تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی در تبریز

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «‌نانو پیشگامان سهند» در توضیح این موضوع گفت: شرکت با استفاده از پژوهش‌های چند ساله استادان دانشگاه تبریز و با انجام فرآیند روی پسماندها یا ضایعات کشاورزی توانسته محصولی تولید کند که به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی و با ارزش (پروتئین، انرژی، مواد معدنی و ویتامین) که در محتوای ضایعات وجود دارد، استفاده از این پسماندها در جیره‌های غذایی روزانه حیوانات از لحاظ اقتصادی در کاهش قیمت تمام‌شده فرآورده‌های دامی تاثیر بسزایی داشته است. رضا موقر با اشاره به اینکه انجام فرآیند روی پسماندها برای خوراک دام عمدتا سبب خوش‌خوراکی، بهبود قابلیت هضم، بازده مصرف غذا و افزایش وزن روزانه دام‌ها می‌شود، افزود: ترکیبات مغذی موجود در ضایعات شهری، صنعتی و کشاورزی جهت تولید کودهای آلی و خوراک دام قابل استفاده هستند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه این مواد دارای مواد ضدتغذیه‌ای و عناصر سنگین هستند اما با انجام عمل‌‌آوری و فرآیندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قابل بازیافت هستند. موقر ابراز کرد: از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین سطح زیر کشت در آذربایجان شرقی، ۸۰۰ هزار هکتار دیم است. کشاورزی در جهان محور دانش‌بنیان بوده و ورود فناوری به این حوزه انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: سالانه چندین میلیارد دلار صرف واردات نهاده دامی از جمله علوفه می‌شود که امروز با وجود تحریم‌ها با مشکل مواجه هستیم. وی اظهار کرد: محصول شرکت ما از ضایعات و پسماندهای محصولات باغی و زراعی تهیه می‌شود که امروزه یکی از معضلات بخش کشاورزی است. خوراک دام رنگی شده و پروبیوتیک که اثر آفلاتوکسین آن حذف شده و هدررفت نهاده را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت این محصول برابر قیمت خرید یونجه است، گفت: با مصرف این نهاده، هضم بسیار سرعت یافته و میزان مصرف نهاده را به نصف می‌‌رساند. از طرفی بهبود کیفیت گوشت و پوست دام نیز تضمین می‌شود. موقر افزود: یک خط تولید نهاده در خوزستان فعال بوده و خط تولید دیگر نیز در هشترود آماده فعالیت است و خط تولید دیگری در اردبیل از پاییز امسال فعال می‌شود. هر خط تولید سالانه بین ۱۴ تا۱۸ هزار تن نهاده تولید کرده و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام گرفته است. وی در خاتمه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی با افزایش جمعیت، افزود: اقتصاد عشایر کشور نیز وابسته به دامپروری است که این بخش نیز به تامین نهاده باکیفیت و به صرفه نیاز دارد.

اکبر تقی‌زاده استاد دانشگاه تبریز که در روند تولید این محصول دانش‌بنیان نقش اثرگذاری داشته است، اظهار کرد: این طرح برای نخستین‌بار در جهان و در راستای بهره‌وری از ضایعات کشاورزی اجرا شده است. وی با بیان اینکه این محصول از لحاظ انرژی، پروتئین، هضم و غنی بودن بسیار بالاتر از نهاده‌های دامی معمول است، اظهار کرد: در فرمولاسیون تولید این محصول قابلیت فساد در روند نگهداری را از بین برده‌ایم که در نتیجه سلامت دام‌های تغذیه شده از این خوراک دام؛ محصولی سالم وارد سفره‌های مردم می‌شود.