به گزارش تجارت‌نیوز، از زمان مسدودسازی سایت یوتیوب برای کاربران ایرانی، بنا شد تا گزینه‌های بومی ‌جایگزین پرمخاطب‌ترین سایت اشتراک مالتی‌مدیا در جهان شوند. آپارات توانست در همان ماه‌های نخست راه‌اندازی، از رقبای خود پیش افتاده و به عنوان یوتیوب ایرانی و پرمخاطب‌ترین وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدئو در کشور  شناخته شود.

چند سال پیش به منظور تشویق کاربران ایرانی به استفاده از محتویات داخلی، مقرر شد تا محتوای بیشتر سایت‌ها و پلتفرم‌های ایرانی  به صورت نیم‌بها در دسترس مردم قرار بگیرد. مدتی است کاربران داخلی با مراجعه به سایت آپارات و کلیک روی محتوای مورد نظر خود با پیام «ترافیک مصرفی شما در آپارات به صورت تمام‌بها محاسبه می‌شود» مواجه شده و از قانون ترافیک مصرفی نیم‌بها بی‌بهره مانده‌اند.

این در حالی است که کلیپ‌های تصویری و ویدئویی و به طور کل فایل‌های مالتی‌مدیا نسبت به دیگر محتوای اینترنتی حجم بیشتری دارند و به همین دلیل اینترنت زیادتری استفاده می‌کنند.

مخالفان اجرای طرح نیم‌بها بودن استفاده از محتوای داخلی معتقدند این طرح از نظر کیفی به محتوای اینترنت آسیب می‌زند و اپراتورها با اجرای این طرح علاقه‌ای به رشد پهنای باند سایت‌های داخلی نخواهند داشت.

به گفته مخالفان این طرح، نیم‌بها بودن سایت‌های بومی‌ مشوقی برای استفاده از محتویات داخلی نیست چون اینستاگرام با وجود تمام‌بها بودن ترافیک مصرفی، همچنان دارای بیشترین محبوبیت در ایران است و هرروز بر تعداد محتوا و کاربران این اپلیکیشن افزوده می‌شود.

از سوی دیگر موافقان اجرای این طرح، سایت‌ها و اپراتورها را به سوءاستفاده از وضعیت مسدودسازی پلتفرم‌های خارجی متهم می‌کنند و معتقدند انحصارطلبی باعث وضع موجود شده است.  این موضوع بیش از همه به ضرر کاربران تمام می‌شود و اگر قرار باشد سایت‌هایی مانند آپارات که بیشترین مصرف ترافیک محتوای داخلی را به خود اختصاص می‌دهند، شامل طرح نیم‌بها بودن مصرف اینترنت نشوند عملا اجرای شبکه ملی اطلاعات و طرح نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی داخلی، هیچ مزیتی برای کاربران نخواهد داشت.