فروشگاه‌های زنجیره‌­ای نیازمند  اعتماد  سازمان بازرسی

  درباره میزان اشتغال­‌زایی و سهم فروشگاه زنجیره‌ای «نشان» از بازار خرده‌فروشی توضیح دهید و بفرمایید که چه مزایای ویژه‌ای را برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اید؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» دارای پنج شعبه در شهر اصفهان هستند که در مناطق جنوب، شمال و مرکز این شهر واقع شده‌اند. متراژ فروشگاهی این شعبه‌ها حدود ۸ هزار متر است. حدود ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در پنج شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نشان» مشغول به کارند. خوشبختانه سهم نسبتا مطلوبی را از بازار در اختیار داریم و مشتریان ما راضی هستند.  طی چند سال گذشته فروش اعتباری را در دستورکار قرار داده­‌ایم و با توجه به اینکه هیات‌مدیره نیت خیر در این زمینه دارند و با دید مثبت به این قضیه نگاه می‌کنند، در طول این چند سال فروش اقساطی با اقساط ۶ ماهه بدون کارمزد را داریم که مشتری می‌تواند با همان قیمت­‌های فروشگاهی و بدون هیچ کارمزدی، اجناس موردنیاز را خریداری کند که این طرح با استقبال خوبی در اصفهان مواجه شده است. در این راستا کارت­‌های اعتباری با نام «نشان کارت» داریم که مردم استفاده می‌کنند و برخی ارگان‌های دولتی هم از آن بهره برده‌­اند. تمام کسانی که صورت‌حساب سه ماهه بانکی و یک معرفی­‌نامه از محل کار دارند، اعتبارسنجی می‌شوند و تا سقف پنج میلیون تومان می‌توانند خرید کنند.

   وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و روند رشد و توسعه این فروشگاه‌ها را در سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌­ای در دهه ۹۰ به اوج خود رسید و دولت حمایت­‌های ویژه‌­ای را از ساماندهی فروشگاه‌ها کرد. یکی از بزرگ‌ترین خدماتی که این فروشگاه‌ها به مردم ارائه داده، حذف دست واسطه‌­ها است. یعنی در حال حاضر کالاها و اجناس از کارخانه‌ها و نمایندگان توزیع شرکت‌ها که معمولا خود شرکت‌ها در هر استانی نماینده توزیع دارند، به‌طور مستقیم وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود و با سود متعارفی به فروش می‌­رسد. قبلا این کالاها به دست پخش‌کنندگان مواد غذایی و عمده‌فروش‌­ها می‌رسید و سیکل چندجانبه‌ای را باید طی می‌کرد تا به سوپرمارکت­‌ها برسد و مردم بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای عملا این واسطه‌­ها را حذف کرد و امروز خریدهای ما به‌طور مستقیم از طریق کارخانه‌­ها و نمایندگان توزیع آنها انجام می­‌شود که یکی از دلایل تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف این دلالان است. عملا بحث عمده‌فروشی در حال برچیده شدن است و کالاها یا به صورت پخش‌­های بزرگ یا در قالب فروشگاهی به فروش می‌­رسند. این مساله باعث شده نرخ کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایین‌تر از سوپرمارکت‌ها باشد. ضمن اینکه به خاطر ایجاد رقابت، فروشگاه ­ها هم به‌صورت مازاد یکسری تخفیف‌هایی را برای تشویق مردم به خرید در نظر می‌­گیرند. به‌هر صورت راه‌­اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌­ای حرکت مثبتی است که طی ۱۰ سال اخیر به آن بسیار توجه شده است.

 مراوده و ارتباط فروشگاه‌ها با تامین‌کنندگان  چگونه  است؟  با توجه به اینکه اکثر تامین‌کنندگان  از همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناراضی هستند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بعید است که این‌طور باشد. چون فروشگاه‌های زنجیره‌­ای مشتریان بسیار خوبی برای تامین‌کنندگان هستند. نظر بعضی از تامین‌کننده‌­ها این است که تامین هر کالایی ظرفیتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد. بر همین اساس کیفیت بعضی از کالاهای تامین‌­کنندگان پایین‌تر است و بعضی اصرار دارند که کالاهای خود را به ما عرضه کنند. اما ما سعی کرده‌­ایم که کالای فاقد کیفیت وارد مجموعه ما نشود و معمولا کیفیت کالاهای ما متوسط روبه بالا هستند. هر کالایی که در فروشگاه عرضه می­‌کنیم، اگر به‌لحاظ قیمت، کیفیت و فروش بازار، رضایت مطلوب را داشته باشد، وارد سیستم ما می‌­شود.

معمولا خریدهای ما از تامین‌کنندگان به صورت حجیم است که این به نفع تامین‌کننده است. چون به جای اینکه کالاها را به ده‌­ها فروشگاه خرد عرضه کند، به‌صورت یکجا به فروشگاه زنجیره­‌ای عرضه می­‌کند. به‌دلیل اینکه هزینه‌های پخش و توزیع تامین‌کننده هم از این طریق کاهش می‌­یابد، معمولا در حجم خرید تخفیف مازادی را هم به فروشگاه‌ها می­‌دهند. حال اگر بعضی از تامین‌کنندگان از این بابت گله دارند، ممکن است بعضی از فروشگاه‌ها در قالب ورودیه کالا مبلغی را از آنها اخذ کنند که شاید نارضایتی آنها بیشتر به این دلیل است که البته ما چنین روالی را نداریم.

