به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از یاهو نیوز، توشیبا به سه شرکت شامل  Infrastructure Service که قصد دارد بخش‌های راه‌حل‌ها و سیستم‌های توشیبا، راه‌حل‌ها و سیستم‌های زیرساختی، راه‌حل‌های ساختمانی، راه‌حل‌های دیجیتال و باتری این شرکت را در اختیار بگیرد، Device Co، که بخش تجارت دستگاه‌های الکترونیکی و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی توشیبا را در اختیار می‌گیرد و توشیبا که عمده سهام مالکیت این شرکت را در قالب کیوکسیا هلدینگ حفظ خواهد کرد، تقسیم می‌شود.  از دلایل اعلام شده توشیبا برای واگذاری فعالیت‌های خود تلاش در راستای تمرکز بیشتر بر چابک‌تر شدن این شرکت اعلام شده است، به ویژه در شرایطی که تغییرات آب و هوایی شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا به تاثیراتی را که بر روی کره زمین می‌گذارند بیش از پیش توجه کنند. این مدل تجزیه به هر کسب و کاری اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در تصمیم‌گیری چابک تر عمل کرده و ساختارهای مالی خود را اصلاح کند. به این ترتیب، هر دو شرکت در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهند گرفت تا برروی موقعیت‌های متمایز بازار، اولویت‌ها و محرک‌های رشد خود به خوبی سرمایه‌گذاری کنند تا به یک رشد سودآور پایدار دست یابند و ارزش سهام خود را افزایش دهند. در عین حال، توشیبا قصد دارد از سهام کیوکسیا درآمدزایی کند.  طبق گفته توشیبا، این تقسیم بندی قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد و به اتفاق آرا توسط هیات مدیره این شرکت تصویب شده است.

همان‌طور که یاهو نیوز اشاره می‌کند، رسوایی‌های زیادی در سال‌های اخیر گریبان‌گیر توشیبا شده است و در طی این سال‌ها مدل کسب‌وکار شرکت‌های غول‌پیکر و خوشه‌ای از بین رفته است. اوایل این هفته، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک نیز یکی دیگر از شرکت‌های مشهور، اعلام کرد که به سه شرکت مختلف تجزیه خواهد شد. در یک رسوایی دیگر سال گذشته، توشیبا در نشست سالانه سهامداران خود، از حضور فعالان در این نشست جلوگیری کرد و تمامی ‌کرسی‌ها به نامزدهای هیات‌مدیره این شرکت رسید، اما تحقیقات مستقل بعدا نشان داد که مدیریت این شرکت در این نشست تبانی کرده و از مقامات دولتی برای تاثیرگذاری بر نتیجه رای‌گیری استفاده کرده است.

ژاپن از لحاظ تاریخی همواره در جایگاهی بوده است که در آن معمولا یک شرکت طیف وسیعی از کسب‌وکارها را مدیریت می‌کند، استراتژی که در سایر نقاط جهان منسوخ شده است و اغلب به دلیل کاهش ارزش سهام و آسیب رساندن به فعالیت‌های نوآورانه مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گیرد.