راه اندازی این رآکتور سه ماه پس از انتخاب یون سوک یول به عنوان رئیس جمهور جدید کره جنوبی صورت می‌پذیرد. سوک یول گفته است قصد دارد استراتژی رئیس جمهور سابق مون‌جائه‌این را که می‌خواست تولید برق هسته‌ای این کشور را متوقف کند، معکوس کند. جائه این سیاست را پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ اتخاذ کرد و بخشی از آن را به حادثه فوکوشیما دایچی در سال ۲۰۱۱ در ژاپن نسبت داد.  با این حال، سوک یول گفته است انرژی هسته‌ای باید همچنان بخشی از ترکیب انرژی کره جنوبی باشد و گفت که دولت او به دنبال شروع مجدد ساخت دو فروند رآکتور APR-۱۴۰۰ دیگر در شین‌هانول است.

رآکتور APR-۱۴۰۰ (کوتاه‌شده عبارت Advanced Power Reactor)، رآکتور هسته‌ای از نوع رآکتور آب‌سبک آب فشرده پیشرفته با ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات است که توسط شرکت برق کره (KEPCO) طراحی شده ‌است. این رآکتور در واقع نسل جدید رآکتور کره‌ای KNGR و نسل سوم رآکتور OPR-۱۰۰۰ است. طراحی رآکتور APR-۱۴۰۰ در سال ۱۹۹۲ شروع شد و در مه ۲۰۰۲ موفق به اخذ گواهینامه‌های ایمنی هسته‌ای از سوی موسسه کره‌ای شد و درخواست صدور گواهینامه به منظور تعیین مطابقت با الزامات عمومی‌ایمنی ایالات متحده آمریکا در دسامبر ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ ارائه شد.

در حال حاضر هفت واحد از این نوع رآکتور در حال ساخت است که چهار واحد در نیروگاه براکه امارات متحده عربی و چهار واحد در کره جنوبی قرار دارد؛ دو واحد نیز در نیروگاه هسته‌ای‌ هانول و دو واحد در نیروگاه در شین کوری نصب شده‌اند. سوک یول گفته است می‌خواهد از رآکتورهای هسته‌ای کنونی کشور برای مدت طولانی‌تری بهره‌برداری کند و دولت او گفته است که نیروگاه‌های هسته‌ای باید حدود ۳۰ درصد برق کره جنوبی را تامین کند.  دو رآکتور اول APR-۱۴۰۰، واحدهای ۳ و ۴ در شین کوری در کره جنوبی، به ترتیب در دسامبر ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۱۹ وارد عملیات تجاری شدند. ساخت دو فروند APR-۱۴۰۰ دیگر که به‌عنوان واحدهای شین کوری ۵ و ۶ تعیین شده‌اند، در آوریل ۲۰۱۷ و سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و این رآکتورها قرار بود به ترتیب در ماه مارس ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴ راه‌اندازی شوند.

ساما بیلبائو لئون، مدیر کل انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، در نظراتی که در دهم ژوئن با وب‌سایت POWER به اشتراک گذاشته شد، اظهار کرد: نیروگاه شین‌هانول ۱ سهم قابل توجهی در کاهش استفاده کره جنوبی از سوخت‌های فسیلی خواهد داشت و برق مقرون به صرفه، ایمن و کم‌کربنی را ارائه می‌کند. وی در ادامه افزود: من می‌خواهم به سازمان انرژی آبی و هسته‌ای کره (KHNP)، کمیته ایمنی و امنیت هسته‌ای کره (NSSC) و همه کسانی که در راه‌اندازی این رآکتور کمک کرده‌اند تبریک بگویم. آنلاین کردن واحد شین‌هانول شماره ۱، در شبکه برق این کشور یک عملیات ۹ ساله ساخت رآکتور را به اوج رسانید.

فعالیت ساخت و ساز دو واحد اول در شین‌هانول، که قبلا به نام شین اولجین شناخته می‌شد، در ماه مه ‌سال ۲۰۱۲ آغاز شد. سپس فرآیند ساخت و ساز واحدهای ۱ و ۲ ادامه یافت و ابتدا انتظار می‌رفت که رآکتورها به ترتیب در آوریل ۲۰۱۷ و آوریل ۲۰۱۸ آنلاین شوند، اما بعد از آن با موانعی مواجه شدند، از جمله سیاست حذف تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای توسط مون‌جائه‌این، که پروژه‌های هسته‌ای در حال انجام را تهدید می‌کرد. این در حالی است که ساخت واحدهای شماره ۳ و ۴ در شین‌هانول نیز به حالت تعلیق درآمد.