 چرا بسیاری از تولیدکنندگان گله‌مند هستند که نمی‌توانند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای همکاری کنند و اذعان می‌کنند که بوروکراسی و پارتی بازی زیادی در این زمینه وجود دارد؟

کالایی که وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود، باید به قدر کافی اعتماد مشتری را جلب کند. یعنی وقتی مشتری از فروشگاه زنجیره‌­ای خرید می‌کند، این اطمینان خاطر را دارد که کالای عرضه شده به‌لحاظ کیفیت مناسب است. اگر بوروکراسی اداری در ورود کالا وجود نداشته باشد و کالا تست نشود و به لحاظ تمام جوانب کیفی بررسی نشود، اعتماد مردم نسبت به کیفیت کالاهای فروشگاهی سلب می‌شود. در کنار این موضوع بر موضوع پارتی بازی نمی‌توانم صحه بگذارم؛ چون در سیستم ما چنین موضوعی وجود ندارد و با تامین‌­کنندگان آشنایی خاصی نداریم. در واقع هیات مدیره است که درباره ورود یک کالا به فروشگاه تصمیم می‌گیرد و در این شرایط دیگر پارتی‌بازی معنایی ندارد. ممکن است در شرکت‌های دولتی به خاطر اینکه شخص ذی‌نفع نیست، چنین مسائلی رخ دهد، اما در شرکت‌های خصوصی چنین اتفاقی بعید است.

  با چه چالش‌ها و مشکلاتی رو‌به‌رو هستید؟

دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی و توزیع آنها از طریق فروشگاه‌های زنجیره­‌ای حمایت لازم را انجام داده است، منتهی یکسری مشکلاتی وجود دارد. به این معنا که ساختارها نیاز به اصلاح دارد و بوروکراسی‌­های پیش‌روی ما برای تامین و توزیع کالاها باید رفع شود، چراکه این بوروکراسی­‌ها بسیار زمان‌بر است. در واقع در شرایطی که تمام زنجیره فروش ما شامل آمار، خروجی و... به صورت کامل از طریق سیستم‌­های فروش مشخص است، کاهش این بوروکراسی‌ها ضروری است و باید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و توزیع‌کنندگان کالا اعتقاد داشته باشند. تاکنون اتحادیه و دولت همکاری و ارتباط خوبی با ما داشته‌اند و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد. البته در شهرستان‌ها بعضی مشکلات محلی وجود دارد که متاسفانه در مواردی همکاری لازم وجود ندارد. اما درمجموع شرایط رضایت‌بخش است.

  انتظارات شما از دولت و مسوولان ذی‌ربط در این حوزه چیست؟

انتظارات ما از دولت مربوط به اعتباراتی است که به مجموعه‌های زنجیره‌ای داده می‌شود و نیازمند حمایت همه­‌جانبه در این بخش هستیم، چون در برخی موارد این اتفاق نظر وجود ندارد. بدون شک درخواست ما حذف فروشگاه‌های کوچک نیست، هدف ما این است که در فروشگاه زنجیره‌ای کالا باید با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف‌‌کننده برسد. درخواست ما این است که دولتمردان همراه ما باشند. ما در مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای «نشان» ۱۲ هزار قلم کالا توزیع می‌کنیم که ممکن است در یک یا دو قلم کالا به‌واسطه اشتباه حسابدار، اپراتور یا صندوقدار اشکالی پیش بیاید که طبیعی است. این اشکال از سیستم مدیریت فروشگاهی نیست و ناخواسته پیش می‌­آید. به‌طور نمونه با توجه به اینکه ماه گذشته قیمت ۱۲۰۵ کالا افزایش یافت، در مواردی به دلیل تغییر قیمت‌ها و مسائلی نظیر اتمام کالاهای دارای قیمت قبلی و فروش با قیمت جدید، ناهماهنگی پیش می­‌آید. ما سعی کرده‌­ایم که این مساله به حداقل برسد، اما انتظار داریم که مسوولان سازمان بازرسی با طمانینه بیشتری عمل کرده و به فروشگاه‌ها اعتماد داشته باشند. البته در قبال این موضوع، اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قدرت از این مساله حمایت و دفاع کرده است. در زمینه اعتبارات بانکی هم اگر مسوولان بتوانند کمک کنند، دست ما برای ارزان فروختن بازتر می‌شود. چون می‌توانیم اعتبارات بهتری را از تامین‌کنندگان بگیریم و شرایط بهتری داشته باشیم.

  فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه تنظیم بازار چه اقداماتی انجام داده‌اند و چگونه می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند؟

طی ماه‌های اخیر ثابت شد که شاید بهترین بستر برای فروش و رصد کالاهای اساسی از سوی دولت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. در اصفهان سامانه «رهتاب» برای توزیع کالاهایی مثل برنج دولتی، مرغ و سایر کالاهای یارانه‌­ای راه‌اندازی شده که منجر به اعتراضات و نارضایتی مردم و ایجاد مشکل شده است. چرا که دور از شأن مردم ما است که مثلا فردی برای گرفتن چند کیلو گوشت مرغ کد ملی ثبت کند. کما اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چون فروش به‌صورت کامل رصد می­‌شود، این آمار و اطلاعات به راحتی قابل دستیابی است. اما به هر حال بهترین بستری که دولت توانسته کنترل بازار را در اختیار بگیرد، به وسیله فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده است.

عکس مدیرعامل+++