شتاب‌دهنده گذر، یکی از شتاب‌دهنده‌هایی است که به عرصه صنایع مختلف از جمله ساختمان، صنایع معدنی، فولادی و نفتی ورود پیدا کرده است تا زمینه‌ساز رشد بیشتر در استارت‌آپ‌های این صنایع شود.  نادر شریعتمداری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر شتاب‌دهنده گذر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: با توجه به فضای جدید ناشی از تمرکز سیاست مدیران کشور در جهت افزایش نوآوری و برطرف کردن نیازهای داخلی و پیش رفتن به سمت جهش تولید و جایگزین کردن اقلام تامین‌کننده در تحریم‌ها، مجموعه‌ای را در دانشگاه علم و صنعت به عنوان شتاب‌دهنده گذر ساماندهی کردیم. دوستانی که در این مجموعه کار می‌کنند، همگی از افراد توانمندی هستند که در مهندسی عمران، محیط‌زیست و انرژی و حوزه‌های مرتبط با صنعت متمرکز شده‌اند.  شریعتمداری با اشاره به این موضوع که در قالب یک شرکت شتاب‌دهنده روی موضوعات جدید متمرکز شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این شتاب‌دهنده روی کاربرد مواد هوشمند در صنایع و همچنین استفاده از پسماندهای صنعتی برای کاربردهای نوین و دوستدار محیط‌زیست متمرکز شده‌ایم که اتفاق خوبی است. گروه‌های فکری مختلفی از استارت‌آپ‌ها که عمدتا جوان هستند، به ما مراجعه می‌کنند و ما نیز براساس نیازهایی که وجود دارد، آنها را شناسایی و حتی تیم‌سازی می‌کنیم. با این رویکرد حرکت‌های خوبی آغاز شده است و اگر بتواند به سمت رفع نیاز صنایع پیش برود، اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد که نتیجه آن رشد فضای شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور و کاهش وابستگی صنعت داخلی به خارج خواهد بود.

 عملکرد شتاب‌دهنده‌ها

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این پرسش که شتاب‌دهنده‌ها چه اقدامی انجام می‌دهند، توضیح داد: شتاب‌دهنده‌ها در عمل مجموعه‌هایی هستند که ظرفیت حمایت و هدایت گروه‌های استارت‌آپی را دارند. اگر این شرکت‌ها در مرحله تکامل خود محصول قابل ارائه‌ داشته یا با مشکلی روبه‌رو باشند، کار شتاب‌دهنده این خواهد بود که به آنها در این راستا کمک کند. گردانندگان استارت‌آپ‌ها که به صورت عمده افراد جوانی هستند در مسائل مالی، ایده‌پردازی، امکانات و تجهیزات، انتقال تجربه و مراحل اجرایی کار می‌توانند از شتاب‌دهنده‌ها کمک بگیرند. وظیفه شتاب‌دهنده این است که در تمامی این مراحل تا تکمیل چرخه تجاری‌سازی به این استارت‌آپ‌ها کمک کند، تا جایی که آنها بتوانند تولیدات خود را به صنعت ارائه کنند که حتی به مرحله تولید انبوه برسند تا جایگزینی نیازهای صنایع از محصولات خارجی با محصولات داخلی تامین شود. شریعتمداری همچنین در پاسخ به این پرسش که جایگاه شتاب‌دهنده‌ها در صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: این مساله به این موضوع برمی‌گردد که صنایع فولاد چه نیازی داشته باشند. اقدامات شتاب‌دهنده‌ها با یک سرعت و شتاب بالایی انجام می‌شود. البته شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌های قابل‌توجهی در صنعت فولاد شکل گرفته‌اند. مهم این است که صنایع این شتاب‌دهنده‌ها را شناسایی کنند و آنها را به رسمیت بشناسند و به این باور برسند که تامین نیازهایشان در ارتباط با این مجموعه‌ها به راحتی انجام می‌شود.

مدیر شتاب‌دهنده گذر در ادامه خاطرنشان کرد: باید در کشور فضایی مهیا شود تا ظرفیت‌ها را فعال کرده و سبب کارآفرینی شود تا از منابع موجود در کشور استفاده بهینه شود و به‌دنبال رفع نیازهای اساسی صنایع در کشور باشیم. این هدف بسیار مهمی است که با کمک شتاب‌دهنده‌ها انجام می‌گیرد.  شریعتمداری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین خلأها کجاست، عنوان کرد: مهم‌ترین خلأهای موجود، ارتباط بین مجموعه‌های نوآور با صنایع هستند. به نظر می‌رسد با زبان مفاهمه بتوان بین این دو بخش تعامل به وجود آورد. مجموعه‌ای همانند ما این توانایی را دارد تا این لینک ارتباطی بین ظرفیت‌های فناوری در کشور با صنایع بزرگ در کشور را برقرار کند.

 تعامل دانشگاه با صنعت

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با اشاره به تعامل بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد: تعامل دانشگاه و صنعت دچار خلأهایی است که برقراری این تعامل نیاز به زمان بیشتری دارد، هرچند هم‌اکنون نسبت به قبل تعاملات بیشتری ایجاد شده است، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب نیز فاصله بسیاری وجود دارد. صنایع در تولید خود دچار چالش‌های بسیاری مانند تامین مواد اولیه، گردش در سرمایه و... هستند و برای حل این مشکلات بیشتر به سمت روش‌های سنتی می‌روند. در مقابل در دانشگاه‌ها نیز با توجه به نوع تحقیقاتی که متداول است، ارتباط به‌صورت ایده‌آل روی نمی‌دهد و دانشگاه‌ها بیشتر تمایل به مباحث تئوریک دارند. مباحثی که هدایت آن به سمت کارهای عملی نیازمند زمان خواهد بود. البته شتاب‌دهنده‌های تخصصی مرتبط با حوزه صنعت به خوبی می‌توانند این خلأها را پر ‌کنند.