سعد محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در آغاز این برنامه، با اشاره به آمار تولید و درآمد کشورهای مختلف طی سالیان اخیر و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم میزان درآمد تولید ناخالص ملی را افزایش و درآمد سرانه بهتری را ایجاد کنیم، به عنوان مثال از ۷‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تن زغال خام تولیدی سالانه در جهان، سهم ما تنها حدود ۳‌میلیون تن زغال خام است. این درحالی است که تنها کشور چین ۳‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تن در سال تولید زغال دارد. در حالی که برنامه کشوری مثل استرالیا در سال ۲۰۲۲ صادرات ۹۵۰ میلیون تن سنگ آهن است و سال گذشته این کشور ۸۶۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده است.

دکتر سعدمحمدی در این نشست، با اشاره به توان تخصصی و ظرفیت‌‌‌های موجود در مجموعه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پیشنهاد کرد در تصمیم‌گیری‌‌‌های کلان صنعت و معدن، بالاخص در بخش معدنی، این شرکت به عنوان محور در نظر گرفته شود تا در نتیجه آن، اکتشاف و تامین مواد اولیه به شکل قوی‌‌‌تری در این مجموعه متمرکز شود و سمت و سوی آموزش و استراتژی‌‌‌های کلان این هلدینگ بزرگ معدنی بر مبنای آن طراحی و اجرا شود.

وی پرهیز از موازی کاری را لازمه فعالیت شرکت‌های کلان کشور دانسته و افزود: ساختار زیرمجموعه‌‌‌ها باید هم راستا با جهت‌‌‌گیری شرکت مادر تعریف شود. این امر کمک می‌کند با وجود سند بالادستی تکلیف طرح‌‌‌ها در تصمیم‌گیری‌‌‌ها و تعیین اولویت‌‌‌ها روشن شود.