به گفته مدیرعامل کارگزاری کارآمد، قیمت‌گذاری دستوری، مشکل بزرگی در صنایع است که می‌تواند افراد فعال در این حوزه‌ها را با معضلات عدیده‌ای مواجه کند.یک نمونه آن را می‌توان در صنعت برق مشاهده کرد که متاسفانه به‌واسطه این قیمت‌گذاری‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین رفته و شاهد خاموشی‌های گسترده هستیم.این قیمت‌ها از صنایع غذایی تا فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و دیگر صنایع، وجود دارد و معضل قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

حسین عادل‌زاده معتقد است: تغییر مکرر قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی باعث سردرگمی و بلاتکلیفی و عدم اعتماد افراد می‌شود. ما هرچقدر بتوانیم قوانین و روش‌های خوبی را پیاده‌سازی کنیم که مدت طولانی‌تری قابل‌اجرا باشند به افراد کمک زیادی می‌کنیم.

 فعالیت شرکت سبد گردان کارآمد چیست و از چه زمانی شروع به کارکرده است؟

شرکت کارگزاری کارآمد یک‌نهاد مالی فعال در بازار سرمایه است که فعالیت خود را از سال ۷۵ با مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار شروع کرده است و هم‌اکنون خدمات متنوعی را در بورس و فرا بورس از خریدوفروش سهام و اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران تا ارائه انواع تحلیل و آموزش انجام می‌دهد.

 شرکت‌های فعال در حوزه بورس در سال‌های اخیر با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند؟

از چالش‌های صنعت کارگزاری‌ها می‌توان به سال ۹۸ و۹۹ اشاره کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی زیادی وارد بورس شدند که با وجود تمام فواید و مطلوبیت‌ها، مشکلات سیستمی و نرم‌افزاری بسیاری پدید آمد، چراکه زیرساخت‌ها برای پذیرش این حجم از سرمایه‌گذار تعبیه نشده بود؛ بنابراین شاهد نقص‌ها و ضعف‌های متعددی بودیم.صف‌های طولانی برای ثبت‌نام و احراز هویت، کندی سامانه معاملاتی و گاهی قطع شدن آن ازجمله چالش‌های شرکت‌ها در دوره رونق بازار بود که در این وضعیت شرکت‌ها شروع به جذب نیروی انسانی، بهبود وضعیت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و...کردند، اما کاهش قابل‌توجه کارمزد از طرف نهادهای ناظر و همچنین کاهش حجم معاملات، توجیه اقتصادی بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها را زیر سوال برد.

چالش‌های بعدی مربوط به کرونا و نگرانی‌های ناشی از آن بود که با آن حجم از افراد جهت ثبت‌نام سلامتی مراجعان و هم کارگزاران به خطر می‌افتاد که خوشبختانه با صدور مجوزها و همت ارگان‌های مختلف این خدمات‌رسانی‌ها به‌صورت مجازی انجام شد.

 به نظر شما آیا بازار سرمایه ما ثبات دارد؟ راهکارها برای ایجاد ثبات بیشتر چیست؟ چه عواملی باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌شوند؟

ازنظر بنده ثبات در بازار سرمایه مفهومی ندارد، چراکه این بازار تحت تاثیر عوامل متعددی ازجمله عملکرد شرکت‌ها، قیمت‌های جاری نرخ ارز، قیمت‌های داخلی، امکان صادرات یا واردات مواد اولیه، شرایط سیاسی و اقتصادی قرار دارد و تغییر در هر یک از این مولفه‌ها باعث ایجاد نوسان با شدت یا ضعف متفاوت در بازار خواهد شد و این ماهیت بازار است؛ اما عواملی هستند که می‌توانند به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار کمک کنند، ثبات رویه در قوانین و مقررات چه در حوزه قوانین نظارتی و چه قوانین کلی می‌تواند بر صنایع تاثیرگذار باشد.درواقع ثبات در تصمیم‌گیری مدیران و قانون‌گذاران، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و باعث افزایش نقدینگی در بازار می‌شود. تغییر مکرر قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی باعث سردرگمی و بلاتکلیفی و عدم اعتماد افراد می‌شود. ما هرچقدر بتوانیم قوانین و روش‌های خوبی را پیاده‌سازی کنیم که مدت طولانی‌تری قابل‌اجرا باشد به افراد کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر قیمت‌های دستوری معضل بزرگی است ک صنایع را تحت تاثیر قرار داده است؛ یک نمونه آن همین صنعت برق است که متاسفانه به‌واسطه این قیمت‌گذاری‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش را از بین برده و شاهد خاموشی‌های گسترده هستیم. این قیمت‌ها از صنایع غذایی گرفته تا فلزات اساسی و پتروشیمی و پالایشی و...معضل بزرگی محسوب می‌شود.

 در روزهای سخت بازار سرمایه شرکت‌های بورسی برای گذر از چالش‌ها چه اقداماتی به عمل رساندند؟

هر حوزه‌ای دارای مسائل و مشکلات خود در مقاطع زمانی مختلف است و ماهم دارای این معضل‌ها بوده‌ایم.در حال حاضر یکی از مسائل مهم بازار سرمایه کاهش حجم و ارزش معاملات است.دلیل وقوع این شرایط کاهش شاخص و زیان بسیاری از افراد به‌ویژه افراد تازه‌کار در بورس است که هیجانی و بدون دانش کافی وارد بازار شدند، بنابراین ما وظیفه خود دانستیم که به فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی این افراد از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد به‌صورت غیرحضوری کمک کنیم، همچنین مطالب و نکات آموزشی ارزنده از طریق کانال‌های ارتباطی که عمدتا به‌صورت رایگان هستند ارائه دهیم.

 ازنظر شما پتانسیل کدام‌یک از بازارهای موازی برای جذب سرمایه مردم بیشتر است؟ آیا سرمایه‌ها وارد بازار سرمایه خواهند شد؟ چگونه می‌توان این سرمایه‌ها را وارد بازار سرمایه کرد؟

به عقیده بنده یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است؛ چراکه این بازار دارای شفافیت، معاف از مالیات بر عایدی، قانونی و موردحمایت، دارای نقد شوندگی بالا و مزایای دیگری است؛ بنابراین احتمال ورود نقدینگی به این بازار و رونق مجدد آن وجود دارد و افراد با دانش و مهارت کافی می‌توانند از آن سود کسب کنند.

اگر علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه توانایی، مهارت و دانش کافی داشته باشند می‌توانند خودشان به‌طور حرفه‌ای وارد بازار شوند و حتی به آن به عنوان یک شغل نگاه کنند؛ اما اگر سرمایه‌گذاران علاقه یا وقت کافی به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ندارند یا از دانش و مهارت کافی برخوردار نیستند می‌توانند به‌طور غیرمستقیم یعنی از طریق استفاده از خدمات شرکت‌های سبد گردان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس اقدام کنند.

 آینده شرکت‌های سبدگردان را چگونه تلقی می‌کنید؟

 شرکت‌های سبدگردان نسبتا نوپا محسوب می‌شوند و به‌تدریج مردم در حال آشنایی با خدمات این شرکت‌ها هستند، ولی با توجه به مهارت و تخصص این شرکت‌ها که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هم هستند به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه می‌تواند به جلب اعتماد مردم کمک کند.