۴۰میلیون تن ظرفیت تولید فولاد  حاصل ۵۶ سال تجربه

مدیرعامل ذوب‌آهن ضمن تبریک پنجاه و ششمین سالروز تاسیس ذوب‌آهن اصفهان و گرامیداشت شهدای این مجتمع بزرگ صنعتی و بنیان‌گذاران آن گفت: ذوب‌آهن اصفهان قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار بالایی دارد و ان‌شاءالله با تامین نهاده‌های تولید به جایگاه واقعی دست می‌یابد.

منصور یزدی‌زاده افزود: بحمدالله کوره بلند شماره یک ذوب‌آهن اصفهان به دست توانمند تلاشگران کارخانه در مدار تولید قرار گرفت و ثمرات آن را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: نوسانات انرژی از جمله آب، برق، گاز، مواد اولیه و... در روند تولید کوره اختلالاتی را ایجاد می‌کرد، اما ۱۳درصد رشد تولید چدن در سال‌جاری رقم خورد.

این مقام مسوول درخصوص پروژه‌های در حال اجرای این شرکت خاطرنشان کرد: در حوزه آب، پروژه ساخت تصفیه‌خانه پساب به صورت BOT توسط شرکت مپنا در حال اجراست، پروژه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۲۵هزار نرمال مترمکعب با بهبود شرایط در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کوره پاتیلی LF در جهت بالانس نسبی تولید فولاد و چدن در حال اجراست که امیدواریم در مسیر تسریع قرار بگیرد، بنابراین چشم‌انداز خوبی برای ذوب‌آهن اصفهان متصور هستیم.

یزدی‌زاده اظهار کرد: تامین مواد اولیه چالشی است که گریبانگیر صنایع فولادی کشور شده است و امیدواریم مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تصمیم جدی بگیرند تا تولید فولاد کشور دچار آسیب نشود و در ذوب‌آهن اصفهان تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا مانند ریل با کمترین محدودیت به ثمر بنشیند.

بی‌مهری به ذوب‌آهن

آیت‌الله رهبر مسوول دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ذوب‌آهن اصفهان در توسعه صنعت کشور و اشتغال‌زایی گفت: این مجتمع عظیم صنعتی مادر صنعت فولاد کشور است و معادن کشور را راه‌اندازی کرد، از این‌رو نباید این چنین مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت و معادن را جدا می‌کردند. وی افزود: لازم است مسوولان به مشکلات این مادر مهربان صنعت کشور توجه بیشتری داشته باشند و برای حل مشکلات آن به ویژه مواد اولیه تصمیمات موثر بگیرند.

مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس ذوب‌آهن و همچنین بهره‌برداری از مجتمع فولاد مبارکه گفت: هم‌اکنون تولید فولاد ایران حدود ۳۰ میلیون تن است در حالی که ظرفیت نصب شده آماده به کار آن بالای ۴۰میلیون تن است که البته برخی از آنها جدیدا راه‌اندازی شده و تعدادی هم درگیر لجستیک و تامین مواد اولیه هستند. متاسفانه در تابستان سال‌جاری قطعی برق هم به عنوان یک چالش دیگر، تولید فولاد کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و در زمستان هم قطعی گاز را شاهد هستیم.

بهرام سبحانی افزود: ذوب‌آهن اصفهان به نوعی در ایجاد این ظرفیت تولید نقش‌آفرین بوده و توسعه صنعت فولاد کشور از مسیر ذوب‌آهن اصفهان محقق شده است که اشتغال‌زایی تنها یک مورد از دستاوردهای آن به‌شمار می‌رود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: تولید فولاد در خارج از فنس کارخانه برای ذوب‌آهن اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند از انرژی‌های مختلف مانند آب، مواد اولیه و... بهره‌مند شود و سبد تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا را گسترش دهد.