خدمات سلامت‌محور بانک رفاه کارگران

 بانک رفاه در حوزه سلامت چه فعالیت‌هایی را در چند سال گذشته انجام داده است؟

بانک رفاه کارگران برای حمایت از سلامت جامعه، ایجاد امنیت روانی برای مردم، بهبود و ارتقای کیفیت زندگی و فراهم‌سازی بستری امن برای اجتماعی مملو از نشاط در سال‌های اخیر به‌واسطه ارتباط تنگاتنگ و گسترده‌ای که با بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه حوزه تامین اجتماعی، درمان و سلامت کشور داشته شعار بانک سلامت‌محور را برگزیده و در این راستا اقدام به عرضه طیف متنوعی از خدمات اعتباری ریالی و ارزی، تسهیلاتی، اعطای کمک‌های عام‌المنفعه و مسوولیت اجتماعی و... کرده است.  بر این اساس این بانک در سال‌های اخیر سعی کرده   تا به شکل روزافزونی نسبت به توسعه حمایت‌های خود در بخش بهداشت و درمان کشور اقدام کند و در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، به‌عنوان همیاری مطمئن در کنار نظام سلامت بایستد.

بانک رفاه کارگران در سال گذشته ده‌ها هزار میلیارد ریال پرداختی به‌نظام سلامت کشور داشت. اعطای کمک‌های بلاعوض به دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، بوشهر، مراغه، اراک، بیرجند، چهارمحال و بختیاری، سراب و بیمارستان‌های شهید   لبافی‌نژاد و مرکز طبی کودکان تهران و ... ازجمله پرداختی‌های بانک رفاه کارگران به‌نظام سلامت کشور در سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شوند که در راستای ایفای نقش موثر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی انجام گرفت.

توزیع ماسک در بین ساکنان حاشیه تهران، خرید آمبولانس و تجهیزات پزشکی برای تعدادی از بیمارستان‌های کشور، احداث اماکن بهداشتی و کلینیک در مناطق محروم، حمایت از پویش اجتماعی سازمان نظام پزشکی، حمایت از کانون هموفیلی ایران، حمایت از کمپین «جان من ایران»، توزیع اقلام بهداشتی در مناطق کمتر برخوردار، مشارکت در خرید دستگاه اکسیژن‌ساز برای برخی از بیمارستان‌های کشور و... برخی دیگر از اقدامات و کمک‌های بلاعوض بانک رفاه کارگران در سال ۹۹ در حمایت از نظام سلامت کشور و شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند.

اجرای طرح‌های تسهیلاتی «مهر سلامت» و «پاک»، مشارکت فعال در اجرای طرح نسخ الکترونیک پزشکان، امهال بدهی‌ها و بخشودگی جرائم تسهیلاتی کادر درمان، پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به مراکز بهداشتی و درمانی، خرید اوراق مرابحه دولتی (اراد) معادل ۶۲هزار و ۸۳ میلیارد ریال برای تامین مالی سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۹، مشارکت در ساخت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... برخی دیگر از اقدامات بانک رفاه کارگران در راستای حمایت از نظام سلامت کشور در سال ۹۹ را تشکیل می‌دهند.

همچنین مشارکت در ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان کشور در زاهدان، بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی شهدای تجریش تهران، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهرکرد، بزرگ‌ترین مرکز درمان سرطان غرب کشور در استان همدان و ... ازجمله اقدامات بانک رفاه کارگران در راستای حمایت از حوزه بهداشت و درمان کشور در سال جاری به شمار می‌روند.

در حوزه اعتباری نیز اقداماتی ازجمله تخصیص تسهیلات خرد و کلان در حوزه‌های مختلف بهداشت، سلامت و دارو در قالب طرح‌های اعتباری ازجمله پرداخت تسهیلات به کارکنان سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و داروخانه‌های کشور در جهت تجهیز و احداث و همچنین  جامعه پزشکی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پرستاران و کارکنان شاغل در مراکز درمانی از بابت تجهیز مطب، بازسازی و تعمیرات مسکن و تامین اموال موردنیاز  توسط این بانک صورت گرفته است.

 چه سهمی از بخش سلامت تسهیلات بانک رفاه را دریافت کرده‌اند؟

در حال حاضر بیش از ۸۰درصد بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت پوشش حمایت‌های بانک رفاه کارگران قرار دارند و کمتر بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی را می‌توان در کشور یافت که از کمک‌های بلاعوض و حمایت‌های تسهیلاتی بانک بهره‌مند نشده باشد.

اساسا به‌واسطه حضور مور و نقش حیاتی سازمان تامین اجتماعی (به‌عنوان سهام‌دار بانک) در عرصه بهداشت و درمان کشور، حضور بانک رفاه کارگران نیز در این بخش، بسیار موثر و حیاتی محسوب می‌شود و به‌نوعی با دارا بودن بیشترین شعب بیمارستانی، به‌عنوان بانک عامل در این حوزه شناخته می‌شود. بر همین مبنا، بستر توسعه خدمات بهداشتی و درمانی کشور از مسیر همراهی و همیاری بانک رفاه می‌گذرد و بدون شک نقش این بانک در این راستا، نقشی تعیین‌کننده به شمار می‌رود.

