تولید‌کنندگان شیرآلات در منگنه مواد اولیه

در همین راستا مدیرعامل شرکت شیرآلات تِپس معتقد است: اگر دولت قصد دارد تولیدکنندگان ایرانی همچنان در منطقه حرف اول را بزنند و درآمدزایی ارزی برای کشور و ایجاد فرصت شغلی در داخل  داشته باشند باید از این بخش حمایت ویژه‌ای کند.

به باور حسن نجاتیان دولت باید مانند دهه ۹۰ که جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته و موجبات تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده بود آن را ادامه دهد. این اقدام می‌تواند با توجه به دریافت مالیات کمک خوبی برای تولیدکنندگان باشد.

مدیرعامل شرکت شیرآلات «تِپس» در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه تولید شیرآلات بزرگ‌ترین مشکل این روزهای تولیدکنندگان شیرآلات است. گفت: رشد هرروزه قیمت مواد اولیه باعث می‌شود قیمت شیرآلات نیز افزایش یابد و تاثیر بسزایی در کاهش فروش داشته باشد. این موضوع در فرآیند تولید نیز تاثیر گذاشته و قیمت تمام‌‌‌شده را بالا می‌‌‌برد.

حسن نجاتیان گفت: مواد اولیه شیرآلات از فلزات جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده و قطعات فرسوده تشکیل می‌شود و به‌‌‌صورت شمش و فله به کارخانه‌‌‌ها به فروش می‌‌‌رسد؛ و در ادامه کارخانه‌‌‌های آن مواد اولیه را ذوب کرده و تبدیل به محصول نو و نهایی و شیرآلات می‌‌‌کنیم. دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

به گفته وی دولت باید بررسی کند که چرا باید قیمت مواد اولیه در یک سال ۱۰۰‌هزار تومان گران شود؟ تمام کسانی که در صنف برنج و مواد اولیه و مفرغ هستند قیمت آنها تغییر می‌کند. مردم قدرت خرید خود را با گران شدن محصول نهایی شیرآلات از دست می‌دهند. فردی که سابق بر این شیر بهداشتی را ۲۰۰‌هزار تومان خریداری می‌کرد الآن باید آن را مثلا ۸۰۰‌هزار تومان بخرد قطعا روند فروش را با مشکل مواجه می‌کند.

از نجاتیان پرسیدیم، در صحبت‌‌‌ها قیمت برنج را اعلام کردید که رشد کرده است. خبری منتشرشده بود که برخی از تولیدکنندگان زیر پله‌‌‌ای و غیرمجاز به‌‌‌جای بهره‌‌‌گیری از برنج در محصولات خود از سرب که ارزان‌‌‌تر از برنج است استفاده می‌کنند و گفته می‌شود سرب موجود در شیرآلات باعث سرطان می‌شود. نگاه شما در این خصوص چیست؟

وی گفت: این موضوع به‌‌‌هیچ‌‌‌عنوان صحت ندارد. اداره استاندارد خوشبختانه بر روی شیرآلات بهداشتی تمرکز ویژه‌‌‌ای دارد و کسی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد. در ماه دو بار یا سه بار تولیدات در استاندارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد و کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چراکه کسی مایل نیست برند خود را خراب کند.

نجاتیان در خصوص توقف جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیرآلات گفت: دولت طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ جایزه صادراتی را جزو مالیات محسوب می‌کرد و به عبارتی طی این جایزه تولیدکنندگان از مالیات معاف می‌‌‌شدند. این اقدام در حقیقت برای تشویق تولیدکنندگان بود؛ اما متاسفانه ۳‌درصد جایزه صادراتی که لغو شده و پرداخت نمی‌شود مالیات نیز از تولیدکنندگان شیرآلات دریافت می‌شود. دولت  با دادن تسهیلات ارزان به تولیدکننده‌‌‌ها می‌تواند به این صنف کمک شایانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که دریافت مالیات تاثیر زیادی بر تولید شیرآلات داشته است؟ گفت: دولت اگر بتواند تولیدکننده‌‌‌ها را حمایت بیشتری کند قطعا به نفع کشور و اقتصاد کشور است. اگر الآن باوجود تحریم‌ها اقتصاد کشور می‌‌‌چرخد بدانید که به خاطر وجود همین تولیدکننده‌‌‌های داخلی است. مطمئن باشید اگر تولیدکننده داخلی نداشتیم و مانند ترکیه و کشورهای عربی مصرف‌کننده بودیم با مشکل جدی روبه‌رو می‌‌‌شدیم. زمانی که تولیدکننده داخلی از طرف دولت حمایت و مالیات به‌‌‌اندازه‌‌‌ای گرفته شود که برای آنها مشوق محسوب شود بدون شک اقتصاد کشور به‌‌‌خوبی خواهد چرخید. وقتی تولیدکننده‌‌‌ها یک مجموعه‌‌‌ای راه‌‌‌اندازی می‌کند فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد می‌شود پس باید دولت حمایت کند تا هم اشتغال‌زایی شود و هم اینکه در برابر تحریم‌ها مقاومت و از این مرحله سخت عبور کند.

این مدیرعامل در پاسخ به این سوال که سطح کیفیت شیرآلات ایرانی در منطقه در چه حدی است؟ آیا در منطقه ترکیه یا چین می‌تواند رقیبی برای ایران در زمینه تولید شیرآلات باشد؟ گفت: در صنف تولید شیرآلات بهداشتی خوشبختانه جایگاه ایران در خاورمیانه جایگاه نخست است. شیرآلات ایرانی هم به ترکیه و عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌‌‌ فارس و افغانستان و لیبی و عمان و آفریقا صادر می‌شود. محصولات چینی نیز قابل‌‌‌رقابت با ایران نیست، مگر در شیرهای سبک و با قیمت‌های نازل‌‌‌تر، البته مردم متوجه جنس خوب با جنس بد هستند در حال حاضر کشورهای عمان یا خاورمیانه مملو از محصولات و برندهای ایرانی معتبر است که این موضوع باعث شعف ماست. وی در خصوص واردات این محصول نیز گفت: در حال حاضر واردات شیرآلات بهداشتی ممنوع است؛ و اگر هم ممنوع نبود واردات توجیه اقتصادی نداشت، چراکه محصولات ایرانی در این بخش ارزان‌‌‌تر و باکیفیت‌‌‌تر از خارجی‌‌‌هاست.

نجاتیان در خصوص این سوال که برخی از مصرف‌کنندگان معتقد هستند برخی شیرآلات داخلی بی‌کیفیت شده و رنگ آن تغییر می‌کند؟ یا زنگ می‌زند؟ گفت: در خصوص کیفیت باید گفت متقاضیان باید از برندهای معتبر خرید کنند در ضمن رنگ همه شیرآلات طبق ضمانت‌هایی که می‌شود خدمات پس از فروش دارد. اگر شیر بهداشتی بعد از یک سال رنگ آن تغییر کرد بدانید که آن شیر بهداشتی را با شوینده‌های اسیدی شست وشو کرده‌اند؛ اما اگر با یک ابر و آب و صابون شست وشو کنید بدون شک تغییر نخواهد کرد. باید به دستوراتی که در کارت ضمانت نوشته شده است عمل کنند.  درشیرآلات برنجی اگر به آن نکات داخل کارت ضمانت توجه شود ۲۰ سال عمر خواهند کرد.