ترکیب بهینه منابع برای تقویت تسهیلات‌دهی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون در مرداد ۱۳۸۸ تاسیس ‌شده است، افزود: سرمایه ابتدایی بانک پنج هزار میلیارد ریال بوده و به‌رغم برنامه‌های دولت برای افزایش سرمایه، این مهم در سطح مناسبی محقق نشد و در مقطع کنونی شرایط مناسبی برای افزایش سرمایه تا نزدیک ۴۰هزار میلیارد ریال فراهم ‌شده است.

به گفته حجت‌اله مهدیان سرمایه بانک در سال ۹۹ به میزان ۹هزار و ۱۹۲میلیارد ریال بوده است و در صورت تحقق مواد قانونی بودجه دال بر لزوم افزایش سرمایه بانک، سرمایه به‌زودی به ۴۰هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی اظهار کرد: این بانک در حال حاضر دارای ۴۱۶ شعبه و ۳۲ باجه فعال بوده و  در شرف اخذ مجوز از بانک مرکزی برای تبدیل باجه‌ها به شعبه است.

 نقش بانک توسعه تعاون در اشتغال‌زایی

مهدیان با اشاره به اینکه این بانک عاملیت طرح‌های بزرگ اشتغال‌زایی در کشور را برعهده‌ گرفته افزود: تاکنون ۲۶هزار میلیارد ریال در طرح اشتغال پایدار روستایی و ۳۳هزار میلیارد ریال در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری در اجرای بند الف تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ قانون بودجه تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال ۹۹ به میزان ۲۱۸هزار میلیارد ریال، در سال ۹۸ به میزان ۱۴۵هزار میلیارد ریال و در سال ۹۷ به میزان ۱۰۵هزار میلیارد ریال بوده است گفت: طی ۱۲ سال فعالیت اهتمام بر این بوده است که ۷۰درصد تسهیلات سالانه به بخش تعاون تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: مانده سپرده‌های این بانک در حال حاضر بیش از ۳۲۰هزار میلیارد ریال است و بخش تعاون حدود ۴۷درصد منابع بانک را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که در سال‌های اخیر حدود ۷۰درصد تسهیلات به این بخش اختصاص‌ یافته است. این بانک در ۱۲ سال فعالیت مجموعا حدود ۷۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که حدود ۴۹۰هزار میلیارد ریال به بخش تعاون اختصاص داشته و شاخص NPL (نسبت مطالبات غیر جاری به مانده تسهیلات) بانک در سطح متعارف ۵‌درصد مدیریت ‌شده است.

 عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه در سال ۹۹ به ارزش بیش از ۴۴هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه در شعب بانک صادر شده که موجب رشد ۹۴‌درصدی در این بخش شده است، افزود: میزان اعتبار اسنادی صادر شده از ۶هزار و ۳۰۰میلیارد ریال فراتر رفته که باعث رشد ۲۷‌درصدی در مقایسه با سال پیش از آن شده است.

مهدیان اظهار کرد: سرانه پرسنلی منابع بانک ۸۶هزار میلیارد ریال و سرانه شعبه‌ای منابع بانک نیز ۷۴۰میلیارد ریال است که رشد ۵۵‌درصدی محقق شده است. همچنین سرانه پرسنلی مصارف بانک ۸۸هزار میلیارد ریال و سرانه شعبه‌ای مصارف نیز ۷۶۳میلیارد ریال بوده که رشد ۴۹‌درصدی به وقوع پیوسته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه این بانک برای پنجمین سال پیاپی موفق به ادامه روند انضباط نقدینگی و عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی شده است. خاطر‌نشان کرد: اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی همواره به عنوان مشتریان مهم بانک مطرح بوده‌اند که در این راستا تلاش شده علاوه بر اختصاص سهم مهمی ‌از سبد تسهیلات بانک به بخش تعاون، بانک نقش مهمی ‌در پشتیبانی از روابط مالی تعاونی‌ها و تسهیل مبادلات تعاونی‌ها بر عهده گیرد.

وی همچنین در ادامه افزود: اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به تعاونی‌های بانوان، حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان، اعطای تسهیلات به تعاونی‌های درمانی و بهداشتی و همچنین امهال تسهیلات تعاونی‌ها با توجه به شرایط کرونا از جمله اقدامات قابل ذکر بانک بوده است.

