به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از یاهو فاینانس، عبدالجبار اظهار کرد: شرکت نفت بصره می‌خواهد سهام اکسون را تصاحب کند، اما برای حفظ تعادل شرکا و بازار، ما از یک شریک آمریکایی حمایت می‌کنیم.‌ هالیبرتون، که عمدتا خدمات میدان نفتی را ارائه می‌کند، قبلا گفته بود اینکه این شرکت علاقه‌مند به خرید هلدینگ اکسون است، نادرست است.

وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد که انتظار دارد اوپک پلاس در ماه آینده تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. وی افزود: ظهور نوع جدید ویروس کرونا تاثیر چندانی بر تقاضای جهانی نفت نداشته است. این گروه متشکل از ۲۳ کشور به رهبری عربستان سعودی و روسیه در اوایل ماه جاری تصمیم گرفتند تولید را در ژانویه تا این میزان افزایش دهند. اما نشست خود را فعال نگه داشتند، به این معنی که در صورت بدتر شدن شرایط بازار نفت، برنامه خود را به سرعت تغییر دهند.

 خروجی اکسون

هالیبرتون بیش از یک ماه پیش به عنوان خریدار بالقوه ۷/ ۳۲درصد سهام قرنه-۱ غربی، یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان ظاهر شد. اکسون یکی از اولین کاوشگران نفت غربی بود که در سال ۲۰۱۰ اجازه ورود به عراق را گرفت، زیرا این کشور واقع در خاورمیانه به دنبال بازسازی صنعت انرژی خود پس از سقوط صدام حسین و سال‌ها درگیری بود. پیش از آن، مزایای استخراج نفت خام عراق برای حدود ۴۰ سال عمدتا برای خارجی‌ها ممنوع بود. اخیرا در بحبوحه شرایط سخت قراردادی، محدودیت‌های عرضه اوپک و بی‌ثباتی سیاسی مداوم در میدان قرنه غربی وضعیت اکسون تضعیف شده است. عراق بعد از عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده این کارتل است.

در حالی که‌ هالیبرتون برای مدت طولانی یکی از پیمانکاران اصلی اکسون در این میدان بوده است، به نظر می‌رسد واگذاری سهام مالکیت واقعی برای شرکتی که بر نقشه‌برداری و احیای دارایی‌های متعلق به شرکت‌های دیگر متمرکز است، امری نادر است.

عبدالجبار همچنین گفت که وزارت او در حال مذاکره با شرکت شورون در خصوص یک مدل قرارداد اقتصادی برای سرمایه‌گذاری بالقوه آن در شهر جنوبی ناصریه است. انتظار می‌رود او در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ با یک شرکت آمریکایی قرارداد امضا کند. شرکت ملی نفت عراق در سرمایه‌گذاری اکتشاف نفت با ۴۰درصد سهام در این پروژه شریک شورون خواهد بود. وزیر نفت می‌گوید غول نفتی آمریکا کار اکتشاف در این شهر را با تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه برای حداقل ۱۰ سال انجام خواهد داد.

وزیر نفت عراق تصریح کرد: عراق در حال کار برای ایجاد یک صندوق مستقل با هدف تامین مالی پروژه‌های انرژی در این کشور برای کاهش واردات است. وی گفت این کشور قصد دارد تمامی ‌مشعل‌های گازی مرتبط را که ظرفیت آنها بین ۴ تا ۵ میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز متغیر است، جذب کند. پروژه‌های کنونی برداشت گاز در عراق ۷ میلیارد دلار ارزش دارند. عراق در حال مذاکره با قطر برای واردات گاز از طریق خط لوله و همچنین سرمایه‌گذاری در هر پروژه خط لوله گاز از قطر به کویت است. شرکت KBR بخشی از قرارداد جذب گاز شرکت توتال است که در سپتامبر امضا شد. این کشور در حال حاضر در حال بازسازی خط لوله صادراتی خود به جیهان است که توسط داعش آسیب دیده بود و اکنون ۸۵درصد پیشرفت کرده است. در مورد تغییرات آب و هوایی نیز عراق متعهد شده تا تمام سوخت‌های مایع مورد استفاده در نیروگاه‌های خود را به گاز تبدیل کند.