رشد 222درصدی سود خالص بانک رفاه کارگران

همچنین در مجمع عمومی ‌عادی صاحبان سهام بانک رفاه کارگران که به ریاست محمدحسین مهدوی عادلی، نظارت محسن سرخو و محمدعلی همتی و منشی‌گری مهرداد محقق‌زاده برگزار شد، صورت‌های مالی این بانک برای دوره مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ به تصویب سهامداران رسید.

بانک رفاه کارگران با سرمایه ۲۳‌هزار و ۳۲۶میلیارد ریال و با نماد «ورفاه» در بازار سرمایه کشور فعال است. در این بانک فرشید فرخ‌نژاد به عنوان رئیس، نجات امینی به عنوان نایب‌رئیس و اسماعیل ‌‌‌‌لـله‌گانی، علی سرزعیم و حمیدرضا فتحی بیرانوند به عنوان دیگر اعضای هیات‌مدیره فعالیت می‌کنند.از این بین، اسماعیل‌لـله‌گانی، مدیریت عاملی این بانک را بر عهده دارد.

این بانک که با سرمایه ۴۰۰ میلیون ریال در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد، سرمایه خود را در چند مرحله به ۲۳هزار و۳۲۶ میلیارد ریال افزایش داد.

با توجه به تصمیم‌های اتخاذ شده در مجمع عمومی‌فوق‌العاده ۱۲ اردیبهشت امسال، افزایش سرمایه این بانک از مبلغ ۲۳هزار و ۳۲۶میلیارد ریال به ۱۹۲هزار و ۶۸۹میلیارد ریال از محل‌های آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی‌ها تصویب و هم‌اکنون در حال انجام مراحل نهایی و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها است.با افزایش سرمایه بانک، کفایت سرمایه که از الزامات نظارتی بانک مرکزی است با توجه به برنامه افزایش سرمایه بانک که در حال انجام است به بیش از ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.

بررسی عملکرد این بانک نشان می‌دهد که درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها رشد ۱۱۲درصدی، درآمد کارمزد‌ها رشد ۴۸درصدی و در نهایت درآمد ناشی از مبادلات ارزی ۹۰درصد رشد داشته است.

براین اساس درآمد کارمزد‌ها از رقم ۷هزار و ۳۵۵میلیارد ریال درسال ۹۸ به ۱۰‌هزار و ۸۷۱میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است.در نهایت درآمد ناشی از مبادلات ارزی از رقم ۴هزار و ۵۹۹میلیارد ریال به ۸هزار و ۶۵۸میلیارد ریال افزایش داشته است.دو نسبت مهم دیگر از جمله نسبت مالکانه و نسبت سپرده‌ها به دارایی‌های بانک نیز در سال ۹۹ به ترتیب برابر ۴/ ۵درصد و ۲/ ۸۸درصد است.

جمع درآمدهای مشاع بانک رفاه کارگران شامل درآمد تسهیلات اعطایی، درآمد سپرده‌گذاری و اوراق بهادار و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به ۱۹۲هزار و ۷۶۴میلیارد ریال رسید.این رقم در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۴۴هزار و ۳۳۵میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۵۵/ ۳۳درصدی را در سال گذشته نشان می‌دهد.

این در حالی است که جمع درآمدهای غیر‌مشاع که شامل درآمد کارمزد،نتیجه مبادلات ارزی ودرآمد تسهیلات وسرمایه‌گذاری غیر‌مشاع وسایر درآمدهاست به میزان ۲۶‌هزار و ۹۰۲میلیارد ریال بوده است.این رقم در سال قبل آن یعنی سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال بوده که رشد ۰۲/ ۳۸درصدی را در سال ۹۹داشته است.به این ترتیب جمع درآمدهای بانک از ۱۶۳‌هزار و ۸۲۵میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۲۱۹‌هزار و ۶۶۶میلیارد ریال درسال ۹۹ با ثبت رشد ۰۸/ ۳۴درصدی رسیده است.

