ساخت 30‌هزار واحد بدون تشریفات

اما سرانجام پس از فراز و نشیب‌‌‌های بسیار، هفته گذشته منعقد شدن تفاهم‌نامه‌‌‌ای بین شهرداری با بخش خصوصی برای ساخت ۳۰‌هزار واحد مسکونی، بیانگر آن است که شهرداری وارد فاز اجرایی شده است.

در این زمینه شهاب سعادت نژاد-رئیس انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهر تهران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به تفاهم‌‌‌نامه منعقد شده بین سازمان نوسازی شهرداری تهران و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران که تعدادی از شرکت‌ها و انبوه‌سازان و سازندگان دارای صلاحیت در آن عضو هستند امیدواریم مسیر ساخت مسکن در تهران هموار شده و شاهد افزایش عرضه مسکن در پایتخت باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحران مسکن در تهران در قیاس با سایر کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ به مراتب حادتر است اذعان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش ساخت مسکن، قیمت مسکن در پایتخت رشد سرسام‌آوری داشته است و به دلیل افت قدرت خرید مردم، شاهد افزایش آمار مستاجران تهرانی هستیم به طوری که بر اساس آمارهای عنوان شده حدود نیمی از ساکنان پایتخت مستاجر هستند.

سعادت نژاد ادامه داد: باتوجه به افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و با توجه به اینکه نرخ اجاره تابع قیمت مسکن است، رشداجاره‌بها در تهران به حدی رسید که دولت باید با سیاست‌های بازدارنده برای کنترل بازار اجاره مداخله کند این در حالی است که تنها راهکار نجات بخش مسکن افزایش عرضه مسکن است.

وی تاکید کرد: شهردار تهران از زمانی که در راس مدیریت شهری تهران قرار گرفته است بارها دغدغه‌مندی خود درباره مسکن را مطرح کرده است و در مصاحبه‌های مختلف از عزم شهرداری تهران برای ریشه کنی بحران مسکن در تهران سخن رانده است.

سعادت نژاد ادامه داد: با توجه به تاکید شهردار تهران برای حل بحران مسکن و اعلام آمادگی برای ورود به این عرصه و برگزاری جلسات با مسوولان وزارت راه و بخش خصوصی، انبوه‌سازان و نیز سازندگان از سال گذشته جلسات مکرری با مسوولان مربوطه برگزار کردند و در نهایت پس از ساعت‌ها کار کارشناسی و برگزاری جلسه و همایش و نشست، سرانجام انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران برای ساخت ۳۰‌هزار واحد مسکونی با شهرداری تهران اقدام به عقد قرارداد کرد.

رئیس انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهر تهران با اشاره به اینکه شیوه ساخت این ۳۰هزار واحد در قالب روش مشارکتی یا پیمانکاری و در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران صورت خواهند گرفت تاکید کرد: راه‌اندازی قرارگاه جهادی مسکن فرصت مغتنمی برای ایجاد تمرکز در حوزه مسکن است و نهادهای مرتبط در حوزه ساخت مسکن باید از این فرصت به منظور ایجاد یکپارچگی در تصمیم‌سازی و سیاستگذاری‌ها در حوزه مسکن بهره بگیرند.

وی تفاهم شهرداری تهران با انجمن سازندگان را فرصت مغتنمی برای ساخت واحدهای مسکونی باکیفیت و ایمن دانست و گفت: با توجه به اینکه در این تفاهم شهرداری پای کار است و بر رفع مشکلات مسکن به شدت مصر است، امیدواریم که با این اراده، فرصت برای رفع موانع تولید مسکن که مهم‌ترین آن تشریفات اداری مربوط به صدور پروانه ساختمانی است فراهم شود.

سعادت نژاد افزود: البته کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه، یکی از اهدافی است که در این دوره بارها تاکید شده است اما با توجه به اینکه تحقق این هدف منوط به همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر بیمه، تامین اجتماعی، سازمان نظام مهندسی تهران، آتش‌نشانی، کمیته‌نما، شهرداران مناطق و...و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌هاست امیدواریم که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و یکی ازموانع اصلی تولید مسکن که طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی است را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسکن همیشه در صدر هزینه‌های خانوار است و در سبد خانوار بالاترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین برای صیانت از سرمایه مردم، واحدهای مسکونی با کیفیت، ایمن و با عمر مفید بالا ساخته شود، این در حالی است که ساخت مسکن توسط افراد غیرمتخصص نه تنها سبب هدر رفت سرمایه‌های مردم می‌شود بلکه در نهایت به دلایل هدررفت انرژی در واحدهای غیراستاندارد، عملا سرمایه‌های ملی هم به هدر می‌رود.

رئیس انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهر تهران عنوان کرد: بدون شک اجرای ساختمان‌‌‌ها توسط افراد و شرکت‌های سازنده دارای صلاحیت و انبوه‌سازان و صدور بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها و تهیه شناسنامه فنی و ملکی توسط افراد دارای صلاحیت، ضمن ایجاد رفاه برای بهره‌برداران ساختمانی در عین حال در بردارنده ایمنی در زمان بروز حوادث طبیعی است.

سعادت‌نژاد همچنین با تاکید بر اینکه بخشی از واحدهایی که در قالب این قرارداد  قرار است ساخته شود در قالب احیای بافت‌های فرسوده خواهد بود تاکید کرد: اگر قرار باشد با روش‌های بساز‌و‌بفروشی، بافت های فرسوده نوسازی شود این امر به آن معناست که ما شاهد ساختمان‌هایی هستیم که از همان ابتدا به‌رغم نوسازی در رده فرسوده قرار می‌گیرند، چرا که به دلیل بی‌کیفیتی این واحدها در بازه زمانی کوتاه فرسوده می‌شوند و باید مجددا احیا شود.

وی تاکید کرد: روند احیای بافت‌های فرسوده باید به گونه‌ای باشند که شاهد تولید ساختمان‌هایی ایمن، با کیفیت و با عمر مفید بالا در این بافت‌ها باشیم، این در حالی است که به کار بردن مصالح نامرغوب، استفاده از عوامل اجرایی غیر‌متخصص در اجرای کار باعث خواهد شد که بافت فرسوده طی چند سال آینده دوبار متعدد شود و این سیکل غلط تا سالیان سال گریبانگیر بافت‌های فرسوده باشد. سعادت‌نژاد افزود: باتوجه به اینکه شهرداری تهران در امر حوزه مسکن دغدغه‌مند است، امیدواریم که با ارائه تسهیلات تشویقی به سازندگان، شرایط به‌گونه‌ای باشد که ساخت‌وساز برای سازندگان در این بافت‌ها به صرفه باشد. وی در پایان گفت: امیدواریم که شهرداری تهران کماکان پای کار باشد و موانع موجود را رفع کند و زمینه‌ای فراهم کند که مسکن در تهران رونق بگیرد و با افزایش عرضه مسکن و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن اندکی این بازار ملتهب تسکین پیدا کند و شهروندان تهرانی با مشکلات کمتری در حوزه تامین مسکن مواجه باشند.