خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» جهت آشنایی بیشتر با حوزه فعالیت استارت‌آپ دکتردکتر به گفت‌وگو با ژوبین علاقبند، رئیس هیات‌مدیره این مجموعه پرداخته که در ادامه مشروحی از این مصاحبه آمده است:

 با توجه به وضعیت موضوع سلامت در کشور هدف از راه‌اندازی استارت‌آپ دکتر دکتر چه بود؟

به طور کلی برای معرفی دکتر دکتر پیش از هر چیزی باید گفت که این استارت‌آپ در سال ۱۳۹۴ برای ارائه‌ راهکارهای آنلاین نوآورانه، با هدف پیشرو بودن در حوزه سلامت دیجیتال ایران راه‌اندازی شد. در راستای این هدف، مخاطبان ما این امکان را دارند تا با کنار گذاشتن روش‌های سنتی پیشین و بهره‌گیری از مدیریت و زمانبندی هوشمندانه، مسیری ساده‌تر و سریع‌تر را طی کنند.

 استارت‌آپ دکتر دکتر در راستای بهبود وضعیت سلامت چه خدماتی  ارائه می‌کند؟

با در نظر گرفتن مخاطبان دکتر دکتر که شامل پزشکان، بیماران و مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی هستند، تمرکز ما پوشش دهی غالب نیازهای درمانی است، این نیازها در دوران شیوع گسترده کرونا به بالاترین مرتبه خود رسیده‌اند که موجب توسعه برنامه‌ها و خدمات ما در حوزه‌های نوین سلامت دیجیتال شد. به همین منظور با افزایش توان اجرایی در پی گسترش فعالیت‌های خود به عنوان یک اکوسیستم کامل سلامت هستیم. ما در دکتر دکتر به مخاطبان خود خدماتی نظیر نوبت‌دهی آنلاین، مدیریت مطب، پرونده پزشکی بیمار، مشاوره تلفنی با پزشکان یا همان تله مدیسین، خدمات درمانی و آزمایشگاهی در محل و مشاوره متنی با پزشک را ارائه می‌کنیم. یکی از نقاط تمایز ما در راستای ارتقای سطح دانش عمومی در حوزه سلامت، مجله اینترنتی دکتردکتر است که با انتشار مقالات معتبر پزشکی، به عنوان مسوولیت اجتماعی در مسیر آگاهی بخشی نیز فعالیت می‌کند.

  ازچه گروه پزشکانی و با چه تخصص‌هایی از خدمات دکتردکتر استفاده می‌شود؟

از آنجا که تمرکز ما ارائه خدمات در سراسر ایران است، سعی داریم برای بیماران این فرصت را ایجاد کنیم که بتوانند به سادگی از طیف گسترده‌ای از پزشکان و مراکز درمانی برای روز و ساعت دلخواه خود درخواست نوبت کنند، به همین منظور سعی کرده‌ایم با حداکثر توان اجرایی به جذب طیف گسترده‌ای از تخصص‌های مختلف بپردازیم، چرا که استفاده از خدمات دکتردکتر برای پزشکان یا مراکز درمانی در جهت نظم بخشیدن به فرآیندهای داخلی و فراهم کردن تجربه بهتر برای بیماران این امکان را می‌کند که بتوانند با سرعت و کیفیت بهتری به ارائه خدمات بپردازند. توجه ما نظم بخشیدن به مراجعه‌کنندگان زیادی است که علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، بار سنگینی را در راستای مدیریت بیماران به منشی‌ها و دستیاران پزشکان و مراکز درمانی تحمیل می‌کنند.

 چه تعداد کاربر از استارت‌آپ دکتردکتر استفاده می‌کنند؟

دارایی ما تاکنون اعتماد متداوم بیش از ده‌ها هزار کاربر است، به طور مثال از ابتدای امسال تاکنون بر مبنای این اعتماد ۹۰۰هزار خدمت به کاربران شامل نوبت دهی، مشاوره آنلاین، مشاوره متنی و تلفنی و خدمات در محل ارائه شده است، حضور بیش از ۹ هزار پزشک و مرکز درمانی گام‌های ما را در مسیر هدف‌های مدنظر مستحکم کرده است.

 در استارت‌آپ دکتردکتر درآمدزایی از چه منابعی صورت می‌گیرد؟

اولویت اصلی ما، مرتفع کردن نیازهای سلامت و گسترش خدمات دکتر دکتر در سراسر کشور بوده و از این رو کسب درآمد در سال‌های اخیر در اولویت بعدی قرار گرفته است، اما در نظر داریم با طراحی سرویس‌های جدید، ارزش ویژه ای را برای کاربران خود خلق کرده و از ذی‌نفعان این سرویس‌ها کسب درآمد کنیم.

 به طورکلی و به زبان ساده افزایش کاربران و گسترش خدمات در کنار جلب رضایت و اعتماد کاربران، موجب خلق ارزش‌های نوین و مدل‌های درآمدی جدید خواهد شد.

 در حال حاضر با چه مشکلاتی اعم از حقوقی یا استارت‌آپی روبه‌رو هستید؟

در سال‌های اخیر با توجه به سرعت رشد اکوسیستم فناوری و نوآوری، نیاز به تعامل هرچه بیشتر میان نهادهای بالادستی قانون‌گذار و نظارتی، سازمان‌های میان دستی و استارت‌آپ‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. موضوعاتی از قبیل مدیریت اطلاعات بیماران و پزشکان، ناواضح بودن مناسبت‌های میان سازمانی، اجرای یکپارچه نسخه الکترونیک و بسیاری از این موارد، نیاز به وجود ارتباطات تنگاتنگ میان تمام ذی‌نفعان را بیش از پیش به همراه دارد.

همکاری‌های بسیار خوبی نیز در این مدت از سوی سازمان‌های ذی‌نفع ازجمله سازمان نظام پزشکی، بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نهادهای ذی‌ربط در مسیر بهبود این جریان شکل گرفته که موجب بهبود فرآیند خدمات درمانی شده است.

 چشم‌انداز بازار را در حوزه کاری خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با شیوع ویروس کرونا و تغییرات تحمیلی سبک زندگی حاصل از آن، تغییرات گسترده‌ای در خدمات سلامت دیجیتال صورت گرفته است. طبق تحقیقات به عمل آمده در مقالات معتبر علمی با رشد قابل ملاحظه‌ای از این صنعت در دنیا مواجه هستیم. پیش‌بینی می‌شود در ایران نیز در دوران پسا کرونا که همگی به رسیدن آن امیدوار هستیم، به دلیل افزایش آگاهی عموم جامعه و توجه به سلامت فردی این روند ادامه داشته باشد.