مهدیان در خصوص دیگر فعالیت این بانک در راستای مسوولیت اجتماعی افزود: این بانک همواره در راستای تسهیل ازدواج جوانان و نیز معرفی‌شدگان سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید وام قرض‌الحسنه اشتغال اعطا کرده که رقم تسهیلات اعطایی این بخش در سال ۹۹ از ۱۱هزار میلیارد ریال فراتر رفته و همچنین ۵هزار و ۳۰۰میلیارد ریال تسهیلات نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق گرفته است.

به گفته وی این بانک علاوه بر موارد ذکر شده در طرح خرید تضمینی گندم نیز حضور فعال داشته است.

 به اجرای قوانین شرعی پایبندیم

وی با اشاره به اینکه در حوزه تسهیلات و امهال، اقدامات قابل توجهی در چارچوب بانکداری بدون ربا انجام داده‌ایم خاطرنشان کرد: از اسفند ماه ۱۳۹۹ مصوبه‌ای به تمام شعب سراسر کشور و شرکت‌های زیر‌مجموعه بانک ارسال شده و بر رعایت اصول شرعی و مصوبات بانک مرکزی در عملیات بانکی تاکید شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در تشریح این مصوبه اعلام کرد: با توجه به اینکه خود را ملزم و مکلف به اجرای قواعد شرعی می‌دانیم این مهم را در تمام مصوبات بانک اعمال کرده‌ایم.

مهدیان تاکید کرد: اهمیت اجرای قوانین شرعی به اندازه‌ای بود که در اسفند ماه سال گذشته سیاست‌های اعتباری بانک ابلاغ شد. براساس این مصوبه دانش و دانسته‌های اعضای کمیته اعتباری مدیریت‌های شعب سراسر کشور درباره معاملات اسلامی ‌و انواع روش‌های امهال در چارچوب مفاد بخشنامه‌های ابلاغی از سوی بانک مرکزی با روش‌های متنوع آموزشی تقویت شد.

وی گفت: کارکنان شعب بانک توسعه تعاون موظف هستند ضوابط و شرایط معاملات اسلامی ‌را هنگام عقد قرارداد برای مشتریان تشریح کنند.

به گفته مهدیان، به متقاضیان دریافت‌کننده تسهیلات در قالب کارت مرابحه نحوه استفاده از کارت مذکور در چارچوب ضوابط بانکداری اسلامی ‌به صورت پیامک آموزش داده می‌شود.

 اهمیت آموزش و ارتقای دانش همکاران درباره عقود اسلامی

مهدیان بر تشکیل کمیته فقهی و کارشناسی برای بررسی قرار‌داد‌های بانک تاکید کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت کمیته فقهی بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی می‌توان در تبیین قواعد و مقررات شرعی و بانکی گام‌های موثری برداشت و به روسای شعب در سراسر کشور تاکید شده است تا محتوای عقود بانکی برای مشتریان به صورت کامل تشریح شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون بر اهمیت آموزش و ارتقای دانش همکاران درباره عقود اسلامی ‌تاکید کرد و گفت: با همکاری واحد آموزش و روابط عمومی ‌بانک موضوعات مربوط به قرار‌دادهای بانکی در قالب بروشور و فیلم‌های آموزشی به همکاران و مشتریان بانک ارائه شده است.

وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسعه‌ای و دولتی خود را ملزم به رعایت مصوبات بانک مرکزی می‌داند. درطول سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم بیشترین تطبیق را با مصوبات بانک مرکزی داشته باشیم.

مهدیان یادآور شد: در طول سال‌های گذشته از اقدامات پرریسکی که ممکن است درآمد‌های بانک را افزایش دهد پرهیز کرده‌ایم؛ چرا که اعتقاد داریم حرکت در چارچوب شرع مقدس و قوانین بانک مرکزی در صورت‌های مالی بانک توسعه تعاون خود را نشان می‌دهد. در طول سال‌های گذشته حسابرسان مهر تایید بر عملکرد بانک توسعه تعاون زده‌اند.

مهدیان تاکید کرد: بانکداری اسلامی‌ صرفا با حذف ربا محقق نمی‌شود و لازمه یک نظام بانکی اسلامی ‌حرکت در مسیری است که مبانی اسلامی ‌اقتصاد در آن لحاظ شده باشد. از شاخصه‌های بانکداری اسلامی‌ علاوه بر حذف ربا، می‌توان به ویژگی‌های خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد.