایی عدم حضور سرمایه‌گذاران بیشتر، با تاکید بر اینکه این حد استقبال نیز خوب بوده است، ادامه داد: شاهدیم که با ظرفیت ایجاد شده، فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی از طرف سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود که همه مواردی که تاکنون دریافت شده در دست بررسی و مذاکره است و طبق مقررات موجود فرآیند جذب سرمایه‌گذار منتهی به انعقاد قرار‌داد مشارکت عمومی‌-خصوصی در شهرداری‌ها می‌شود که یکی از دستاوردهای مهم این رویداد و تعاملات بعد از آن، اطلاع از نظرات اصلاحی و تکمیلی و پیشنهادهای سرمایه‌گذاران و صاحب‌نظران درباره ماهیت و محتوای فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده است که دستیابی به این مهم در اصلاح و تکمیل بسته‌های سرمایه‌گذاری و بالا بردن میزان موفقیت در فراخوان‌های آتی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه همچنین به دنبال انعطاف‌پذیری و تسهیل‌گری و تنوع‌بخشی در روش‌های جذب سرمایه‌گذار و تامین مالی پروژه‌ها با مد نظر قرار دادن ضرورت‌هایی همچون صرفه و صلاح طرفین مشارکت، ارتقای دسترسی به اطلاعات و فضای رقابت، اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران و... هستیم افزود: همان‌طور که شهردار تهران در سخنرانی خود در این رویداد اشاره کرد؛ شهرداری تهران فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و اینکه تمامی این فرصت‌ها شناسایی و با محتوای مناسب و استاندارد معرفی شود نیازمند تعامل مستمر با تمامی ذی‌نفعان و صاحب نظران است.

شریفیان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها در شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود شرکای مطمئن و توانمند است، شهرداری تهران بنا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد شریکی مطمئن و توانمند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و این مهم ظرفیت و فرصت مناسبی را جهت جذب سرمایه‌گذار توانمند داخلی و خارجی و استفاده از روش‌های مختلف تامین مالی برای این مجموعه بزرگ فراهم می‌آورد. طبق توضیحات ارائه شده و مستندات موجود، استقبال خوبی از این رویداد و محتوای ارائه شده در آن  صورت پذیرفته است. ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شده است که برای بهره‌برداری حداکثری از آن، برنامه‌ها و اقداماتی طرح‌ریزی شده است.