شرکت ایرانی در بین برترین  پروژه‌ محورهای دنیا

رئیس مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت توسعه پتروشیمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح جزئیات این مسابقه و نوع فعالیت‌های شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی پرداخت.

مهدی ابراهیمی گفت: به‌رغم اینکه شاید حضور پروژه‌های ایرانی در ارزیابی‌های جهانی و موفقیت آنها خیلی قابل تصور نبود، اما شرکت مدیریت توسعه خلیج‌فارس در سال‌های گذشته تعدادی از پروژه‌های خود را برای نخستین بار در ارزیابی‌های معتبر جهانی در حوزه مدیریت پروژه شرکت داده بود و سابقه قرار گرفتن در جمع پروژه‌های برتر سال را داشته است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی از اواسط دهه ۷۰ مجری تمام طرح‌های پتروشیمی کشور بوده افزود: این شرکت نه تنها در رشد اقتصادی کشور، بلکه در توسعه دانش مدیریت پروژه نیز نقش موثری داشته و بسیاری از مفاهیم روز دنیا در این زمینه را به کشور وارد و معرفی کرده است.

وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت توسعه را راه‌اندازی مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت پروژه در اوایل دهه ۸۰ دانست و اضافه کرد: موفقیت این شرکت در مسابقات دفاتر مدیریت پروژه به دلیل فعالیت‌های این مرکز تحقیقات بوده به طوری که بسیاری از مفاهیم و اصول مدیریت پروژه برای نخستین بار توسط این مرکز به سایر صنایع کشور معرفی شده بود.

رئیس مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت توسعه پتروشیمی در ادامه از مدل‌های مدیریت پروژه‌ای که این مرکز معرفی کرده شامل مدل بلوغ مدیریت پروژه، تعالی سازمان‌های پروژه‌محور و نظام شایستگی مدیران پروژه‌محور نام برد و افزود: این مرکز ده‌ها جلد کتاب در زمینه مدیریت پروژه در دنیا ترجمه کرده است و اکنون در فرآیندهای جهانی که اتفاق افتاده به عنوان یک دفتر مدیریت پروژه (pMo) ارزیابی و در میان بهترین‌ها انتخاب شده است.

ابراهیمی قدمت این مسابقات را کم و حدود چهار سال ذکر کرد و گفت: برای نخستین بار یک شرکت ایرانی در این مسابقات حضور پیدا کرده و با شرکت‌های بزرگی مثل بوش که سابقه و خوشنامی زیادی دارند به رقابت پرداخته است.

وی که مدیر طرح پتروشیمی الماس نیز هست افزود: امسال حضور ما در راستای کسب تجربه و یادگیری بود و امیدواریم در آینده و رعایت استانداردهای بیشتر رتبه بالاتری را کسب کنیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این جایزه در پنج دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرد که چهار دسته از آن مربوط به بهترین PMO در هر قاره است و دیگری نیز بهترین در جهان قلمداد می‌شود ادامه داد: این مسابقه هرساله با حضور تعداد زیادی از شرکت‌ها برگزار می‌شود و امسال نیز ۴۰ شرکت برتر از ۳۰ کشور جهان در این حوزه توانستند وارد این رقابت حرفه‌ای شوند. شیوه برگزاری این مسابقه بیشتر شبیه به جام جهانی است و در دو مرحله Group Stage و Knockout Stage برگزار می‌شود. همچنین از هر کشور هم تنها یک شرکت می‌تواند به نمایندگی از آن کشور در فرآیند مسابقه حضور داشته باشد.

وی افزود: برای اولین بار شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی توانست به عنوان اولین شرکت ایرانی در این مسابقات جهانی حضور پیدا کند و با برتری از چهار شرکت دیگر در مرحله Group Stage وارد مرحله جام حذفی شود.

همچنین این شرکت در ادامه با پشت سر گذاشتن رقیبان سرسخت خود توانست وارد مرحله نیمه نهایی شود و در این مرحله جزو چهار شرکت برتر آسیایی قرار گیرد.

شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی توانست در این جایزه در مقایسه دو به دو در برابر شرکت‌هایی مثل Ervia (ایرلند)، Mainstream (ایرلند)، دفتر مدیریت پروژه دولت منتسرات، شرکت STC (الجزایر) و شرکت Alcon (مالزی) به برتری برسد و در نهایت در رقابت با شرکت Telcomsigma (اندونزی) از گردونه رقابت خارج شد. همچنین در این دوره از رقابت‌ها شرکت‌هایی مانند هواپیمایی Embraer، شهرداری دبی، شرکت Bosch و وزارت امور شهری و روستایی عربستان نیز حضور داشتند.

یادآوری می‌شود سال گذشته بیش از  ۱۰۰ شرکت از ۷۰ کشور در این مسابقات شرکت داشتند و PMO گمرک دبی نیز مقام بهترین PMO در جهان را کسب کرد.