افتتاح طرح توسعه فولادسازی کارخانه آریان فولاد

بهمن قاسمی، مدیرعامل آریان ‌فولاد در مراسم افتتاح طرح توسعه فولادسازی شرکت  که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و  ریاست هیات‌عامل ایمیدرو برگزار شد، گفت:  این شرکت  در یک‌سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و امیدواریم با مساعدت مجلس و اقداماتی که از سوی معاونت معدنی وزارت صمت در حال انجام است مشکل مواد اولیه که به وفور در کشور وجود دارد، مرتفع شود . وی افزود: مجتمع آریان فولاد در دو زمین ۱۸۰ و ۲۰۰ هزار متری و یک زمین پشتیبانی ۴۵۰‌هزار متری و ۱۱۰ هزار متر مربع سالن تولید و با ۲ میلیون تن ظرفیت نوردی شامل ۵ خط نورد و ۲۴۰ هزار تن ظرفیت تولید شمش شامل دو خط میلگرد ۶۰۰ هزار تنی و دو خط مقاطع به ظرفیت ۳۰۰ و ۲۰۰ هزار تن، توانایی تولید انواع تیرآهن، نبشی، ناودانی، ریل و ورق تا عرض ۴۰ سانتی‌متر و انواع میلگرد و یک خط ذوب قوس‌الکتریکی  آلیاژی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و دو خط ذوب القایی با ظرفیت ۱۲۰‌هزار تن (هر خط ۶۰ هزار تن) و مجموعا ۲۴۰ هزار تن ذوب را دارد. قاسمی با اشاره به اینکه تمامی خطوط این شرکت غیر از کوره‌های القایی توسط کنسرسیومی از معتبرترین سازندگان جهان مانند توشیبا، نیپون‌ استیل، پومنی، هیوندایی، SMS، زیمنس، هیتاچی، ABB، شینکو، میتسوبیشی، ساکایی و… به صورت انحصاری و سفارشی ساخته شده که در ایران نظیر ندارد، تصریح کرد: این تجهیزات باعث می‌شود محصولات این شرکت به دلیل استفاده از غلتک‌های «تنگستن کارباید» با بالاترین استانداردها و مناسب‌ترین قیمت‌ها در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گرفته و رضایت مشتری‌های کاربلد را جلب کند.

به گفته وی، آریان فولاد دارای یک خط اکسیژن ‌پلنت با توانایی تولید ۶۰ هزار تن اکسیژن مایع و نیتروژن و آرگون است و این خط جدید با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۹ میلیون دلار و ۳۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت، به بهره‌برداری رسید.

مدیر آریان فولاد با اشاره به اینکه دارای یک خط ذوب قوس ‌الکتریکی EBT  دانیلی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن (کوره ۷۵ تن) که قادر به اجرای مستقل یا شراکت در مناطقی است که زیرساخت‌های مورد نیاز مانند برق و مواد اولیه را دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود  خط میلگرد ۶۰۰ هزار تنی که در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و سه کوره القایی ۵۰ تنی با ظرفیت حدود ۴۰۰ هزار تن نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصد در اوایل تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی در مورد برخی مشکلات و موانع پیش‌روی شرکت تاکید کرد؛ مهم‌ترین مشکل شرکت تهیه مواد اولیه برای خطوط نورد و آهن‌اسفنجی برای خط ذوب است که امیدواریم با مساعدت‌های مسوولان رفع شده و ظرفیت تولید شرکت که هم‌اکنون با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالیت می‌کند افزایش یافته و قادر به فعالیت با حداکثر ظرفیت باشد. قاسمی همچنین در ادامه از آمادگی این شرکت برای همکاری و مشارکت با فعالان حوزه صنایع فلزی و معدنی برای ادغام با هدف افزایش بهره‌وری و توانمندی‌ها خبر داد.

شرکت آریان ‌فولاد در حال ‌حاضر برای ۹۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده که پیش‌بینی می‌شود درصورت فعالیت با ظرفیت مناسب، سطح اشتغال به ۲هزار نفر افزایش یابد.

روح‌الله عباسپور، نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شوراى اسلامى  نیز در این  مراسم در مورد  تعین تکلیف  شیوه‌نامه عرضه فولاد در بورس کالا  گفت: شیوه‌نامه از طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد متفاوت است. فلسفه طرح ساماندهى فولاد بر این اساس بود که مشکلات موجود در حوزه شمش حل شود. کلیات طرح تصویب شده و امروز طرح آماده ارائه به صحن علنى است تا تصویب شود. زمانى که طرحى در مجلس تصویب مى‌شود قانون بوده و باید دستگاه‌هاى اجرایى آن را اجرا کنند اما شیوه‌نامه ضمانت قانونى ندارد. پس از تصویب بودجه، موضوع طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در صحن علنى بررسى می‌شود و به تصویب مى‌رسد. وی افزود: پیش‌تر فولادسازان بزرگ  ٨٠ درصد فولاد را صادر و تنها ٢٠ درصد را در بورس عرضه مى‌کردند که این موضوع مشکلاتى را براى نوردکاران ایجاد کرد. از سوی دیگر فوب خلیج‌فارس ٤٠٠ دلار بود، اما همین محصول با قیمت ٥٠٠ دلار به نوردکاران فروخته مى‌شد.  علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت  نیز در حاشیه بازدید خطوط تولیدی آریان‌فولاد   با اشاره به وضعیت تولید فولاد در کشور تصریح کرد: در این حوزه در حال حاضر وضعیت خوبی داریم و تا حدود زیادی یکی از کشورهای صادرکننده در حوزه فولاد هستیم. وی افزود: در سال آینده هم چند واحد صنعتی در حوزه فولاد به بهره‌برداری خواهد رسید که امیدواریم این واحدهای صنعتی، تولید فولاد را در کشور به میزان تعیین‌شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ برسانند.