« بلد» روزانه یک میلیون کاربر دارد

 امکان افزودن مکان مورد نظر به نقشه

وی گفت: کاربران بلد می‌توانند کسب‌ وکار شخصی و مکان‌های ثبت نشده را به نقشه اضافه کنند. همچنین با استفاده از قابلیت اشتراک‌گذاری مکان، هر کاربری می‌تواند مکان مورد نظر خود را به نقشه اضافه کند. بلد با توجه به نیازهای روز کاربران اطلاعات به روز و دقیقی را به آنها ارائه می‌دهد.

این موضوع به صورت گسترده در خصوص واکسیناسیون کرونا اتفاق افتاد و کاربران می‌توانستند با کمک میانبر صفحه اول لیست کامل مراکز واکسیناسیون را مشاهده کنند و از سوی دیگر با استفاده از فیلترهای موجود، نوع واکسن، مراکز خودرویی مراکز شبانه‌روزی نزدیک‌ترین مرکز به خود را پیدا کنند.

این رویکرد بلد در زمینه‌های دیگر مثل مراجعه به پمپ بنزین در دوره مشابه نیز انجام شده است.

این مدیرعامل به مزیت‌های مسیریاب بلد نسبت به رقبای خارجی اشاره کرد و در رابطه با کمبودهای آن گفت: بلد به عنوان نقشه ایرانی که در ارتباط نزدیک با کاربران خود است امکان برآورده کردن نیازهای بومی آنها را در زمینه‌های مختلف فراهم کرده است و این دسته از نیازها، موضوعاتی هستند که با توجه به مختصات فرهنگی و اجتماعی و شرایط روز برای مردم ایجاد می‌شوند.

وی ادامه داد: در بخش اول خدمات مسیریابی بومی است که قابلیت‌هایی مانند دستیار صوتی، طرح ترافیک، وضعیت سوخت‌رسانی در پمپ بنزین‌ها، امکان استفاده از حمل‌ونقل عمومی با استفاده از مسیریابی ترکیبی، اطلاع از گسترش شبکه مترو، افزایش قیمت تردد از عوارضی‌های جاده‌ای و در نهایت درخواست تاکسی اینترنتی شامل آن می‌شوند.

 امکان ارتباط کاربر با «بلد» فراهم شد

محمدی عنوان کرد: بخش دوم خدمات مرتبط با اطلاعات شهری هستند که مثال‌های واضح آن اقدامات بلد در موضوع کرونا، محدودیت‌های تردد، مناطق پرتردد، رنگ‌بندی شهرها، میانبر و لیست‌های قابل فیلتر برای مراکز واکسیناسیون و اطلاعات کامل در خصوص هر مرکز بوده است. کاربران بسته به دغدغه‌های خود می‌توانستند برای آگاهی بیشتر سوالات خود را در بلد مطرح کنند و با کمک سایر کاربران پاسخ مناسبی دریافت کنند.

مدیرعامل نقشه و مسیریاب بلد اعلام کرد: بخش سوم امکاناتی است که ارتباط بلد با کاربر را فراهم می‌کند، پنل کسب و کار برای صاحبان کسب‌ وکار و امکان مدیریت و به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به آن و همچنین موضوعات مربوط به پشتیبانی کاربران که به صورت دقیق و روزانه اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: گوگل مپ به‌ عنوان رقیب خارجی مزایای قابل توجهی دارد. از سوی دیگر گوگل‌پلی به صورت دیفالت روی تمام تلفن‌های همراه نصب شده و مسیر سریع‌تری برای رسیدن کاربر ایجاد کرده است، اما با این وجود در رقابت با بلد بدون توضیح دلایل مشخص، این اپلیکیشن را برای مدتی از روی استور گوگل حذف کرده بود.

 فرصت‌های شغلی ایجاد شده در «بلد»

محمدی در ادامه به تعداد کاربران این اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: درحال حاضر تعداد کاربران بلد حدود ۱۰ میلیون نفر برآورد شده است و روزانه به طور متوسط بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد. در چهار ماهه اخیر هم بیش از ۱۵ میلیون بار مراکز واکسیناسیون در اپلیکیشن و وب‌سایت بلد بازدید شدند.