این کار در ابتدا پس از درخواست آژانس‌های نظارتی برای بررسی‌ها و اصلاحات ایمنی بیشتر به تعویق افتاد.  کمیته ایمنی و امنیت هسته‌ای (NSSC) برای راه‌اندازی واحد شماره ۱ در ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ موافقت مشروط صادر کرد و سازمان KHNP بارگیری اولین مجموعه سوخت را در هسته رآکتور در ۱۴ ژوئیه سال گذشته آغاز کرد. سازمان KHNP در اکتبر ۲۰۲۱ گفت پس از بارگیری سوخت، در حال انجام آزمایش فیزیک رآکتور و سیستم در شرایط دمایی و فشار معمولی است. این سازمان قبلا گفته بود تکمیل این آزمایش‌ها، مطابق با تاریخ نهایی اعلام شده، حدود ۸ ماه طول می‌کشد.  APR-۱۴۰۰ یک رآکتور آب تحت فشار تکاملی است که عملکرد آن بر اساس مهندسی احتراق یا CE است. این رآکتور عمدتا توسط شرکت مهندسی کره طراحی شده است که ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات را دارد و عمر طراحی آن ۶۰ سال است. مقامات صنعت برق کره جنوبی گفتند APR-۱۴۰۰ جایگزین استاندارد شده ۹۹۵-MWe OPR-۱۰۰۰، یک رآکتور نسل دوم است که توسط KHNP و شرکت کره الکتریک پاور (KEPCO) ساخته شده است.

مقامات و مهندسان هسته‌ای در کره جنوبی اظهار کردند APR-۱۴۰۰ اصلاحاتی در عملکرد، ایمنی، نگهداری و صرفه اقتصادی خود دارد. سازمان KHNP در اعلام اتصال آن به شبکه برق سراسری کره گفت: شین‌هانول شماره ۱، اولین رآکتور انرژی هسته‌ای در کشور است که عمدتا از طریق بومی‌سازی تاسیسات اصلی، مانند پمپ خنک‌کننده رآکتور و ابزار دقیق و سیستم کنترل نیروگاه، به استقلال تکنولوژیکی دست یافته است.

طراحی رآکتور APR-۱۴۰۰ توسط شرکت EUR‌، یک گروه مشاوره فنی اروپایی برای تاسیسات انرژی در نیروگاه‌های هسته‌ای، در اکتبر ۲۰۱۷ تایید شد. همچنین کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده در ماه اوت ۲۰۱۹ تایید کرد که APR-۱۴۰۰ الزامات ایمنی هسته‌ای ایالات متحده را برآورده می‌کند. نیروگاه هسته‌ای برکه، اولین نسل نیروگاه هسته‌ای در امارات متحده عربی و برنده جایزه برترین نیروگاه از نظر وب‌سایت POWER  در سال ۲۰۲۱، دارای چهار رآکتور APR-۱۴۰۰ است.

نیروگاه هسته‌ای برکه اولین صادرات طرح APR-۱۴۰۰ است. دو واحد اول برکه در دو سال گذشته به شبکه متصل شدند. از طرف دیگر سازمان KHNP  در آوریل سال‌جاری اعلام کرد در حال مذاکره با لهستان برای صادرات فناوری ساخت حداکثر ۶ رآکتور APR-۱۴۰۰ در آن کشور است. بیلبائو لئون گفت: در مواجهه با قیمت‌های نجومی ‌بالای سوخت‌های فسیلی و نیاز فوری به مقابله با تغییرات آب و هوایی، دولت‌ها در سراسر جهان باید به استقرار ظرفیت‌های هسته‌ای جدید سرعت ببخشند. در حالی که تعلل کوتاه‌مدت کره جنوبی با حذف تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای قطعا این پیشرفت را به تعویق انداخت، اما تعهد دولت جدید برای حمایت از صنعت انرژی هسته‌ای خود، هم در کره‌جنوبی و هم در بازارهای صادراتی رو به رشد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.