اطلاعات و داده‌های ارائه شده از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی نشان می‌دهد در حال حاضر بسته به نوع محصولات مختلف، عمق ساخت داخل به میزان ۹۰ تا ۹۵ درصد رسیده است؛ به عقیده کارشناسان تولید یکسری قطعات، بخش‌هایی از محصولات و مواد تشکیل‌دهنده محصولات لوازم خانگی، صرفه اقتصادی ندارد. زیرا تولید باید در مقیاس اقتصادی باشد تا تولیدکننده بتواند به بقا در نظام اقتصادی ادامه دهد و صنعت لوازم خانگی به سرنوشت صنعت خودرو‌‌ دچار نشود؛ برهمین اساس مقیاس اقتصادی به عنوان یک شاخص مهم در صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع ایرانی همواره باید در اولویت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های سیاستگذار باشد.

به گفته کارشناسان، با رعایت مقیاس اقتصادی در تولید دو دستاورد مهم در نظام اقتصادی به وجود می‌آید؛ نخستین دستاورد، ظهور و بروز صرفه اقتصادی در تولید است که بنگاه‌های تولیدی را زنده و پویا نگه می‌دارد و دومین دستاورد شاخص در این زمینه، حفظ رقابت در زمینه تامین بازار و ارتقا‌ی سطح کیفی محصولات از سوی تولیدکنندگان داخلی است.

به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ برند لوازم خانگی در کشور فعال هستند، رقابت بین آنها به صورت دائمی در حال جریان و گردش است. افزایش عمق ساخت داخلی ارزش دیگری نیز ایجاد می‌کند. زمانی که عمق ساخت داخل افزایش یابد ارزبری صنعت لوازم خانگی کاهش می‌یابد. دوم اینکه اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد و شرکت‌های قطعه‌سازی که حلقه مهمی از زنجیره ارزش لوازم‌خانگی هستند یا شرکت‌های دانش‌بنیان که با تحقیقات خود قالب‌ها را بومی‌سازی می‌کنند در چرخه عظیمی اشتغال‌زایی کرده و به همین دلیل زمانی که عمق ساخت داخل افزایش یابد سه مزیت ایجاد می‌شود؛ یک ارزش اقتصادی ایجاد کرده و اقتصاد کشور را ارتقا می‌دهد. دوم اینکه آسیب‌پذیری کشور را در برابر تحریم‌ها به حداقل می‌رساند و سوم اینکه رقابت را در بازار حفظ می‌کند یعنی رقابت بین آنها تا زمانی که صرفه اقتصادی وجود داشته باشد، حفظ می‌شود.

مصطفی ایمانی‌پور، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید: عمق ساخت داخل همواره یک شاخص مهم برای ارزیابی روند رشد یک صنعت است و داده‌ها و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد با وجود محدودیت‌های ایجاد شده، صنعت لوازم خانگی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و تولید کالای با کیفیت ایرانی از سوی این صنعت در شرایطی افزایش چشمگیری یافته که در سال ۹۷ دو کمپانی بین‌المللی عرضه محصولات خود در ایران را قطع کردند و تولیدکنندگان داخلی در این صنعت با تلاش مضاعف توانستند سهم ۸۰درصدی بازار این دوکمپانی را پوشش دهند و امروز با تلاش برندهای ملی نه تنها تولید کاهش نیافته، بلکه شاهد رشد آن در بسیاری از محصولات ایرانی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: با وجود مشکلاتی که در سال‌های اخیر صنایع مختلف با آن دست به گریبان بودند، خوشبختانه در صنعت لوازم خانگی افزایش تولید تداوم داشته و گزارش‌های منابع معتبر در این زمینه نشان می‌دهد، ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی به‌طور مستمر در اولویت تولیدکنندگان بوده است.