این مدیرعامل با تاکید بر فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط این اپلیکیشن یادآور شد: تیم بلد در حال حاضر متشکل از ۱۰۰ نفر نیروی جوان و نخبه است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر ایران و از دارندگان مدال‌های جهانی هستند و در زمینه‌های فنی مانند مهندس نرم‌افزار و دانشمند داده و اجرایی چون مارکتینگ و عملیات متخصص هستند. این افراد در تلاش بوده تا اطلاعات و خدمات با کیفیتی را به کاربران ارائه دهند. با شروع کرونا امکان دورکاری برای تمام اعضای تیم بلد فراهم شد و در حال حاضر تیم بلد از شهرهای مختلف ایران برای ساخت محصولی که بتواند نیاز‌های مردم در شهرهای مختلف را پاسخگو باشند تلاش می‌کنند. وی در خصوص منابع کسب درآمد مسیریاب بلد نیز توضیح داد: بلد در حال حاضر به دلیل تمرکز بر رشد سریع و خدمات‌دهی با کیفیت وارد فاز درآمدزایی نشده است، اما در آینده نزدیک از طریق برنامه‌های تبلیغاتی شروع به کسب درآمد خواهیم کرد.

 طرح صیانت نقطه مقابل خلاقیت و شکوفایی

محمدی در ادامه چالش‌های پیش روی کسب و کار خود را برشمرد و افزود: سیاستگذاری‌های غلط دولت و ارگان‌های وابسته باعث شده که چالش نیروی انسانی به بزرگ‌ترین موضوع در هر محصولی تبدیل شود. در کنار بسته شدن فضای کار و وخامت اوضاع اجتماعی و تصویب طرح‌هایی مثل طرح صیانت انگیزه مهاجرت به شدت در بین نیروهای نخبه افزایش پیدا کرده است. شکوفایی توانمندی و خلاقیت این افراد در هزارتوی قوانین و مصوبه‌ها و طرح‌های صیانت گونه به بن‌بست کشیده می‌شود.

این مدیرعامل بیان کرد: علاوه بر این قانون‌های غیرشفاف و نامشخص باعث شده‌اند تا بخش قابل توجهی از انرژی تیم برای کسب مجوزهای مختلف هزینه شود.

از سوی دیگر سیاست‌های نادرست و اعمال فیلتر باعث شده است که اعتماد بخشی از کاربران به محصولات ایرانی از جمله بلد کاهش ‌یابد. یکی از دغدغه‌های تیم‌های داخلی بلد این است که با در اختیار قرار دادن قابلیت‌های کاربردی که باعث افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود این اعتماد را دوباره در ذهن کاربران ایجاد کند.

وی در ادامه افق و چشم‌انداز این اپلیکیشن این‌گونه ترسیم کرد: با توجه به تجربیاتی که در حوزه واکسیناسیون در بلد ارائه دادیم و تبدیل شدن به مرجع اطلاعات واکسیناسیون قصد داریم که این مسیر را در بخش‌های دیگری از نیازهای کاربران هم ادامه دهیم. چشم‌انداز ما در بلد قرار گرفتن به عنوان مرجع اطلاعات مکان محور برای همه ایرانیان در شهرهای مختلف و با نیازهای متنوع است.

یکی از زمینه‌هایی که در تیم فنی بلد به صورت عملی در حال اجرا است استفاده از هوش مصنوعی در موضوعات مرتبط با نیاز کاربران است و همراهی این دو موضوع در کنار یکدیگر و مشارکت کاربران در اپلیکیشن بلد رسیدن به این هدف را برای بلد به سرعت هموار خواهد کرد.

 بلد پیشتاز در عرصه مسیریابی

محمدی معتقد است که بلد در تلاش بوده تا با فراهم کردن قابلیت‌های کاربردی پاسخگوی نیازهای متنوع و مختلف مردم در شهرها باشد و در انتخاب مقصد به کاربران کمک کند. قطعا در این مسیر دستیابی به اطلاعاتی که به‌روز، جامع و دقیق باشند جزو ارزش‌هایی است که بلد خلق کرده است و طبعا با توجه به شناخت عمیق‌تر تیم بلد از نیازهای روز مردم در ایران نسبت به محصولات خارجی می‌توان پاسخ‌های سنجیده‌تری را برای کاربران فراهم کرد.

مدیرعامل این استارت‌آپ خاطرنشان کرد: در ارتباط با انتخاب مقصد، پلت‌فرم‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند، چرا که هر کاربر با توجه به نیازش و همچنین از دایره ارتباطات خود پیشنهادهای متنوعی را دریافت می‌کند. لذا ما اصلی‌ترین رقیب خودمان را پلت‌فرم‌های جست‌وجو مثل گوگل و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در نظر می‌گیریم.

وی اعلام کرد: در آخرین نظر سنجی که در کل کشور در خصوص سهم ‌بازار بلد انجام شده از سایر بازیگران نقشه داخلی و خارجی جلوتر هستیم.

بلد