در طول سال‌های  گذشته سیمانی‌ها با مشکلاتی همچون کمبود گاز، افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری و تحریم روبه‌رو بودند، اما همچنان قیمت‌گذاری به شکل دستوری انجام می‌شد. سیمانی‌ها به دنبال رها شدن از قیمت‌گذاری دستوری و  آزادسازی قیمت دو مرتبه سیمان را به بورس بردند، اما موفقیت‌آمیز نبود. سیمانی‌ها سال ۱۴۰۰ برای عرضه سه باره در بورس کالا پیش‌قدم شدند و شرکت‌های پیشرو بازخورد خوبی از بازار گرفتند و در نهایت هم میزان عرضه و هم شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا بیشتر شد.در همین اثنا شبانه دستورالعمل تخصیص فقط ۱۰ درصدی برق به دلیل کمبود برق صادر می‌شود. ۱۰درصد برق برای کارخانه یعنی فقط روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌های سیمان.

با این ابلاغیه میزان تولید سیمان کارخانه‌ها به صفر رسید چرا که  برای تولید حداقلی باید یک کارخانه سیمانی ۷۰درصد برق در روز و ۱۰۰درصد برق در شب داشته باشد.به دنبال این ابلاغیه، سیمان در بازار کمیاب و قیمت آن افزایشی شد. گرانی سیمان از کف بازار، کارگران بیکار و صاحبان صنعت سیمان به گوش وزارت صمت و وزارت نیرو رسید.جلساتی پی در پی و در نهایت ۳۰درصد برق به سیمانی‌ها تخصیص داده شد. اولین اعتراض سیمانی‌ها به این تصمیم‌گیری‌ها این بود که هیچ کارگروه فنی و یک عضو از سیمانی‌ها در جلسات تصمیم‌گیری حضور ندارد که اگر داشت می‌دانست شروع کار کوره با ۷۰درصد برق  امکان‌پذیر است و عملا ۳۰درصد برق برای سیمانی‌ها هیچ کوره‌ای را روشن نمی‌کند. جریان برق برای تولید سیمان باید مستمر باشد، چرا که هر یک مرتبه قطعی برق خسارت میلیارد تومانی به خط تولید سیمان وارد می‌کند. به‌طور مثال قیمت هر آجرنسوز ۴۰۰هزار تومان است و هر نوسان جریان برق در مجموع میلیاردها تومان به خط تولید یک کارخانه سیمانی خسارت وارد می‌کند.

از طرفی هر کوره سیمان ۳۲ ساعت بعد از وصل جریان برق،‌ شروع به کار می‌کند و بعد از قطع جریان برق نیز همین مقدار زمان برای سرد شدن آن لازم است.بر اساس آمار‌ها میزان برق تولیدی ایران ۵۸هزار مگاوات در ساعت و میزان برق مصرفی امسال، بالای ۶۰هزار مگاوات در ساعت است. برق مورد نیاز سیمانی‌ها یک‌هزار و ۲۰۰ مگاوات در ساعت است. یعنی صنعت سیمان کمتر از ۲درصد برق تولیدشده را مصرف می‌کند. در نهایت کارگروهی با حضور سیمانی‌ها برگزار و مقرر شد برخی کارخانه‌های سیمانی خاص در  روز ۳۰درصد و در شب ۷۰درصد برق داشته باشند. هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در طول یک سال گذشته بعد از سال‌ها فریز شدن قیمت، از ۱۱هزار تومان نرخ مصوب به ۳۰هزار تومان افزایش یافت، اما به یکباره در طول یک ماه سه برابر شد و زمانی که یک کالا سقف قیمتی می‌زند حتی اگر کاهش یابد با کوچک‌ترین بحرانی در آن صنعت به سقف خود بازمی‌گردد.کاری که صاحبان صنایع سیمانی نتوانستند بیش از ۴۰ سال انجام دهند، وزارت صمت و نیرو توانستند  در یک ماه با تصمیمات خلق‌الساعه خود به انجام برسانند.