دارایی‌های ثابت بانک نیز با ۶/ ۳۷درصد رشد از رقم ۴هزار و ۴۰۴میلیارد ریال به ۹هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده است.دارایی‌های مولد نیز با ۳۳درصد رشد از رقم ۲۸۴هزار میلیارد ریال به ۳۳۵هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان کل دارایی‌های بانک در پایان سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ رشد ۳۳ درصدی داشته است.در بخش مصارف رشد ۳۴درصدی تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی و در بخش جذب منابع، حقوق صاحبان سپرده‌های سرمایه‌گذاری با رشدی معادل ۲۰درصد دیده می‌شود.منابع بانک رفاه کارگران در سال مالی ۹۹ به میزان یک میلیون و ۵۳۳هزار میلیارد ریال ومصارف آن نیز یک میلیون و ۵۱۸‌هزار میلیارد ریال بوده است.در بخش مصارف، عقود مشارکتی سهم بالاتری نسبت به عقود مبادله‌ای داشته که از مجموع تسهیلات پرداختی۶۲۲هزار و ۲۱۲میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقد مشارکت و ۴۱۶هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقد غیرمشارکت (مبادله‌ای) بوده است.

تسهیلات قرض الحسنه ۸۲هزار میلیارد ریال و سهم سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز ۳۶۹‌هزار میلیارد ریال بوده است.سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک رفاه ۷۶‌هزارمیلیارد، سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت ۶۰۶هزار میلیارد ریال وسپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیز ۴۱۷هزار میلیارد ریال در ترکیب منابع سهم دارند.

مطالبات بانک رفاه کارگران در ۳ حالت سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول نشان می‌دهد که بانک در بخش مطالبات سررسید گذشته با کاهش همراه است، اما در بخش‌های مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول در سال ۱۳۹۹ ارقام مورد بررسی روند افزایشی داشته‌اند به‌طوری که کل مطالبات مشکوک‌الوصول با یک رشد حدودا ۷۹ درصدی از ۲۹‌هزار و ۶۴۳میلیارد ریال به ۵۳هزار و ۱۵۳میلیارد ریال افزایش داشته است.

 واگذاری سهام

لازم به ذکر است که در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ و در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران، قانون الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی‌به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.بنابراین با توجه به موضوع فوق‌الذکر، سازمان تامین اجتماعی باید حداکثر تا ۱۲ ماه پس از تصویب این قانون نسبت به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳درصد در بانک رفاه کارگران اقدام کند که این بانک اعلام کرده این موضوع در دست بررسی است.

سازمان تامین‌اجتماعی ۰۷/ ۱۶درصد، شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی ۹/ ۹درصد، شرکت رفاه وگردشگری تامین ۹/ ۹، شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی ۹/ ۹ درصد، شرکت کار و تامین ۹/ ۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران ۹/ ۹درصد، موسسه املاک و مستغلات تامین‌اجتماعی ۹/ ۹درصد، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی ۹/ ۹درصد، موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه ۵۶/ ۹درصد، شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین ۵درصد و اشخاص حقیقی ۰۷/ ۰درصد از سهام بانک رفاه کارگران را دارا هستند.

 برنامه‌ها در حوزه ارزی

از جمله برنامه‌ها، پروژه‌ها و اقدامات بانک رفاه در حوزه ارزی شامل مکانیزه و بر‌خط کردن بسیاری از فرآیندهای ارزی بانک در جهت کاهش هزینه‌ها، خرید و فروش و انجام معاملات ارزی در قالب ارزهای بانکی، نیمایی، نیابتی و...، کسب سهم بازار در حوزه ارز، تداوم همکاری به عنوان یکی از بانک‌های عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در سامانه نیما در راستای تامین ارز بابت واردات کالا و خدمات، عضویت بانک رفاه کارگران به عنوان یکی از پنج بانک عامل در بازار متشکل معاملات ارزی ایران، ارائه خدمات ارزی به شرکت‌های مرتبط با اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی با توجه به شرایط ویژه سهامداری سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک بانک سلامت محور و فعال در حوزه بهداشت، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی با هماهنگی حوزه‌های مرتبط است.

همچنین مطابقت با استاندارد‌های بین‌المللی از طریق تکمیل و ارسال فرم‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ریسک و تطبیق و...دریافتی از کارگزاران بر اساس آخرین قوانین و مقررات و رعایت اصول تطبیقی بین‌المللی، توسعه دسترسی به همه بازارها در شرایط عادی و بحران مانند استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی،طراحی و به‌روز‌رسانی سیستم‌های ارزی بانک و تامین نیازهای نرم‌افزاری مرتبط با این حوزه از دیگر اهداف وبرنامه‌های این حوزه است.

