مدیر تحلیل اقتصاد بیدار تبریز بابیان اینکه بازار سرمایه کشور تا حدودی  به ثبات رسیده است گفت: برخی  رسانه‌ها خبر از بی‌ثباتی بازار می‌دهند،  اما به عقیده  بنده استفاده از واژه بی‌ثباتی کم‌دقتی است. در حال حاضر بازار سرمایه وضعیت مطلوبی دارد و منظور دور شدن از فضای متشنج چند ماه گذشته و شکل‌گیری فضایی است که در آن خریدار و فروشنده برحسب انتظار از فاکتورهای موثر در عملکرد شرکت‌ها و عوامل بنیادی معامله می‌کنند و این تغییرات به معنای بی‌ثبات و نامطلوب بودن بازار نیست، بلکه از ماهیت بازارهای مالی سرچشمه می‌گیرد. دور شدن بازار از حاشیه‌ها و افزایش نقدشوندگی می‌تواند نشان از بازگشت بازار به وضعیت مطلوب باشد.

وی افزود: دولت‌ها نباید اقدامات پوپولیستی انجام دهند و دائما به بازار سرمایه نقدینگی تزریق کنند زیرا این اقدامات اثرات مسکن‌گونه‌ای دارند که می‌تواند چند صباحی بازار و سهامداران را امیدوار کند، اما پس از مدتی اثرات مخرب، اثرات خوب را پوشش خواهند داد. دولت‌ها باید تلاش کنند با  ایجاد جذابیت از طریق کاهش ریسک قوانین و مقررات، حذف قیمت‌گذاری دستوری و... در  بازار سرمایه به دنبال جذب نقدینگی باشند.

کوشکی  ادامه داد:  از دولت انتظار می‌رود در تصمیمات اتخاذشده خود ضمن ایجاد شفافیت در اقتصاد، حذف توزیع رانت و... با نگاه به ماهیت و ساختار بازار سرمایه آن را جذاب‌تر کند. در این راستا نیاز است دولت سیاست‌گذاری  صحیحی داشته باشد و با هموارسازی مسیر توسعه شرکت‌ها بر ارزش آنها تاثیر بگذارد و به‌جای اینکه صرفا قیمت‌های تابلو را تغییر دهد  تلاش‌هایی در راستای بهبود وضعیت فاکتورهای فاندامنتال شرکت‌ها داشته باشد.

به گفته مدیر تحلیل اقتصاد بیدار تبریز یکی از مهم‌ترین عواملی که طی چند دهه اخیر اقتصاد کشور را با چالش روبه‌رو کرده است ریسک قوانین و مقررات  ناشی از سوء مدیریت‌ها است که قطعا در این شرایط بی‌ثبات قوانین و مقررات بازار سرمایه نیز مصون نخواهد بود. وی با بیان اینکه انتظار است  دولت‌ها در مسیر کاهش ریسک قوانین و مقررات قدم بردارند افزود: زمانی که دولت‌ها درصدد اتخاذ تصمیمی حتی به درست هستند باید توجه کنند ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های آنها  تا چند سال قابلیت  اجرایی دارد. تصمیمات پی‌درپی و خلق‌الساعه شرایط اقتصادی را بی‌ثبات‌تر می‌کند و چنین وضعیتی در بعد کلان برای سرمایه‌گذار خارجی و از بعد بازار سرمایه برای سهامدار مطلوب نیست، چراکه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را برای سرمایه‌گذاری دشوار می‌کند.

کوشکی  در ادامه  خاطرنشان کرد: ریسک‌های قوانین و مقررات  جزو ریسک‌های سیستماتیک بازار‌ها است، اما در کشور ما این ریسک‌ها بیش ‌از حد است. بنابراین برای بهبودی بیشتر وضعیت بازار سرمایه، باید ریسک قوانین و مقررات کاهش پیدا کند.

به اعتقاد مدیر تحلیل اقتصاد بیدار تبریز افزایش شفافیت و سخت‌گیری‌های مالیاتی برای اقتصاد مفید است چراکه شرکت‌هایی هستند که خارج از بازار سرمایه عملکردهای خود را به‌خوبی گزارش نکرده و درآمدهای غیرواقعی اظهار می‌کنند و بر همین اساس نیز مالیات اندکی پرداخت می‌کنند و در بعضی از بخش‌ها نیز شاید اصلا مالیاتی پرداخت نشود! سختگیری‌های مالیاتی می‌تواند در کنار مزایای مالیاتی و بسیاری دیگر از امتیازات بازار سرمایه عامل ورود هرچه بیشتر شرکت‌ها به این بازار شود که به‌خودی‌خود در کنار افزایش سطح شفافیت اقتصاد بر توسعه بازار سرمایه نیز خواهد افزود. وی  در بخش دیگری از سخنانش افزود: سرمایه‌های سرگردان براساس اینکه چه میزان توانایی پذیرش ریسک را دارند در بازارهای پول، بازار سرمایه، کالایی و ... قرار خواهند گرفت.  از دیدگاه بنده بهتر است  سرمایه‌های سرگردان،  بازار را نه براساس بازدهی گذشته، بلکه براساس میزان بازدهی انتظاری و مقدار ریسک انتخاب کنند. کوشکی در ادامه افزود:  ما در دو، سه سال اخیر شاهد تبدیل‌شدن شبه‌پول به پول بودیم و این  موضوع نشان می‌دهد پول‌های پارک‌شده در بانک‌ها  وارد بازارهای مختلفی شده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل  تورم بوده است.

مدیر تحلیل اقتصاد بیدار تبریز در نهایت گفت: به عقیده من این گفته که  پول نباید وارد بازار ارز و طلا شود صحیح نیست، با این ‌حال این بازارها به‌شدت بر رفتار سایر بازارها و حتی شاخص‌های اقتصادی اثرگذار هستند و اگر ریشه ورود پول به این بازارها از نوع تورم انتظاری باشد بسیار مخرب خواهد بود و این وظیفه دولت‌ها است که از طریق ابزارهای کاملا اقتصادی (نه حکومتی) تورم انتظاری را تعدیل کنند.