غفلت از اهمیت صنعت تولید المنت

محمد خضرایی، مدیرعامل شرکت دما اتحاد با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تولید المنت باید از نظر فناوری و تحقیقات به‌‌‌روز باشد زیرا هر روز نکته جدیدی در این صنعت ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که تولیدکننده محصولات لوازم‌خانگی متعدد هستند اما کمتر شخصی تمایل به حضور در صنعت المنت‌سازی دارد. تنها سه کارخانه به صورت استاندارد جهانی و اصولی المنت تولید می‌کنند و تولیدات بقیه کارخانه‌‌‌ها بعضا در این زمینه فاجعه بار است. زیرا المنت باید به گونه‌ای تولید شود که برق از آن نشت نکند و جان مصرف‌کنندگان در خطر قرار نگیرد.

وی در ادامه گفت: تولید المنت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. یکی از این سه کارخانه امسال در آستانه تعطیلی بوده و با حداقل ظرفیت در حال فعالیت است. کارخانه دیگر هم فقط المنت‌‌‌های مخصوص یخچال تولید می‌کند. شرکت ما نزدیک به ۹۰‌درصد المنت‌های بازار را تولید کرده و ۱۰‌درصد نیاز بازار نیز از ترکیه وارد می‌شود، اما آنها فقط برند ترکیه را دارد و اصل آن در چین تولید می‌شود. خضرایی درباره مغفول بودن این صنعت گفت: متاسفانه کارشناسان وزارت صمت نیز با کاربرد المنت در صنایع چندان آشنا نیستند در حالی که در تمام محصولات لوازم خانگی برقی استفاده می‌شود. علاوه بر این المنت در کشتی‌ها، سردخانه‌ها، دندان‌سازی، آزمایشگاه‌ها، در صنعت بسته‌بندی، کوره‌های برقی و هواپیما نیز کاربرد دارد. تولید المنت یک صنعت های‌تک بوده و کاملا نرم‌افزاری است، زیرا با جان مردم سر و کار دارد و پشتوانه علمی می‌طلبد. مهم‌ترین قسمت کارخانه تولید المنت بخش تحقیق و توسعه بوده و به این منظور با نخبگان دانشگاه‌های برگزیده کشور در ارتباط هستیم.

وی درباره اهمیت قطعه‌سازی گفت: صنعت قطعه‌ پشت صحنه تولید لوازم خانگی است و چیزی که در معرض دید قرار دارد محصولات نهایی لوازم خانگی است. در حالی که قطعه‌سازی بسیار حائز اهمیت است. درباره اهمیت قطعه‌سازی این نکته قابل ذکر است که در بازدیدی که از کارخانه بوئینگ داشتم بیان شد که قطعات مورد نیاز برای تولید را از ۳۶ کشور دنیا تامین و مهم‌ترین قسمت آن کارخانه، واحد تست قطعات است.

وارداتی بودن بخش عمده مواد اولیه موردنیاز صنعت المنت‌سازی

مدیرعامل شرکت دما اتحاد درباره میزان وارداتی بودن مواد اولیه این صنعت گفت: حدود ۹۳ تا ۹۴‌درصد موارد اولیه موردنیاز برای صنعت تولید المنت وارداتی بوده و این صنعت بسیار وابسته به واردات است. این مواد اولیه شامل یک نوع استیل خاص و سیم کروم نیکل بوده که فناوری خاصی دارد که در کشور موجود نیست. همچنین نوع خاصی از اکسید منیزیم مورد نیاز است که فناوری بالایی دارد و نیازمند واردات است. وی افزود: غیر از مواد اولیه، حدود ۹۵‌درصد این صنعت وابسته به مباحث نرم‌افزاری بوده و تنها ۵‌درصد آن ماشین‌آلات و سخت‌افزار است. حدود ۳۰ سال است که در حال تهیه آرشیو اکسید منیزیم هستیم. یکی از خصوصیات المنت‌سازی استاندارد این است که محصول تولیدی نشت جریان برق نداشته و نیز طول عمر بالایی داشته باشد. بیش از نیمی از تولیدات ما به صورت غیرمستقیم به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

عدم‌دخالت دستوری، بهترین حمایت دولت از تولیدکنندگان

خضرایی گفت: اقتصاد یک موضوع ساده و کلاسیک بوده و بر اساس فرمول عرضه و تقاضا فعالیت می‌کند. برخی مقررات مانند قیمت‌گذاری دستوری دخالت در این فرمول است. دخالت دولت در اقتصاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که این موضوع را در حوزه قیمت‌گذاری و تعیین حقوق و دستمزد نیروی کار شاهد هستیم. بهترین حمایت دولت از تولیدکنندگان عدم‌ دخالت دستوری است که باعث شکوفایی تولید خواهد شد.

وی افزود: تولیدکننده بدون پشتوانه فعالیت می‌کند و علاوه بر تحریم‌های خارجی، با تحریم‌های داخلی نیز مواجه است. مثلا در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰‌میلیارد تومان مواد اولیه وارد کردیم و معادل ۵‌میلیارد تومان مالیات بابت فروش ضایعات برای ما تعیین شد و مدعی شدند که ضایعات از طرف ما اعلام نشده است. علاوه بر این برای واردات دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید المنت نیز دچار مشکل هستیم و وزارت صمت از ما می‌خواهد که آن را از محل تولید داخل تامین کنیم در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد.

خضرایی درباره مشکلات ثبت‌سفارش گفت: مهم‌ترین ماده مورد نیاز برای تولید المنت، اکسید منیزیم است. واردات این ماده به علت کاربرد دوگانه و موضوع تحریم‌ها ممنوع است. هر دفعه با دور زدن تحریم‌ها و از طریق شرکت‌های واسطه و از راه‌های مختلف این ماده را وارد می‌کنیم. بعد از ورود در محل گمرک اجازه ورود داده نمی‌شود و مشکلاتی در ترخیص آن توسط گمرک ایجاد می‌شود. یا دستگاه لیزر برای تولید المنت وارد کرده‌ایم و به ما گفته شد که باید این دستگاه را از شرکت‌های خارجی که وزارت صمت مشخص کرده، خریداری می‌کردیم و به این علت جریمه پرداخت کردیم.

وی افزود: نهادهای دولتی مانند گمرک، سازمان استاندارد و بانک مرکزی برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده و این سازمان‌های دولتی، انرژی و توان تولیدکننده را می‌گیرند. برای مثال یک چسب مخصوص در تولید المنت استفاده می‌شود که تنها ۶ ماه از تاریخ تولید اعتبار مصرف دارد. در سال‌های گذشته برای واردات این نوع چسب، معطل تخصیص ارز بودیم و زمانی که در گمرک به دست ما رسید فاسد شده و از بین رفته بود.