بیست وهفتمین مدیر عامل آمد

پشت سر آنها مقامات نظامی‌کشور دیده می‌شوند افرادی که به جرات می‌توان گفت در هیچ مراسم معارفه مدیران بانکی دیده نشده‌اند، اما در مورد سپه اوضاع فرق می‌کند. اولین بانک کشور که تاریخ ۱۳۰۴ تا ۱۴۰۰ را با نام نظامیان سپری کرده و در یک فرازونشیب تاریخی بانکی، مجدد بانک نظامیان شده و یکی از مدیران سابق بانک‌های ادغامی‌ بر مسند مدیریت نشسته است.

تا چند سال پیش هر بخش از نیروهای مسلح کشور دارای یک بانک بودند که در سال‌هایی نه چندان دور به سودای ارائه خدمات بیشتر تاسیس شده بودند، اما این آرزو دیری نپایید و در طرح بزرگی به خانه قبلی بازگشتند و در سپه ادغام شدند. آخرین بانک از گروه پنج گانه قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و کوثر؛ بانک انصار بود که در ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ ادغام شد تا فرآیند ادغام بانک‌های نظامی ‌کامل شود.

حال آیت الله ابراهیمی، ‌مدیر عامل سابق بانک انصار، مدیر عامل جدید بانک سپه شده است، اما برنامه وی در بانک سپه متفاوت از ادغام خواهد بود. با اتمام ادغام، فصل جدیدی آغاز شده و ابراهیمی ‌وعده تبدیل بانک به بزرگ‌ترین بانک دیجیتال  خاورمیانه را داده است. بانکی که تا سال‌ها قبل از گردونه رقابت ایجاد بانکداری متمرکز عقب مانده بود، وعده‌ای داده که بسیاری از بانک‌ها چند وقتی است در این زمینه کار می‌کنند و مدعی هستند.

ابراهیمی ‌گفته که این بانک را در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین بانک دیجیتال خاورمیانه و در تراز انقلاب اسلامی ‌تبدیل خواهند کرد و البته پشتوانه این هدف، نیروهای جوان بانک است.

ابراهیمی ‌برخورداری از نیروی جوان را بزرگ‌ترین نقطه قوت بانک سپه دانسته که  بیش از ۷۵درصد از کارکنان این بانک دارای سابقه زیر ۲۰ سال خدمت هستند و این ‌یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رقابتی و اولین و آخرین فرصت طلایی جوانی نیروی انسانی در بانک سپه خواهد بود.

مدیرعامل بانک سپه تدوین برنامه‌های تحول راهبردی، استقرار نظام بانکداری جامع و عملیاتی کردن طرح تحول حوزه فناوری، طراحی خطوط کسب‌وکار متناسب با شرایط محیطی و ماموریتی، باز مهندسی ساختار سازمانی، بازطراحی مدل خاص سرویس‌دهی به مشتریان ‌ویژه، بهبود شاخص‌های عملیاتی به خصوص کاهش مطالبات معوق و مدیریت سود و زیان بانک  را از دیگر برنامه‌های مهم این بانک برشمرد.

یکی از چالش‌های ادغام بانک‌ها، وضعیت نیروی انسانی بود که مدیرعامل بانک سپه نیز مراقبت از نیروی انسانی و ارتقای همدلی و هم‌افزایی بین آحاد کارکنان را از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار این بانک خوانده و گفته تمام مسائل و موضوعات بانک با تکیه‌ بر نیروی انسانی این بانک حل خواهد شد، به همین خاطر باید هرچه سریع‌تر نیروی انسانی بانک‌های ادغامی ‌را با وحدت و همدلی برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز مدنظر بانک، سازماندهی و بسیج کنیم. وی با اشاره به تلاش بانک‌های کشور برای سودآوری از طریق فعالیت‌های غیر بانکی، اظهار کرد: بر اساس مقررات موجود کمتر بانکی از محل واسطه‌گری مالی قادر به سودآوری است و در حوزه خدمات هم کارمزدهای دریافتی از مشتریان جوابگوی هزینه‌های جاری بانک‌ها نیست به همین دلیل بانک‌ها برای کسب درآمد به اجبار به فعالیت‌های گوناگون نظیر شرکت‌داری رو می‌آورند.

 ادامه روند کسب سود بانک‌ها از طریق بنگاه‌داری مخاطراتی دارد؛ به همین سبب سازمان‌های ذی‌ربط باید ابتدا نسبت به مقررات‌گذاری جدید و واقعی کردن نرخ‌بندی‌ها اقدام و سپس زمینه خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری را فراهم کنند.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، گفت: امروز در حالی نخستین بانک ایرانی به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل‌شده است که در آن پنج  بانک خصوصی با پلت‌فرم‌های متفاوت و در حوزه‌های کسب‌وکاری مختلف در کنار بانک دولتی سپه، به‌صورت یک بانک واحد فعالیت می‌کنند که به این دلیل نهایی شدن ادغام قدری پیچیده شده است. این مهم با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به زودی مرتفع خواهد شد. در این مراسم خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم به اهداف مورد نظر در خصوص نظام بانکی ازجمله بازتعریف سرمایه‌گذاری‌های بانکی و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور و خروج از بنگاه‌داری اشاره کرد وهم خطاب به مدیران بانک سپه در خصوص مسائل مربوط به کسری‌های ترازنامه‌ای بانک‌های ادغامی‌ و حقوق ونیروی انسانی این  بانک‌ها اشاره کرد  .

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش از مدیرعامل جدید بانک سپه خواست تا انسجام مدیران و پرسنل بانک سپه بزرگ را در دستور کار خود قرار دهد تا این بانک بتواند بزرگ‌ترین و موثرترین نقش‌آفرین در نظام بانکی کشور باشد.

خاندوزی با اشاره به چالش‌های عمده بانک سپه افزود: حجم عمده دارایی‌های منجمد یکی از چالش‌های بانک سپه است که در اکثر بانک‌ها وجود دارد و پس ‌از آن چالش‌های حقوقی و مالی و نیروی انسانی بانک پس از فرآیند ادغام است که انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت مورد توجه قرار گیرد. وی کسری ترازنامه‌ای ناشی از عدم توازن حجم دارایی‌ها نسبت به بدهی‌های انتقالی در فرآیند ادغام را از دیگر چالش‌های پیش روی بانک دانست و افزود: اجرای کامل مصوبات منشور ۳۱ بندی مورد تایید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) از مهم‌ترین برنامه‌های بانک سپه در راستای اصلاح ساختار  محسوب می‌شود و امیدوارم  با اجرای کامل این منشور در پایان سال ۱۴۰۱ گزارش کاملی از این اقدام مهم به محضر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ارائه کنیم.

وی اصلاح ساختار کسب‌وکاری بانک سپه و شرکت‌های زیرمجموعه و تولید محوری و ایجاد توازن منطقه‌ای همراه با شفافیت را از دیگر الزامات برنامه‌ای بانک سپه برشمرد و خاطرنشان کرد: نخستین بانک ایرانی نباید فقط در تاریخ نخستین بماند، بلکه باید در آینده و حرکت روبه ‌جلو نیز پیشرو باشد.

در حال حاضر بانک سپه بزرگ‌ترین بانک کشور به لحاظ تعداد نیروی انسانی و تعداد شعبه است.