رقابت جهانی با تولید محصولات جدید

درهمین راستا مدیرعامل شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران، ضمن تشریح دستاوردها و موفقیت‌های این شرکت طی سال‌های اخیر بر این باور است که چشم‌انداز روشنی پیش روی این شرکت است که موجب می‌شود تا این مجموعه علاوه بر تامین حداکثری نیاز بازار، طی چند سال آینده بتواند هم‌رده با شرکت‌های برتر تولیدکننده پوکه کپسول در جهان قرار بگیرد.

رمضانی کلمر، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این شرکت در راستای توسعه فعالیت‌ها و تولیدات، به تشریح ویژگی‌های محصولات جدید و روند تولید این محصولات پرداخته است. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

 از چه سالی و با در نظر گرفتن چه اولویت‌ها و نیازهایی فعالیت خود را در شرکت تولید ژلاتین کپسول شروع کردید؟

از سال ۱۳۹۶ که مسوولیت بنده  در شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران آغاز شد، تنها نکته ای که کمبود آن در روند فعالیت‌های شرکت حس می‌شد، نبود واحد تحقیق و توسعه بود. اینکه شرکتی با این سابقه فعالیت و تولید، که ادعای حضور در بین ده شرکت برتر تولیدکننده کپسول ژلاتینی در دنیا را دارد، واحد مستقل و فعال R&D نداشته باشد، بسیار نگران‌کننده بود. البته همکاران ما در گذشته تلاش‌ها و مساعی قابل توجهی در جهت رشد و اعتلای شرکت انجام داده بودند، اما وجود واحدی مستقل و دارای ساختار مشخص با عنوان «تحقیق و توسعه» که به صورت ۱۰۰ درصد هدفمند کار را انجام دهد، یک نیاز اساسی بود. این موضوع در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات‌مدیره مطرح شد و پس از بررسی فراوان، درنهایت واحد تحقیق و توسعه شرکت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷  به صورت مستقل فعال شد.

در ابتدای کار، مشخص شد که اطلاعات ثبت شده و دقیقی از اقدامات صورت گرفته در سوابق شرکت وجود ندارد و تمامی‌تحقیقات و برنامه‌ریزی‌ها عمدتا قائم به فرد بوده و پس از خروج افراد، هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی مطلوب و ثبت شده‌ای از تحقیقات در مجموعه وجود نداشت. به عقیده من زمانی یک شرکت می‌تواند ۱۰۰درصد موفق باشد و پیشرفت کند که واحد تحقیق و توسعه با برنامه مشخص داشته باشد. چون شرکت‌های بسیاری بوده‌اند که بر یک منوال کالا تولید کرده‌‌اند، اما پس از مدتی به روزمرگی دچار شده، مشتری خود را از دست داده و از دور رقابت خارج شده‌اند.

با بررسی انجام شده در بین تولیدکنندگان جهانی، متوجه شدیم که کپسول‌های ژلاتینی همچنان در این صنعت پیشتاز هستند، اما در آینده تولیدات به سمت محصولات غیرژلاتینی خواهد رفت. ما تیمی‌از همکاران باسابقه شرکت تشکیل دادیم و با دعوت از استادان دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف، در این زمینه از آنها کمک گرفتیم.

 در این راستا چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اید و تولید چه محصولاتی در اولویت قرار گرفته است؟

اولین اقدامات این گروه که تحت نظر من فعالیت می‌کرد؛ این بود که کل محصولات در حال تولید در شرکت‌های بزرگ دنیا را رصد کنند و پس از امکان‌سنجی و مطالعات بازار، اقدام به بررسی فنی و فرمولاسیون داخلی کنند تا به صورت محدود و آزمایشی تولید شود.

در این بین براساس روند تولیدات در شرکت‌های داروساز داخلی، ما محصولاتی را در اولویت بررسی قرار دادیم که موردنیاز داروسازی کشور است و مضاف بر آن، از امکان تولید در شرکت نیز برخوردار است. از جمله محصولاتی که در ابتدا بررسی شدند؛ کپسول‌های مرواریدی، طعم‌دار، ژلاتین ماهی، کپسول‌های پایه گیاهی (HPMC)، پولولان و کپسول‌های بازشونده در روده بودند.

تیم تحقیق و توسعه شرکت، کار دقیق علمی ‌و مطالعاتی روی تمامی‌این کپسول‌ها انجام دادند و البته این نکته لحاظ شد که آیا با توجه به امکانات شرکت، تولید آنها میسر است یا خیر. درنهایت پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی‌های فراوان، محصولاتی انتخاب شدند که امکان تولید با ظرفیت‌های فعلی و تجهیزات شرکت را داشتند. به طور نمونه، بررسی و تحقیقات زیادی روی تولید محصولاتی همچون کپسول‌های پولولان و پایه گیاهی انجام شد، اما از آنجا که تولید آنها نیاز به اضافه کردن تجهیزات خاص در خطوط تولید داشت، از اولویت پروژه‌ها خارج شد، اما پروژه‌هایی همچون کپسول‌های طعم‌دار، مرواریدی، پرشونده با مایع و ژلاتین ماهی در برنامه تحقیقاتی قرار گرفت.

