همکاری مشترک کتابخانه ملی ایران با شرکت یکتا ققنوس پارس، اولین و بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه فناوری دفترکل توزیع‌شده در ایران، در مراسمی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سید ولی‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت ققنوس به‌منظور ایجاد تحولی در حمایت از میراث مستند به‌صورت رسمی آغاز شد. در این رویداد از طرح گنج‌مان، پلت‌فرم حمایت از میراث مستند و بستر صدور شناسنامه دیجیتال با توکن بی‌تا (NFT) بر بستر شبکه ققنوس برای آثار هنری و در فاز اول برای میراث مستند و نسخ خطی با یک جلد نفیس از حافظ و خیام، رونمایی شد. میراث مستند شامل نسخ خطی است که هر نسخه پاره‌ای از هویت ملی و زبانی پارسی‌زبانان است؛ معدود آثار به‌جا مانده از سال‌های دور که  در بردارنده تاریخ، فرهنگ و گذشته ایرانیان هستند.

 متاسفانه تعدادی از نسخ خطی باقی‌مانده، به خارج از کشور رفته و فروخته شده‌اند. تعداد دیگری هم که آمار مشخصی از آن وجود ندارد، توسط مردم و در خانه‌ها و در شرایط نامطلوب نگهداری می‌شوند.سازمان اسناد و کتابخانه ملی با مشارکت شرکت ققنوس، در پروژه‌ای به‌نام «گنج‌مان» به دنبال جذب مشارکت‌های مردمی از طریق اجرای برنامه‌ جمع‌سپاری تأمین مالی برای میراث مستند است تا اقدام به خریداری این گنجینه ارزشمند کند و با اهدای نسخ خریداری‌شده به سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران، در گام نخست از آنها حفاظت کند و در گام دوم آنها را در اختیار پژوهشگران برای مطالعه و پژوهش قرار دهد. این طرح به‌دلیل قابلیت مشارکت شفاف عموم ایرانیان برای اهدای کمک، فرآیند ارزیابی دقیق اصالت و ویژگی‌های میراث مستند در کمیته ارزیابی کتابخانه ملی ایران و فناوری به‌روز شبکه ققنوس، تحولی در حمایت از میراث مستند است.

 صدور شناسنامه دیجیتال میراث مستند برای نخستین بار در ایران همکاری مشترک دیگر کتابخانه ملی ایران با ققنوس است که با استفاده از توکن بی‌تا (NFT) بر بستر شبکه ققنوس، اولین و بزرگ‌ترین زیرساخت فناوری دفترکل توزیع‌شده در ایران، انجام می‌شود تا میراث مستند باقی مانده را جمع‌آوری و شناسنامه‌دار کند. از مهم‌ترین مزایای این طرح، ثبت رسمی میراث مستند، تهیه نسخ دیجیتالی از این آثار و قابلیت مبادله دیجیتالی آثار است.