محمدرضا تاجدار در مورد تولید تنباکو نیز افزود: در ۹ ماهه امسال  ۳ هزار و ۷۰۰ تن تنباکو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ که یک هزار و ۸۷۲ تن بود از  رشد ۹۸درصدی برخوردار شد،  همچنین در این مدت  ۱۴۹ تن تنباکو وارد شد که این میزان  در سال گذشته که واردات ممنوع نبود هزار و ۲۸۵  تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه برآورد مصرف سالانه تنباکو در کشور ۱۲ هزار تن است، تصریح کرد: این درحالی است که برآورد ۹ ماهه ۹‌هزار تن می‌شود که از این میزان تنها ۳ هزار و ۸۸۹ تن به صورت قانونی تولید یا وارد شده و ۵۷درصد مصرف از طریق قاچاق یا تولید جعلی بوده است.

رئیس انجمن محصولات دخانی با بیان اینکه  قانون مالیات نخی که توسط مجلس تصویب شد، کفه ترازو را به نفع شرکت‌های بین‌المللی سنگین کرده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون  ردیف‌های مختلفی برای پرداخت مالیات سیگار داریم که ۱۰درصد برای شرکت‌های داخلی، ۲۵درصد برای شرکت‌های بین‌المللی، ۱۵درصد مالیات ارزش افزوده و ۲درصد حق انحصار را شامل می‌شود.

به گفته وی، در مجموع ۲۵۰ هزار تومان مالیات کارتُنی برای شرکت‌های داخلی و ۵۰۰ هزار تومان مالیات کارتنی برای شرکت‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد قیمت تمام شده کالا را شامل می‌شود، اما با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌های بین‌المللی بالا است، این مالیات تاثیری در تولید آنها ندارد. اما با توجه به سود پایین شرکت‌های داخلی، واحدهای تولیدی داخلی توان افزایش تولید زیادی را ندارند.

تاجدار گفت: حق انحصار وارد شده به خزانه ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که طبق پیش‌بینی بودجه تا پایان سال باید به ۳۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به چارت جدید وزارت صمت و خروج مرکز دخانیات از ساختار این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدام منجر به افزایش تجارت غیرقانونی محصولات دخانی خواهد شد و درآمد این تجارت مربوط  به بخش‌های مافیایی است که اثرات زیادی روی مدیریت بازار دخانیات خواهد گذاشت.

رئیس انجمن محصولات دخانی افزود: حدود ۷ هزار میلیارد تومان در سال‌جاری از ردیف‌های مختلف به خزانه واریزی داشته‌ایم همچنین ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند که از این تعداد  ۴ هزار عامل استانی داریم و ۳۰۰ هزار خرده‌فروش در بخش قانونی فروش محصولات دخانی فعال هستند. با این حال وزارت صمت بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از فعالان حوزه دخانیات، تصمیم به خروج مرکز دخانیات از ساختار این وزارتخانه کرد.

 وی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد نخ سیگار غیرقانونی در کشور توزیع می‌شود که با تصمیم جدید وزارت صمت بدون ساماندهی رها خواهد شد، گفت: شنیده‌ها حاکی است  مرکز دخانیات در قالب یک دفتر کوچک قرار است اداره شود که این امر وظیفه حاکمیتی این مرکز از جمله تایید ثبت سفارش و برنامه‌ریزی برای تولید را دشوار می‌کند.

تاجدار تصریح کرد: سال ۹۱ که مرکز دخانیات در وزارت صمت تاسیس شد زیر ۴۰ میلیارد نخ تولید سیگار داشتیم این در حالی است که تا پایان امسال تولید سیگار به بالای ۶۰ میلیارد نخ می‌رسد از این رو  وزارت صمت نباید مرکز دخانیات را از خود براند، بلکه باید در قالب یک سازمان یا معاونت اجازه فعالیت به این مرکز را بدهد. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون  برخی از برندها از مبادی غیررسمی ‌وارد کشور می‌شوند و حاکمیت هم برنامه‌ریزی خاصی برای مقابله با آن ندارد.

رئیس انجمن محصولات دخانی تاکید کرد: جداسازی مرکز دخانیات از وزارت صمت منجر به محدودیت در ثبت سفارش و صدور مجوز خواهد شد که این امر موجب عدم تامین به موقع مواد اولیه، کاهش عرضه و در نهایت افزایش قیمت خواهد شد و این امر به منزله جایگزین کردن کالای قاچاق و جعلی به جای کالای قانونی است.

به گفته وی، با کوچک‌ترین تغییر در وضعیت تولید یا افزایش مالیات دخانیات، حجم زیادی محصولات دخانی برند مارلبرو و در کنار آن سایر برندهای غیر‌قانونی به کشور قاچاق می‌شود، بنابراین تولید مشترک یا واردات قانونی این برند، علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت به شبکه قاچاق ضربه وارد می‌کند.

وی در مورد وضعیت شرکت دخانیات ایران افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته اصلاح ساختاری برای شرکت دخانیات اتفاق نیفتاد و به بخش‌خصوصی درستی هم واگذار نشد که در حال حاضر نیز بدهی‌های زیادی دارد از این رو این شرکت نیاز به حمایت دارد و حاکمیت به این شرکت بدهکار است، زیرا اصلاح ساختار رخ نداده است.

به گفته تاجدار، پیشنهاد می‌شود  تا پنج سال هیچ عوارض و مالیاتی از این شرکت گرفته نشود و از این محل اصلاح ساختار و نوسازی ماشین‌آلات صورت گیرد.

تاجدار تصریح کرد: از سال ۷۴ تا ۸۰ به جز شرکت دخانیات، حتی یک نخ سیگار قانونی در کشور تولید نمی‌شد،  اما  ۱۵درصد نیاز بازار از طریق این شرکت و ۸۵درصد از طریق قاچاق تامین می‌شد که در این زمان حاکمیت متوجه شد باید اجازه واردات رسمی‌ را بدهد،  اما هم اکنون دولت با حمایت از شرکت دخانیات باید زمینه رقابت این شرکت با بخش‌خصوصی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه نباید  مصرف ۱۲ هزار تنی تنباکو را نادیده گرفت، گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری بیش از ۵ هزار ‌تن تنباکو قاچاق یا به صورت جعلی تولید شده است.