 شاخص‌های بانکداری الکترونیک

تعداد دستگاه‌های خودپرداز بانک رفاه طبق آخرین آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ (بهمن ماه) برابر ۳هزار و ۴۵۶ عدد بوده است که پس از بانک‌هایی همچون ملی، صادرات، ملت، سپه، تجارت و موسسه مالی و اعتباری کوثر در رتبه هفتم در بین ۳۴ بانک و موسسه اعتباری قرار گرفته است.

میزان تراکنش‌های خودپرداز بانک در مقایسه با شبکه بانکی در سال ۱۳۹۹ به این صورت بوده که از حدود ۵۲۹میلیون تراکنش‌ خودپرداز در کل شبکه بانکی، حدود ۱۰درصد معادل ۵۴ میلیون تراکنش متعلق به این بانک بوده است، این در حالی است که از نظر تعداد دستگاه‌های خودپرداز شبکه بانکی که معادل ۵۷هزار و ۲۱۹ عدد بوده تنها ۶درصد به بانک تعلق داشته است.

در سال ۱۳۹۹ عملکرد سامانه‌های مهم بانک به این گونه بوده که از تعداد کل تراکنش‌های صورت گرفته، ۲/ ۸۶درصد مربوط به کارت‌های پرداخت، ۷/ ۶درصد مربوط به موبایل بانک، ۱/ ۳درصد مربوط به بانکداری اینترنتی، ۹/ ۳درصد مربوط به شعب و ۱/ ۰درصد مربوط به تلفن‌بانک بوده است.در حالی که در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۳/ ۸۷درصد، ۷/ ۴درصد، ۱/ ۳درصد، ۷/ ۴درصد و ۲/ ۰درصد بوده که نشان از رشد تراکنش‌ها در بخش موبایل بانک است.

بانک در سال ۱۳۹۹ با توجه به آخرین گزارش اقتصادی شاپرک (اسفند ماه) در رتبه ششم بانک‌های صادر‌کننده تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار جای گرفته که ۵۸/ ۶درصد از سهم این تراکنش‌ها در اختیار بانک بوده است.

 خلق ارزش ویژه برای ذی نفعان

در همین راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجمع بانک رفاه کارگران اظهار کرد: بانک رفاه کارگران در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته و ما شاهد خلق ارزش ویژه‌ای برای ذی نفعان سازمان تامین اجتماعی به ویژه کارگران و بازنشستگان بودیم.

محمد شریعتمداری افزود: بانک رفاه کارگران عملکرد و اقدامات خوبی در حوزه خدمات‌دهی به ذی‌نفعان خود داشته که از آن جمله می‌توان به ایجاد باشگاه مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی و فراهم‌کردن خرید اقساطی و اعتباری، همکاری و مشارکت اثربخش در طرح نسخ الکترونیکی پزشکان و پرداخت بیش از ۲۰۰‌هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه غیرحضوری به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی نیز در سخنانی از تعامل بسیار خوب بانک با سازمان تامین اجتماعی و مجموعه شستا قدردانی و اظهار کرد: بانک رفاه کارگران در دو سال گذشته به ویژه در سال ۹۹ در حوزه ارائه تسهیلات به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی عملکرد خوبی داشت.

مصطفی سالاری افزود: بانک رفاه کارگران در کنار سازمان تامین اجتماعی و با سرمایه‌های خرد کارگری ایجاد شده و سهام آن متعلق به ۴۵میلیون نفر ذی‌نفع سازمان است.

‌لـله‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران نیز در این مجمع به اقدامات، عملکرد و دستاوردهای بانک در سال گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال۹۹ با حمایت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، افزایش سرمایه بانک محقق شد که نرخ کفایت سرمایه بانک را به نحو مطلوبی ارتقا داد؛ این اتفاق در بانک رفاه بی‌سابقه بوده است.همچنین وی به ارتقای سطح خدمات الکترونیک و بانکداری دیجیتال بانک رفاه کارگران و دستاوردهای مناسب در این حوزه اشاره کرد.

11