به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   ماینینگ ویکلی، فورد در پاسخ به این سوال اظهار کرد: این سوال خوبی است. او با تکرار سخنان همتای خود، مدیر جنرال موتورز، مری بارا، خاطرنشان کرد شرکت او از تامین فلزات باتری از جمله لیتیوم، کبالت و منگنز برای تولید ۲ میلیون خودروی برقی در سال تا سال ۲۰۲۶ اطمینان کافی دارد. اما فراتر از آن، صنعت ایالات متحده نیاز به رشد تجارت داخلی در خصوص مواد اولیه دارد، زیرا آمریکا اساسا مواد خامی‌ را که برای تولید باتری‌ خودروهای برقی استفاده می‌شود تولید نمی‌کند.

لیتیوم بزرگ‌ترین بخش از این مشکل است. تامین این فلز سبک برای باتری‌های لیتیوم یونی ضروری است که نه تنها در تولید خودروهای الکتریکی، بلکه در آی‌فون‌ها و بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال امروزی کاربرد قابل توجهی دارد. این عنصر به خودی خود فراوان است، اما استخراج کافی آن در سطح جهانی صورت نمی‌پذیرد و در ایالات متحده نیز تولید آن کمی‌ پرهزینه انجام می‌شود. طبق اعلام Piedmont Lithium، بدتر از آن این است که فرآیند فرآوری انجام شده برای قابل استفاده کردن لیتیوم در تولید سلول‌های باتری، بیشتر در چین انجام می‌شود. Piedmont Lithium یک شرکت استارت‌آپ  است که تولید لیتیوم را در کارولینای شمالی دنبال می‌کند و در حال توسعه یک تجارت لیتیوم یکپارچه در سطح جهانی در ایالات متحده است که امکان گذار به دنیای انتشار صفر کربن و ایجاد اقتصاد انرژی پاک در آمریکا را فراهم می‌کند.خودروسازان دیگر نیز نگرانی‌های مشابهی در مورد نیکل و کبالت دارند که اتفاقا بیشتر آنها از روسیه و جمهوری دموکراتیک کنگو که استخراج در آنجا با نقض حقوق بشر و تخریب محیط‌زیست مرتبط است، تامین می‌شود. خودروسازان اقدامات جدی را برای حل اختلالات عرضه این مواد استراتژیک در نظر گرفته‌اند. ایلان ماسک اخیرا در توییتی اعلام کرد تسلا ممکن است مجبور شود وارد صنعت استخراج و پالایش لیتیوم شود.

مری بارا، مدیر جنرال موتورز نیز سال گذشته یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت Controlled Thermal Resources را برای تامین لیتیوم از دریای سالتون کالیفرنیا اعلام کرد. این مجموعه، از طریق شرکت‌های مرتبط با خود، محصولات لیتیوم و انرژی‌های تجدیدپذیر را به پروژه‌های در حال توسعه پیشرفته در ایالات‌متحده ارائه می‌دهد. این شرکت عمومی‌ غیربورسی در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در امپریال ولی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا و بریزبن، استرالیا است. بیل فورد در مراسم راه‌اندازی لایتنینگ گفت شرکت او چنین قراردادهای مشابهی را بررسی خواهد کرد، اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به مقیاس عملیاتی برسد. همه اینها یک تغییر بزرگ برای خودروسازان فعلی است. تسلا بر تمایل خود برای ادغام عمودی تاکید کرده است، به این معنی که در ساخت قطعاتی از جمله باتری، تراشه و موتور تمرکز کرده یا نقش دارد. خودروسازان قدیمی‌ مدت‌هاست که خرید قطعات و مواد خام بیشتری را به تامین‌کنندگان برون‌سپاری کرده‌اند. این شرکت‌ها طی دهه‌ها تلاش کرده‌اند تا هر ذره تولیدشده توسط این شرکا را خریداری کرده و ذخیره کنند که این امر به تولید قطعات کلیدی آنها کمک کرده است و آنها را به بازارهایی با نیروی کار کم‌هزینه متصل می‌کند.

اکنون، این صنعت به دنبال بازگرداندن تولید به کارخانه مادر و ایجاد یک بخش باتری داخلی است. بیل فورد گفت شرکت او در حال گفت‌وگوهای منظم با دولت فدرال برای تقویت استخراج و تولید مواد کلیدی باتری است. فورد برای تحقق این هدف با دولت بایدن و اعضای کنگره گفت‌وگوهایی داشته است. او افزود: در حقیقت، موضوع مهم، تامین اساسی این مواد است، نه تنها از نظر مواد خام، بلکه حتی اینکه کارخانه‌های آنها در کجا قرار است ساخته شوند.

به نظر می‌رسد ما شاهد یک تلاش ملی خواهیم بود تا اطمینان حاصل شود که یک پایگاه آمریکایی برای بسیاری از مواد اولیه موردنیاز این صنعت ایجاد خواهد شد و دستیابی به این هدف، نیازمند مشارکت با دولت‌های فدرال و محلی است. این در حالی است که خودروسازان آمریکایی در طول بحران کمبود تراشه‌ها نسبت به رقبای ژاپنی و کره‌ای خود که شرایط عرضه نسبتا با‌ثباتی را برای ادامه تولید خودرو حفظ کرده بودند، وضعیت بدتری داشته‌اند. تویوتا در سال گذشته برای اولین بار از سال ۱۹۳۱توانست خودروهای بیشتری را نسبت به جنرال موتورز در ایالات متحده بفروشد و در سه ماه اول سال‌جاری نیز کماکان پیشتاز باقی ماند. در حال حاضر، خودروسازان ایالات متحده، تحت حمایت گروهی از معدنچیان و تامین‌کنندگان در کشورهای دیگر هستند و برای تامین مواد موردنیاز در راستای افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی با دیگر خودروسازان جهانی رقابت می‌کنند. گریسون برولت کارشناس بازار که با خودروسازان در امور دولتی مشورت می‌کند، خاطرنشان کرد قیمت‌ها در آینده بیش از پیش افزایش خواهند یافت.  بهای لیتیوم به تنهایی بیش از ۲۰۰ درصد از زمان عرضه مدل ۳ تسلا در جولای ۲۰۱۷ افزایش یافته است. چنین افزایش قیمتی مطمئنا زنگ خطر را در دیربورن و دیترویت مقر غول‌های خودروسازی آمریکا به صدا در‌می‌آورد.