مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی گفت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری با ۶ دهه فعالیت اقتصادی و بازوی لجستیک و مورد اعتماد گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا براساس قرارداد فیمابین با گمرک جمهوری اسلامی ایران مستقر در بیش از ۴۰ نقطه از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین گمرکات زمینی، دریایی و هوایی کشور به ارائه خدمات انبارداری، تخلیه و بارگیری، حفاظت و ایمنی کالا و خدمات جانبی مرتبط در رویه‌های واردات و صادرات کالاهای تجاری به ویژه در مبادی ورودی و خروجی اصلی کشور پرداخته و همواره به عنوان یکی از شرکت‌های سود ده در جهت تامین حقوق بازنشستگان کشوری در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناخته می‌شود.

حمیدرضا کیا منفرد افزود: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا و در راستای مسوولیت اجتماعی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران،  شرکت‌ها و شعب تابعه آن همگام با مدافعان سلامت کشور نسبت به تحویل کالاهای کرونایی و سایر کالاهای مرتبط با این موضوع در حدود ۶۵۰ ردیف قبض انبار به وزن ۱۱۵۰ تن با دستور گمرک اجرایی و بدون دریافت هزینه‌های مترتب با انبارداری و خدمات تخلیه و بارگیری و... در حدود ۲۰ میلیارد ریال توسط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی اقدام شده است.

وی درباره تشریفات گمرکی  این کالاها  گفت: در راستای وظایف مرجع تحویل گیرنده کالا، به استناد بند «ک» ماده یک قانون امور گمرکی، مسوولیت تحویل و نگهداری کالاهایی که تشریفات گمرکی آنها انجام نشده است در اماکن گمرکی بر عهده مرجع تحویل گیرنده است. همچنین به استناد بند «ت» ماده یک، شرکت‌ها و شعب تابعه این شرکت به عنوان یکی از مراجع تحویل گیرنده کالا در ردیف اماکن گمرکی محسوب شده و این اماکن تحت نظارت گمرک هستند.

مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی افزود: در همین راستا پس از تنظیم و ارائه اظهارنامه اجمالی کالا توسط شرکت حمل و نقل به گمرک (ماده ۱۸ ق.ا.گ.) و سپس موافقت و دستور تخلیه توسط گمرک (ماده ۱۹ ق.ا.گ.) کالاهای مذکور به مرجع تحویل گیرنده، تحویل می‌شود. لذا تخلیه کالا و تحویل آن به مرجع تحویل گیرنده منوط به موافقت گمرک بوده و اطلاعات و مشخصات کالاهای ورودی توسط شرکت‌های حمل و نقل از طریق سامانه گمرکی (EPL )به گمرکات اجرایی اظهار می‌شود. به استناد بند «پ» ماده ۳ قانون امور گمرکی، انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به منظور احراز صحت شرایط ترخیص (مجوزهای قانونی و...)، جزو وظایف و اختیارات گمرک است و لذا مرجع تحویل گیرنده هیچ‌گونه مسوولیتی در روند خروج کالا از اماکن گمرکی در راستای تشریفات قانونی ندارد.

کیامنفرد در ادامه گفت: وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متولی اصلی ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک هستند و داروهای دپو شده در انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی بدون هماهنگی آن سازمان وارد شده و آنچه با هماهنگی آن سازمان وارد شود، پای هواپیما با هماهنگی گمرک ترخیص خواهد شد. وی افزود: در بخشنامه‌ای که اخیرا از سوی ستاد گمرک جمهوری اسلامی ایران خطاب گمرکات اجرایی صادر شده چنین تکلیف شده است که ورود و ترخیص انواع واکسن وارداتی، مواد اولیه دارویی، انواع دارو، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید واکسن و هرگونه کالای وارداتی مرتبط با کرونا باید ترخیص فوری، بدون تخلیه در انبار، از پای پرواز یا توسط کامیون حامل این اقلام، بدون انجام تشریفات گمرکی (به جز بازرسی اجمالی)، با اخذ مجوز یا درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به صورت «حمل یکسره» و شبانه روزی از گمرکات اجرایی مربوطه، با تنظیم صورت جلسه یا صدور حکم حمل یکسره صورت گیرد.