بانک رفاه در سال ۱۳۹۷ با اجرای طرح مهر سلامت مبلغی حدود ۶هزار میلیارد ریال تسهیلات به اعضای جامعه نظام سلامت پرداخت کرد و این مبلغ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافته است. این بانک همچنین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۷هزار و ۶۵۰ فقره تسهیلات به میزان ۲۴ هزار میلیارد ریال در قالب طرح جهش مهر سلامت و تعداد ۵۶۷ فقره تسهیلات در قالب طرح پاک به میزان ۲هزار میلیارد ریال به حوزه سلامت کشور اعطا کرد .

 تسهیلات سلامت بانک رفاه شامل چه تسهیلاتی هستند؟

بیش از ۸۰درصد بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال حاضر تحت پوشش حمایت‌های بانک رفاه کارگران قرار دارند و این بانک با دارا بودن بیشترین شعب بیمارستانی به‌عنوان بانک عامل در حوزه سلامت کشور شناخته می‌شود، اما بااین‌حال اقدامات بانک در این حوزه در سال‌های اخیر و در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیار گسترش و توسعه‌یافته است؛ به‌گونه‌ای که بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های بانک معطوف به این بخش بوده است.

دو طرح تسهیلاتی «پاک (پیشگیری از کرونا)» و «جهش مهر سلامت» ازجمله طرح‌های مهم تسهیلاتی بانک در سال‌های اخیر هستند که باهدف حمایت از کادر درمان در شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه شدند.

همان‌گونه که پیش‌تر هم بیان شد، حوزه سلامت همواره به‌عنوان یکی از جوامع هدف اصلی در بانک رفاه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. ازاین‌رو طرح جهش مهر سلامت در سال ۱۴۰۰ با اعطای تسهیلات تجاری و خرد به جامعه هدف گسترده در حوزه سلامت شامل پزشکان، دندان‌پزشکان، دکترای علوم آزمایشگاهی و تغذیه، دامپزشکان، اعضای هیات علمی فاقد پروانه مطب و رشته‌های مرتبط پزشکی و پیراپزشکی اعم از مامائی، پرستاران، روانشناسان، اپتومتریست و ... و همچنین سایر کارکنان تمام‌وقت در مراکز درمانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و داروخانه‌ها ارائه‌شده است.

این بانک سلامت‌محور همچنین برای ایفای مسوولیت اجتماعی خود با توجه به شرایط جامعه و مشکلات به وجود آمده در خصوص شیوع ویروس کرونا و نیز ضرورت حمایت از تولیدکنندگان در بخش سلامت (دارویی و تجهیزات پزشکی، تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده، پاک‌کننده و بهداشتی) و شرکت‌های توزیع و پخش دارو، تجهیزات پزشکی، مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی به اعطای تسهیلات در قالب طرح پاک (پیشگیری از کرونا) پرداخته است.

 بانک رفاه کارگران درزمینه  کرونا چه تسهیلاتی پرداخت کرده است؟

بانک رفاه کارگران با توجه به وظیفه و رسالت اجتماعی خود برای مقابله با این بیماری و کمک به هم‌وطنان، حمایت از واحدهای تولید آسیب‌دیده از کرونا را در دستور کار خود قرار داد. بانک رفاه کارگران برای حمایت از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا به دو شیوه عمل کرد. یکی پرداخت تسهیلات براساس شیوه‌نامه تنظیمی بین بانک و دستگاه‌های اجرایی و دیگری امهال اقساط بود. در بخش تسهیلات، مبلغ ۳هزار میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت شد. علاوه بر این، مبلغ ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به‌صورت سهمیه در اختیار معاونان مدیرعامل در امور اجرایی و مشتریان کلان و سرمایه‌گذاری قرار گرفت تا در قالب طرح سلامت گستر رفاه به واحدهای تولیدی که اقلام بهداشتی موردنیاز جامعه را در راستای پیشگیری از بیماری کرونا تولید می‌کردند، پرداخت شود. همچنین بخشی از این مبلغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی بابت تهیه تجهیزات موردنیاز برای مقابله با ویروس کرونا، پرداخت شد.

برنامه حمایتی دیگر از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا، امهال اقساط بود. در این شرایط خاص برخی از بنگاه‌های تولیدی شاید نیازی به دریافت تسهیلات نداشتند. مشکل آن‌ها پرداخت اقساطی بود که قبلا تسهیلات گرفته بودند. با شیوع ویروس کرونا و همچنین شدت گرفتن تحریم‌ها، فعالیت‌های برخی از واحدهای تولیدی و درآمدهای ناشی از کسب‌وکارها با مشکل مواجه شد. بنابراین بانک متناسب با نوع آسیب‌پذیری این بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی راه‌حل‌هایی همچون، امهال اقساط و انتقال اقساط به پایان دوره را ارائه و اجرایی کرد.

علاوه بر اینها، پرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا در سال‌جاری (۱۴۰۰) نیز ادامه پیدا کرد و تاکنون در دو بخش خدمات و صنعت و معدن که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی ‌شده‌اند  مجموعا مبلغی بیش از ۵۵۰میلیارد و ۷۴۳هزار ریال به این واحدها پرداخت ‌شده است.