ذوب‌آهن بر مدار سوددهی قرار گرفت

 در این مجمع صورت‌های مالی تلفیقی گروه و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان (سهامی عام) شامل صورت وضعیت‌های مالی به تاریخ ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ و صورت‌های سود و زیان، تغییرات در حقوق مالکانه و جریان‌های نقدی برای سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ با اکثریت آرا مورد تصویب مجمع قرار گرفت. با توجه به خروج ذوب‌آهن اصفهان از زیان انباشته پس از یک دهه، برای نخستین‌بار به سهامداران سود تعلق گرفت و مقرر شد از محل سود قابل تخصیص ۹هزار و ۷۳۸میلیارد ریال به میزان ۴/ ۳۵درصد معادل ۳هزار و ۴۴۴میلیارد ریال (به‌ازای هر سهم ۵۶ریال) به‌‌عنوان سود سهام با رعایت مفاد اصلاحیه قانون تجارت به سهامداران پرداخت شود.  علاوه بر این موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی شرکت و موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی علی‌البدل به مدت یک‌سال انتخاب شدند. همچنین روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و «صمت» جهت درج اطلاعیه و آگهی‌های شرکت برای مدت یک‌سال تعیین شدند.

  دستاوردهای مهم ذوب‌آهن

در این مجمع منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با ارائه گزارش هیات‌مدیره مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ به برنامه‌های آتی این شرکت اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۹سالی خاص به لحاظ شیوع ویروس کرونا و محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه برای تمام کشورها بود. در ایران نیز واحدهای فولادسازی از جمله فولادسازی خراسان در وهله اول و پس از آن فولاد خوزستان و ذوب‌آهن به یک نسبت بیشترین آسیب را از این محدودیت‌ها دیدند، با جود این، طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ذوب‌آهن موفق شده رشد ۴ و ۵ درصدی و در مجموع دو سال، رشد ۹درصدی را در تولید به ثبت برساند.  یزدی‌زاده با اشاره به دستاوردهای مهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ذوب‌آهن تولید ریل ملی بوده که در این راستا موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل ملی شده است. وی به مهم‌ترین دستاوردها اشاره کرد و گفت: رکورد تولید ریل به میزان ۵۸هزار تن با افزایش ۲۸۲درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ همراه بوده است. طراحی و تولید ریل زبانه سوزن که تا پیش از این صد درصد وارداتی بود و عمدتا از فرانسه وارد می‌شد. همچنین طراحی و تولید ریل معدن ۱۸ R در نورد ۶۵۰، پذیرش ریل ملی در بورس کالا، انعقاد نخستین قرارداد صادرات ریل و به‌کارگیری ریل در ۶محور راه‌آهن کشور از جمله دستاوردهای ریلی ذوب‌آهن در سال ۱۳۹۹ بوده است که تولید ریل، آغاز تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا در ذوب‌آهن به‌شمار می‌رود.

  ذوب‌آهن ۱۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند

مدیرعامل ذوب‌آهن با تاکید بر این موضوع که تولید فولاد در ذوب‌آهن مشابه تولید ۷۵درصدی فولاد در جهان است، عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان ۱۰درصد فولاد کشور را تولید می‌کند. روش سایر تولیدکنندگان فولاد کشور معادل ۵درصد تولیدکنندگان فولادی دنیا با گاز است. بنابراین ذوب‌آهن برای ماندن در گوی رقابت، استراتژی تنوع‌بخشی به تولیدات خود را در پیش گرفته است که در این راستا تولید ریل آغاز تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا به‌شمار می‌رود. به‌دنبال آن محصولات دیگری همچون کلاف‌های صنعتی، تکمیل سبد ورق سازه‌های فولادی، طراحی و تولید تیرآهن نیمه‌سبک و... در دستور تولید این شرکت قرار دارد. 

