مدیرعامل هلدینگ صباانرژی در ادامه بر حداکثرسازی فروش، سودآوری و ارزآوری تاکید و اظهار کرد: کشور شرایط بسیار خاصی دارد. ارزآوری شرکت‌های فولادی و پتروشیمی کمک بزرگی برای تامین به‌موقع کالاهای اساسی است. برای کمک به نیاز ارزی کشور، مسوولیت داریم تا با صادرات خوب و تامین کالا از بازار داخل برای ارزآوری حداکثری اقدام کنیم. همه شرکت‌های صباانرژی موظفند در تامین قطعات، معطوف به کالاهای داخلی عمل کنند. باید با تکیه بر توان داخلی در تعمیر و نگهداری مشروط به تامین قطعات و کالاها با قیمت بهینه، کیفیت عالی و تامین به موقع، زمان‌ توقف خطوط تولید کاهش یابد و تولید به‌صورت پایدار ادامه داشته باشد.

وی به ضرورت استفاده بهینه از امکانات اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها با استفاده از توانایی‌ها و امکانات همدیگر و ارتقای هم‌افزایی به افزایش سودآوری هم کمک کنند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تعامل میان‌گروهی، استفاده از ارز مازاد در میان شرکت‌های هلدینگ صباانرژی است.

در این نشست همچنین، مدیرعامل هلدینگ صباانرژی در سخنانی به تبیین سیاست‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: باید با اصلاح فرآیندها و ساده‌سازی مسیر تحقق برنامه‌ها، مانع‌زدایی را از درون مجموعه خود شروع کنیم. با استقرار حاکمیت شرکتی، ضمن شفاف‌سازی و انضباط مالی، مقررات دست و پاگیر حذف شود و با تصمیم‌گیری مبتنی بر خرد جمعی، بررسی و پایش عملکرد، محاسبه اثربخشی و کارآیی، بستری بهینه و پایدار برای سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کنیم.

بازارنوی با اشاره به تاثیر معاهده ایران و چین و آینده برجام بر وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: در آستانه ورود ایران به شرایط جدید اقتصادی هستیم. باید بتوانیم برنامه‌ها و پروژه‌های خود را در این شرایط بازتعریف کنیم و به‌خصوص از معاهده بین ایران و چین نهایت بهره‌برداری را در پیشبرد پروژه‌ها و تامین مالی آنها انجام دهیم.

در این وبینار چهارساعته، اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در سخنانی تفصیلی به تبیین راهبردهای اقتصادی این سازمان در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در راهبرد بهبود و ارتقای کیفیت زندگی بازنشسته‌ها، میزان حقوق بازنشسته‌ها را از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰، صدوسی‌وپنج درصد افزایش داده‌ایم و از میانگین ۵/ ۲میلیون به ۶ میلیون تومان رسانده‌ایم. ما به افزایش حقوق بسنده نکرده‌ایم، بلکه با سیاست‌های حمایتی متنوعی از جمله تسهیلات، بیمه، خریدهای تقسیطی، قدرت خرید بازنشسته‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌ایم.

وی با تاکید بر اتکا به ادبیات سودآوری در صندوق بازنشستگی گفت: در یک سال گذشته، سود حاصل از فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سود، پیشرفت بسیار خوبی است، اما با بازده دارایی‌ها فاصله زیادی دارد. ۲۵۰هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بازنشستگی حتی در صورت محاسبه با سود بانکی باید ۵۰هزار میلیارد تومان سود داشته باشد.  باید روند سودآوری در سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای افزایش یابد که مجموعه صندوق به ۳۰ هزار میلیارد تومان سود در پایان سال دست پیدا کند.

افتخاری با تاکید بر هدف‌گذاری جسورانه و پیشران در شرکت‌ها گفت: خوشبختانه در سال گذشته مانع‌زدایی‌های بسیار موثری در صندوق بازنشستگی انجام شده است. سال گذشته، صورت مالی ۲۵ شرکت بسته نشده بود و به تبع آن حتی صورت مالی صندوق نیز، باز بود. اکنون اما هیچ شرکتی را در مجموعه صندوق بازنشستگی بدون تعیین تکلیف صورت مالی نداریم. حتی برخی شرکت‌ها صورت مالی سال ۹۹ را نیز بسته‌اند. وی افزود: سیاست ما در صندوق کم کردن هزینه‌ها و افزایش بازدهی بود. به این سیاق، تعداد شرکت‌ها را از ۱۴۰۰ به ۹۰ شرکت تقلیل دادیم. ما ۲۵ شرکت کاغذی را تعطیل کردیم و ۲۵ شرکت دیگر را نیز منحل یا ادغام کردیم. حتی یکی از هلدینگ‌ها را هم ادغام کردیم. هم‌اکنون صندوق هیچ دارایی مستقیمی ندارد. همه شرکت‌های تحت مدیریت مستقیم را به هلدینگ‌ها سپرده‌ایم.