تلاش برای افزایش کاربران «فیدیبو»  به 60 میلیون نفر

مدیران اپلیکیشن «فیدیبو» برای افزایش سرانه مطالعه در کشور، برنامه‌ای را برای مطالعه‌ قانونی کتاب الکترونیک و صوتی روی موبایل، تبلت و رایانه شخصی طراحی و اجرا کرده‌اند. دراین استارت‌آپ می‌توان بدون ثبت‌‌نام و پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از سایت و اپلیکیشن استفاده کرد و کاربران این امکان را دارند که کتاب‌های رایگان و نسخه‌های نمونه را مطالعه کنند. این‌در حالی است که شرایط خرید به گونه دیگری تعریف شده و فقط برای کاربرانی میسر است که در سایت یا اپلیکیشن فیدیبو ثبت ‌نام و برای خود حساب کاربری ایجاد کرده‌اند. مدیران «فیدیبو» مدعی هستند در راستای توسعه کسب‌و کار دیجیتال، کاملا به قوانین نشر و حق کپی رایت پایبند هستند و در نتیجه برای حفظ حقوق ناشران و مولفان و امانتداری امکان دریافت فایل کتاب، پرینت گرفتن، کپی کردن، ذخیره تصاویر، به‌اشتراک‌گذاری و استفاده از کتاب در دستگاه‌هایی چون کیندل وجود ندارد و فقط کتاب‌ها در اپلیکیشن «فیدیبو» در ویندوز، iOS و اندروید قابل مشاهده هستند.

 استفاده همزمان سه کاربر از اپلیکیشن «فیدیبو»

قابل ذکر است که کاربران می‌توانند به صورت همزمان با سه دستگاه وارد حساب کاربری خود شوند و از کتابخانه شخصی استفاده کنند و در صورتی که کاربر قصد عوض کردن دستگاه خود را دارد باید به سایت «فیدیبو» رفته و بعد از ورود به بخش حساب کاربری؛ وارد قسمت گجت‌ها شود و دستگاهی را که دیگر نیاز ندارد حذف کند. در مجموع می‌توان گفت استفاده همزمان از قابلیت‌های این اپلیکیشن در سه دستگاه یکی از مهم‌ترین مزایای آن بوده که فیدیبو را از دیگر استارت‌آپ‌های مشابه متمایز کرده است. همچنین «فیدیبو» قابلیتی را طراحی کرده که کاربر در سایت فیدیبو و بدون اپلیکیشن نمی‌تواند به نسخه کامل کتاب دسترسی داشته‌ باشد و در این صورت فقط قادر به مشاهده فروشگاه، خرید و ارسال نظر است؛ البته به تازگی این اپلیکیشن شرایطی را فراهم کرده که کاربر می‌تواند نسخه نمونه کتاب را مشاهده کند، اما برای دانلود کامل کتاب و مطالعه باید اپلیکیشن «فیدیبو» روی دستگاه هوشمند نصب شود.

 فروش کتاب، منبع درآمد «فیدیبو »

در این راستا مدیر روابط عمومی اپلیکیشن «فیدیبو» در رابطه با منابع کسب درآمد این استارت‌آپ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: «فیدیبو» پلت‌فرمی است که با همکاری ناشران اقدام به فروش کتاب الکترونیک و صوتی می‌کند. در این راه بخشی از درآمد فروش کتاب سهم «فیدیبو» است و مهم‌ترین منبع درآمدزایی این پلت‌فرم محسوب می‌شود.  مهدی محبعلی در ادامه در رابطه با اینکه مردم اغلب از چه نوع کتاب‌هایی استقبال می‌کنند، توضیح داد: طیف‌های متفاوتی از مردم ایران از محصولات «فیدیبو»  استفاده می‌کنند که در حال حاضر کتاب‌های ادبیات داستانی، توسعه فردی و کودک و نوجوان بیشترین سهم را در میان انتخاب‌های مخاطبان دارد.  وی با اشاره به نحوه عملکرد «فیدیبو» پس از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن به دلیل قرنطینه افراد، دسترسی به کتاب‌های کاغذی دشوارتر شد و در این راستا استقبال مخاطبان از کتاب‌های الکترونیک و صوتی افزایش یافت و در هر دو بخش شاهد رشد محسوسی نسبت به گذشته بودیم.

 ۸۰ نفر پرسنل در «فیدیبو» مشغول به کار هستند

مدیر روابط عمومی فیدیبو درباره فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط این اپلیکیشن یادآور شد: فیدیبو به عنوان یک استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان در بسیاری از بخش‌های داخل شرکت به شکل مستقیم و در بازار نشر به صورت غیر مستقیم، فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم آورده که می‌توان اثرات آن را در بخش‌های مختلف دید و در حال حاضر بیش از ۸۰ نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در فیدیبو در حال فعالیت هستند.

محبعلی در ادامه به چالش‌های پیش روی «فیدیبو» اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه فیدیبو، تشویق و ترغیب بیشتر مردم به مطالعه و کتاب‌خوانی در هر حالت و شرایطی است و در واقع هدف اصلی ما این است که  بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را به سمت مطالعه سوق دهیم و استفاده از راه‌های مختلف برای جذب و تشویق مخاطب مهم‌ترین و سخت‌ترین چالش ما محسوب می‌شود و همواره در این مسیر حرکت می‌کنیم.

این مدیر روابط عمومی در پایان افق و چشم‌انداز این اپلیکیشن را این‌گونه ترسیم کرد و گفت: چشم‌اندازی که برای روزهای آتی فیدیبو قائل هستیم و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم این است که بتوانیم روزی با حداکثر مردم ایران به عنوان مخاطب کتابخوان همکاری داشته باشیم و شاهد استفاده حداقل  ۶۰میلیون کاربر از فیدیبو باشیم.