 تنوع‌بخشی در محصولات

یزدی‌زاده به تنوع‌بخشی محصولات در نورد۶۵۰ نیز اشاره کرد و گفت: همواره ذوب‌آهن در نورد۶۵۰ با ظرفیت مازاد روبه‌رو بود که با ورود ریل به این کارگاه، ظرفیت خالی را پر کرده و این موجب تکمیل ظرفیت، تنوع‌بخشی محصولات و کاهش ضایعات تولیدات شده است. تولید ریل امکاناتی را به ما اضافه کرد که سبب اتفاق‌های خوبی در زمینه تولید شد که از جمله سبب تکمیل ظرفیت و تنوع‌بخشی به محصولات شد.  

وی با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه و لزوم تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا یکی از چالش‌های ذوب‌آهن محسوب می‌شود، تصریح کرد: امروز توسعه تیرآهن بال‌پهن در ذوب‌آهن ضرورت دارد. البته باید توجه داشت که بیشترین حاشیه سود برای این شرکت به‌ترتیب مربوط به تولید ریل، سپس کلاف، آرک، تیرآهن و میلگرد ساده است.  مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین با اشاره به بازسازی کوره‌بلند شماره یک بعد از پنج‌سال توقف با اتکا به توان داخلی شرکت و بومی‌سازی، عنوان کرد: این اتفاق موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت به میزان ۸۰۰هزار تن در سال و کاهش ریسک تولید ذوب‌آهن شده است. 

  بهبود وضعیت نقدینگی در ذوب‌آهن 

یزدی‌زاده در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت ذوب‌آهن اصفهان نسبت به ۱۰سال گذشته، عنوان کرد: طی سال گذشته سود شرکت به ۱۵هزار و ۸۱۹میلیارد ریال رسیده است که از جمله دلایل این افزایش سود می‌توان به تمرکز شرکت بر تولید، فروش محصولات صنعتی و محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، تمرکز شرکت بر صادرات به‌دلیل ارزش‌افزوده بالاتر، افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اشاره کرد. وی در ادامه یادآور شد: ذوب‌آهن شاهد رشد ۲۴۵درصدی سودآوری شرکت‌های تابعه خود نسبت به سال ۱۳۹۸ بوده است. 

وی با اشاره به این موضوع که تنها تورم سبب سودآوری شرکت نشده است، عنوان کرد:‌ سود شرکت با حذف تورم فلزات اساسی به ۷۷۰میلیارد تومان و سود شرکت با حذف تورم صنعت به هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

مدیرعامل ذوب‌آهن با اشاره به‌ دلایل سودآوری شرکت عنوان کرد:‌ یکی از دلایل سودآوری شرکت، تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر است. دلیل دیگر نیز تمرکز بر صادرات است. با وجود محدودیت‌های صادراتی و اولویت بر عرضه داخلی، قادر به صادرات شده‌ایم و اگر شمش صادر کرده‌ایم، به‌دلیل افزایش قیمت شمش در برابر میلگرد بوده است. 

  خروج از زیان انباشته 

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این موضوع که با همت تلاشگران پرسنل این شرکت، برای نخستین‌بار شاهد خروج از زیان انباشته پس از یک دهه در این شرکت بوده‌ایم، تصریح کرد: ذوب‌آهن طی یک دهه برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۹به این نقطه رسید تا بتواند بین سهامداران سود توزیع کند. البته سال گذشته میزان سود ۵۰۰میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده بودیم، ولی به ۹۷۴میلیارد تومان سود قابل توزیع رسیدیم. 

یزدی‌زاده در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای مهم ذوب‌آهن عنوان کرد: طی سال‌های گذشته ذوب‌آهن دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است که از جمله می‌توان به تملک معادن زغال‌سنگ سوادکوه، تکمیل فاز نخست پروژه انتقال پساب فولادشهر، طراحی، ساخت و نصب درهای فلکسیبل باتری ۳ کک‌سازی در مسیر صنعت سبز، دستیابی به دانش فنی طراحی نسوز بدنه کوره‌بلند برای نخستین‌بار در کشور، افزایش ۴۰هزار میلیارد ریالی حد اعتباری شرکت در بانک‌ها و دریافت لوح تقدیر از بانک مرکزی اشاره کرد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر تولید ذوب‌آهن، عدم تامین یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تن سنگ‌آهن بوده که تغییرات پیاپی مدیریتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال قبل یکی از عوامل اصلی آن به‌شمار می‌رود. 

