مدیر خرید فولاد خراسان گفت: اکنون واحد گندله‌سازی بزرگ‌ترین فولادساز شرق کشور با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن فعال است و قابلیت افزایش تا ۴/ ۳ میلیون تن با استفاده حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل را دارد.

مجید ایرانمنش تصریح کرد: فولاد خراسان در واقع نخستین فولادساز محسوب می‌شود که زنجیره کامل تولید فولاد را از سنگ‌آهن تا محصول نهایی در استان محل استقرار فعال کرده است. وی خاطرنشان کرد: اکنون این واحد صنعتی قطعات نورد، فولادسازی و احیا را بومی‌سازی کرده و در بخش احیا این نکته مهم وجود دارد که خیلی از تجهیزات به‌ویژه های‌تک بومی‌سازی انجام شده و اکنون با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری مستمری برقرار است.

مدیرخرید فولاد خراسان اضافه کرد: هدف فولاد خراسان بومی‌سازی در چارچوب نقشه راه «برد-‌‌برد»، به‌روزرسانی قطعات مورد نیاز از سوی تامین‌کننده است و در کنار این مهم جلوگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی مورد تاکید قرار دارد. امسال بیش از ۳۰۰ میلیون دلار قرار‌داد بین شرکت‌های تولیدکننده فولاد و سازندگان تجهیزات و قطعات به امضا رسیده که در چارچوب راهبرد ساخت داخل، پیاده‌سازی شد. آمارهای اعلام شده گویای آن است که فولاد خراسان در نیمه نخست امسال افزون بر ۶۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل بومی‌سازی داشت. وی تصریح کرد: فولاد خراسان بزرگ‌ترین قطب تولید فولاد در شرق کشور به حساب می‌آید و با برنامه‌ریزی دقیق بومی‌سازی را پیش می‌برد و به جای واردات، در شرایط تحریمی از صنایع داخلی حمایت جدی دارد.