تکمیل زنجیره؛ تکه اصلی پازل صادرات صنایع تکمیلی

او افزود: هرچقدر مجموعه‌‌‌ها پراکنده‌تر و غیرمرتبط و بدون آینده‌نگری باشند، احتمال اینکه بگوییم مشکلات در آینده کاهش می‌‌یابند، پایین‌تر است. درباره تحولاتی که امروز با آن مواجهیم اگر از فرصت‌‌های آتی خوب استفاده کنیم می‌توانیم مشکلات فعلی را قابل تحمل کنیم. او در ادامه گفت: دو مساله بسیار مهم وجود دارد که اگر به آنها توجه ویژه‌ای شود فرصت‌‌های خوبی پیش روی ما می‌‌گذارد که یکی بحث انرژی فسیلی است. کشور ما قادر است در حوزه مصرف حدود ۳ میلیارد یورو (در حوزه‌هایی مانند تغییر تکنولوژی صنایع، کاهش کربن، تغییر بهره‌بری از صنایع و...) صرفه‌‌جویی کند و همچنین در حوزه تولید نیز ما حداقل درباره نفت، امکان رساندن ظرفیت تولیدی به ۴/ ۷ میلیون بشکه نفت طی ۱۰ سال آتی را داریم که با قیمت‌‌های امروز، ظرفیت هزاروصد میلیارد دلاری ایجاد می‌شود.

آقامحمدی افزود: بحث دوم، توجه به صنایع تکمیلی مانند صنایع پلیمری است. آنچه در این صنایع انجام می‌شود باتوجه به سطح وضعیت جهانی هنوز جای پیشرفت زیادی داریم. اما همین سطوح موجود هم ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند بازارهای بزرگی را از آن خود کند. توسعه‌هایی که در بحث صادرات در سال‌های اخیر داشته‌ایم نیز نشان‌دهنده همین موضوع است.

به گفته آقامحمدی تحولاتی که در روابط بین‌الملل ایجاد شده نیز حائز اهمیت است: «مساله اوکراین باعث شده که روابط روسیه با غرب مثل سابق نشود یا مساله چین با تایوان نیز به همین صورت است.» او سپس گفت: گسترش و توسعه صنایع تکمیلی نیازمند یک توافق جمعی است. یکی توافق جمعی تولیدکنندگان بر سر اهداف بلندمدت است. ما نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و منظم و همچنین انجام مطالعات جدید داریم. انجمن‌‌ها می‌توانند در این بحث کمک شایانی به کشور کنند. بدون مشارکت و همکاری امکان توفیق وجود ندارد. به‌طور مثال در بحث توسعه صادرات با ایجاد کنسرسیومی از صادرکنندگان ایرانی ‌‌می‌توانیم سطح صادراتمان را افزایش دهیم. اگر هر تولیدکننده بخواهد در کشور هدف به تنهایی ریسک‌‌‌‌پذیری کرده و هزینه کند، نتیجه‌‌ای نخواهد داشت. او افزود: بنابراین بدون یک همکاری گسترده و تشکیل برنامه مدون، امکان توسعه به ویژه در حوزه صادرات وجود ندارد. این برنامه‌ریزی و تلاش‌ها نیز باید توسط کسانی انجام بگیرد که ذی‌‌نفع آن حوزه هستند. به گفته رئیس دفتر اقتصادی مقام معظم رهبری برای نرخ رشد ۸ درصدی نیاز به ۱۱۰۰ میلیارد دلار است که ۲۲۶ میلیارد دلار آن تامین می‌شود: «بنابراین نیاز به تامین مالی زنجیره در حوزه‌های مختلف داریم و باید به صورت گسترده‌‌تر فعالیت کنیم. این تحول بنیادین نیز باید توسط هر گروه از فعالان انجام بگیرد و نقشه راه مرتبط با خود را تهیه کنند. ما حدودا ۲۵ زنجیره تعیین‌کننده در کشور داریم که یکی از این زنجیره‌ها مرتبط به پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی است. ما امیدواریم به همت شما شاهد موقعیت هم‌‌افزایی رشته پتروشیمی و پلیمری باشیم.»

مطالبات صنعت و عوامل تاثیرگذار بر تسهیل صادرات صنایع پلیمری

سعید ترکمان، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درباره مطالبات صنعت و تاثیر آن در حوزه صادرات گفت: مواردی مانند تامین به موقع، کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه، تامین نقدینگی، ایجاد ثبات در تغییرات مداوم نرخ ارز، تسهیل در رفع تعهدات ارزی، شبکه‌‌سازی با صرافی‌‌ها، صدور بخشنامه‌های حمایتی در حوزه صادرات، توجه به زنجیره ارزش پلیمری و جلوگیری از صادرات مواد خام، فراهم کردن بازارهای جدید، کاهش هزینه‌های لجستیک، تحریم‌ها و اثرات تحریمی و... از جمله مطالبات صنعت پلیمری است که انجمن ملی صنایع پلیمر با تمام توان پیگیر این مطالبات است.

مقایسه فضای کسب‌‌و کار تجاری بین سلطنت عمان و قطر

عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در قطر که به صورت آنلاین در این همایش سخنرانی کرد با تشریح بازارهای صادراتی عمان و قطر گفت: عمان از لحاظ جمعیت و مساحت خیلی بزرگ‌تر از قطر است. در شاخص‌های درآمدی اما قطر وضعیت به مراتب بهتری دارد. تعداد مهاجران عمانی نیز بسیار بالاست و حدود نیمی از جمعیت عمان را شامل می‌شود. ساختار اقتصادی قطر مبتنی بر نفت و گاز و صادرات نفتی است اما اقتصاد کشور عمان مبتنی بر توریسم است.

بررسی فرصت‌های صادراتی بازار اوراسیا

رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در پنل همایش درباره توافق‌نامه ترجیحی ایران و اوراسیا توضیح داد: این موافقت‌نامه موقت، در راستای تشکیل ترتیبات تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. دوره این توافق، سه سال قابل تمدید در نظر گرفته شده است. همچنین توفیقی در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان پویا گفت: یکی از صنایعی که مزیت نسبی خوبی دارد پلیمر بوده و توصیه ما به عنوان برگزار‌کننده همایش این است که فعالان اقتصادی این حوزه سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهند. در سال ۱۳۹۹جمعا ٣ میلیارد و ٣٢٠ میلیون دلار صادرات صنعت غیرنفتی ایران بوده که نشان می‌دهد صنعت پلیمر ظرفیت خوبی دارد؛به عبارتی ٧٣ درصد صادرات غیرنفتی برای این صنعت است.

فرصت‌های صادراتی صنعت پلیمر

مسعود جمالی، عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هم در سخنرانی خود در دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری درباره اهمیت صادرات گفت: بر خلاف بسیاری از باورها، واردات می‌تواند به صادرات خدمت کند. در کشورهای پیشرفته مواد خام وارد و مواد با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌شود. با وجود این در کشور ما ارزش اقلام وارداتی ۱۲۰۰ دلار و ارزش کالای صادراتی حدود ۴۰۰ دلار بوده است که نشان از واردات محصول نهایی و صادرات مواد خام دارد. در پایان این همایش از ١٧ صادرکننده پویا و شایسته تقدیر با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.

29- (10)