تاثیر هوشمندسازی در کاهش رسوب کالاهای متروکه

در ابتدای این بازدید، غلام‌عباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور در تشریح مسائل موجود میان شرکت انبارهای عمومی ‌و خدمات گمرکی، گمرک و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، گفت: اشکالات و نواقصی در فرآیندهای موجود برای خروج کالاهای قاچاق از انبارهای شرکت غرب وجود دارد که برای تسریع کار نیازمند ارائه گزارش‌ها  و مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی برای حصول نتیجه است. ترکی ضمن ارزیابی مثبت عملکرد شرکت انبار‌های عمومی ‌و خدمات گمرکی ایران و اقدامات این شرکت در جهت هوشمندسازی ادامه داد: ما در سازمان بازرسی کل کشور در راستای رفع موانع و تحقق اهداف دستگاه‌های اجرایی همواره در کنار آنان خواهیم بود و از هیچ تلاشی برای بهبود عملکرد آنان دریغ نخواهیم کرد.

در ادامه این بازدید، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی ‌و خدمات گمرکی ایران با اشاره به رسوب کالاهای متروکه و قاچاق و قضایی در محوطه‌های شرکت‌ها و شعب تابعه که موجب کاهش راندمان فضاهای عملیاتی شرکت در ارائه خدمات به صاحبان کالاهای تجاری شده است، گفت: حضور مسوولان سازمان بازرسی کل کشور در مجموعه تابعه این شرکت سبب پیگیری مطالبات بحق شرکت انبارهای عمومی ‌از سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و نیز خروج کالاهای تملیکی از انبارهای این شرکت خواهد شد.

کیامنفرد با تاکید بر ارائه اطلاعات کالاهای متروکه به گمرکات اجرایی به صورت هفتگی در راستای ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، افزود: در راستای اجرای مصوبات و تکالیف مقرر شده از سوی شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه مدیریت انبارها‌(سما) کرده‌ایم که طراحی این نرم‌افزار برای ارتقای سطح شفافیت عملیاتی شرکت توسط تیم داخلی فناوری اطلاعات شرکت تدوین و برنامه‌نویسی شده است و امروز تمامی ‌قبوض انبار متعلق به مجموعه تابعه این شرکت دارای شناسه یکتا  هستند. همچنین این سامانه جدید موجب کاهش خطاهای نرم‌افزاری و جلوگیری از تخلفاتی احتمالی در سامانه فعلی می‌شود. نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت انبارهای عمومی ‌و خدمات گمرکی ایران با تاکید بر پیگیری‌های این شرکت از محل مطالبات کالاهای متروکه، ادامه داد: به استناد تبصره ۴ ماده ۳۷ قانون امور گمرکی سازمان اموال تملیکی باید هزینه خدمات و سایر هزینه‌های مربوطه را به هنگام خروج کالا از اماکن گمرکی پرداخت یا تعهد پرداخت کند. همچنین مهدی ذوقی، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی‌ و خدمات گمرکی غرب در رابطه با نحوه خروج کالاهای تملیکی و امحای بیش از ۸۵۰ تن مواد شیمیایی انباشت شده در انبارهای این شرکت و مکاتبات انجام شده با مراجع ذی‌صلاح توضیحاتی را ارائه کرد.