  پروژه تزریق پودر زغال

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به پروژه تزریق پودر زغال و کاهش مصرف کک، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های ارز ناشی از واردات کک، کاهش وابستگی به کک با توجه به محدود بودن ذخایر زغال و افزایش بهره‌وری کوره‌بلند از جمله دلایل تاکید بر اجرای این پروژه است. 

 وی درباره دلایل تاخیر در اجرای این پروژه، عنوان کرد: بهره‌نگرفتن از کارشناسان و شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم، نبود امکان بازدید و طی دوره‌های آموزشی پرسنل در کشورهای دارای این تجهیزات، فقدان تجربه بهره‌برداری از این پروژه در کشور، عدم امکان تثبیت شرایط کاری در کوره‌بلندها به‌دلیل برخی مشکلات در تامین مواد اولیه باکیفیت و کم‌آبی از جمله دلایل تاخیر  هستند. 

  چالش‌های ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه به برخی چالش‌های پیش‌روی این شرکت اشاره و عنوان کرد: خشکسالی و کم‌آبی، فقدان پایداری تامین مواد آهن‌دار، قرار گرفتن ذوب‌آهن در فهرست تحریم‌ها، پایین بودن سرمایه در گردش، شیوع ویروس کرونا، ظرفیت پایین تولید زغال کشور، تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید و محرومیت نیروگاه‌های شرکت از گاز، اصلی‌ترین چالش‌های این شرکت بوده‌اند. 

  برنامه‌های مهم ذوب‌آهن در سال ۱۴۰۰

یزدی‌زاده به مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: افزایش تولید، کاهش مصرف کک، تغییر رژیم کوره ‌بلند به سمت سایر مواد آهن‌دار، خرید برق از بورس انرژی، تملک معادن سنگ‌آهن، تکمیل پروژه‌های تامین آب، تولید محصول با ارزش‌افزوده بالاتر، اصلاح قراردادهای خرید، افزایش موجودی مواد اولیه، تداوم صادرات محصولات به ۲۲ کشور دنیا با وجود قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها، انتقال نماد ذوب از فرابورس به بورس و مدیریت هزینه‌های شرکت با اصلاح نرم‌های مصرف از جمله برنامه‌های ذوب‌آهن در سال ۱۴۰۰ به‌شمار می‌روند.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تداوم پروژه‌های تصفیه پساب، تعیین‌تکلیف قطعی مطالبات سازمان تامین اجتماعی، تشکیل کنسرسیوم و کلنگ‌زنی واحد تولید ورق‌های الکتریکی به ارزش ۴۱۵میلیون یورو از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری به‌شمار می‌روند.

  عملکرد ذوب‌آهن در سه ماه نخست ۱۴۰۰

 مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به عملکرد شرکت طی سال‌جاری اظهار کرد: طی سه ماه نخست امسال تولید محصولات ذوب‌آهن به میزان ۱۲درصد در چدن، ۳درصد در شمش و یک‌درصد در محصول اصلی با رشد همراه بوده است. یزدی‌زاده در ادامه تاکید کرد: اگر امسال ذوب‌آهن محدودیت آبی نداشته باشد، دست‌کم ۵۰هزار تن به تولید محصولاتش افزوده خواهد شد. 

لازم به یادآوری است که شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی پنج دهه اخیر فعالیت در صنعت فولاد کشور، به‌عنوان تنها تولیدکننده ریل و تیرآهن بال‌پهن سایز بالا در کشور و دارا بودن سهم بیش از ۶۰درصدی از تولید تیرآهن کشور، جزو صادرکنندگان نمونه صادرات است.