 درباره ویژگی‌های این محصولات  و تفاوت آنها توضیح دهید.

کپسول‌های ژلاتین ماهی مزایای بیشتری نسبت به کپسول‌های ژلاتینی فعلی دارند. کپسول‌های تولیدی فعلی، از ژلاتین‌های حیوانی تهیه می‌شود و ممکن است با برخی از محتویات دارویی که داخل کپسول قرار می‌گیرد، واکنش شیمیایی نامطلوبی ایجاد کند و از کیفیت آن کاسته شود، اما در کپسول‌های ژلاتینی ماهی، این واکنش به حداقل رسیده و این نکته برای شرکت‌هایی که تولید‌کننده داروهای خاص هستند، بسیار موثر و مناسب است. دومین مزیت کپسول ژلاتین ماهی این است که ضریب نفوذ اکسیژن به داخل کپسول‌های ژلاتین ماهی نسبت به کپسول‌های ژلاتین حیوانی به میزان ۸/ ۱درصد کمتر است و این مزایا در حفظ و اثربخشی دارو بسیار موثر است و می‌تواند به افزایش کیفیت آن دارو کمک کند.

 با توجه به مباحثی که مطرح شد، تولید کدام محصول را در این شرکت در دستور کار و برنامه توسعه خود قرار داده‌اید؟

همان‌طور که اشاره شد، با توجه به امکانات فعلی، تولید بعضی از محصولات میسر نیست، اما به دلیل نیاز دارویی کشور به انواع کپسول، به ویژه کپسول‌هایی همچون کپسول‌های پایه گیاهی (HPMC)، مقرر شده است در برنامه توسعه خطوط جدید تولید شرکت، یک خط را اختصاصی برای تولید کپسول‌های HPMC مجهز کنیم و این محصول نیز به صورت صنعتی تولید خواهد شد.  

با توجه به اقدامات انجام شده در  واحد تحقیق و توسعه، به جرأت می‌توانم بگویم که این شرکت، طی چهار تا پنج سال آینده با شرکت‌های بزرگ و حتی با قدمت ۵۰ ساله تولید‌کننده کپسول در دنیا هم‌رده خواهد شد و ما کمبودی نسبت به آنها نداریم. حتی این نکته نیز حائز اهمیت است که در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ محصولاتی همچون کپسول‌های طعم‌دار و مرواریدی را تولید نمی‌کنند.

 عملکرد شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در واحد تحقیق و توسعه را چگونه ارزیابی می‌کنید و این شرکت چه توفیقاتی در این زمینه کسب کرده است؟

تاکنون عملکرد این شرکت در واحد تحقیق و توسعه بسیار قابل توجه بوده و از این رو، توانسته‌ایم در سال ۱۳۹۸ جایزه شرکت برتر تحقیقاتی را از وزارت صنعت و معدن دریافت کنیم و از این نظر در بین سه شرکت برتر کشور قرار بگیریم. توفیقات دیگری نیز کسب شده که موجب افتخار من و سایر همکاران در این مجموعه است.

در حال حاضر برخی از محصولات به مرحله تولید صنعتی رسیده و در لیست سفارش‌های مشتریان شرکت قرار دارد. به طوری که علاوه بر کپسول‌های ژلاتینی معمول، کپسول‌های جدید طعم‌دار (دارای طعم‌ توت فرنگی و شکلاتی) و کپسول‌های مرواریدی در رنگ‌های مختلف، در حال تولید هستند. ماده اولیه کپسول‌های ژلاتین ماهی نیز تامین شده که با سفارش مشتریان تولید خواهد شد.  

 در حال حاضر تولیدات شما چه سهمی‌در بازار دارند و چشم‌انداز شما از آینده شرکت چیست؟

بسیاری از شرکت‌هایی که از محصولات ما استفاده می‌کنند، استقبال زیادی از کپسول‌های طعم‌دار داشته‌اند و دلیل آن جذابیت این نوع کپسول برای کودکان یا حتی بانوان باردار است. کپسول‌های مرواریدی نیز مورد توجه شرکت‌هایی است که محصولات گران‌قیمت تولید می‌کنند و به منظور برندینگ آن شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کپسول ژلاتین ماهی می‌تواند برگ برنده ما باشد؛ زیرا این نوع کپسول به دلایل علمی ‌و کارآیی موثرتر، بسیار مورد توجه قرار گرفته و در آینده نزدیک سهم بازار قابل توجهی را از آن خود خواهد کرد.

مجموع تولیدات انواع کپسول می‌تواند ما را از حالت تک‌بعدی خارج کند و این امکان را می‌دهد تا بتوانیم محصولات مطلوب‌تری را به بازار عرضه کنیم. با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در حدود یک و نیم سال آینده، پس از اینکه بتوانیم کپسول‌های HPMC را به مرحله تولید صنعتی برسانیم و آن را به مشتریان خود ارائه کنیم، آینده بسیار مطلوب و مناسبی برای این شرکت و جامعه درمانی در پیش خواهد بود و علاوه بر تامین حداکثری بازار، تولیدات ما از نظر عددی و تعداد نیز در رتبه‌های بالا و هم‌رده با شرکت‌های برتر تولیدکننده پوکه کپسول در جهان قرار خواهد گرفت.

p29- (3)