همچنین با توجه به مطالعات انجام‌شده آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ این کشور به رشد اقتصادی ۸/ ۶ درصدی دست خواهد یافت که برخی منابع این رشد اقتصادی را در سال آتی ۱۱ درصد برآورد کرده‌اند.

البته در کشور ما با توجه به ظرفیت‌های تولید و حفظ روند تولید در عرصه‌های مختلف شرایط روبه رشدی را تا پایان سال‌جاری ملاحظه خواهیم کرد، لکن با توجه به روند بودجه‌بندی و تامین بودجه سال آتی و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ شاهد رکود نسبی در اقتصاد کشور خواهیم بود، کمبود نقدینگی در بازار کسب‌وکار و عدم هدایت پول‌های سرگردان به سمت تولید و صنعت کشور باعث کاهش فعالیت بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

در هفته جاری به علت تعطیلات کشور چین و برنامه‌های ارائه‌شده توسط آنها برای سال آینده مقدمات افزایش قیمت جهانی فلزات رنگی روند صعودی به خود گرفت و از طرفی قیمت ارز نیز در این میان تحت‌تاثیر جریان سیاسی جهت بازگشت به برجام و اینکه اولویت برگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت فعالیت‌های ایران در راستای پروتکل‌های درج‌شده در این تفاهم‌نامه همگی به نشست‌های اخیر منوط می‌شود. این روزها شاهد افزایش نرخ ارز نیز هستیم؛ بنابراین دو گزینه تاثیرگذار بر قیمت کالاها در ایران رو‌به‌فزونی بوده و در این هفته و هفته‌های آتی افزایش قیمت فلزات رنگی را تجربه خواهیم کرد.

جدیدترین پیش‌بینی تحلیلگران برای قیمت فلزات در سال ۲۰۲۱ با در نظر گرفتن مبنای قیمت‌گذاری‌ها و با توجه به روند عرضه و تقاضا شرایط افزایشی را بیان می‌کند. از جمله فلز مس را از ۷۵۰۰ دلار به ۹۵۰۰ دلار با نوسان ۲۰۰۰ دلار بر تن پیش‌بینی کرده‌اند که این امر در کشور ما تاثیر بسیار شگرفی ایجاد کرده و افزایش شدید قیمت‌ها را در زمان رکود بازار رقم خواهد زد. برخی از تحلیلگران معتقدند بعید نیست که حتی در نیمه اول ۲۰۲۲ میلادی رکورد قیمت جهانی مس که در سال ۲۰۱۷ رقم خورده بود نیز شکسته شود و این قیمت حدود ۱۰هزار دلار بوده است. در نتیجه شواهد حاکی از افزایش روند رو به رشد قیمت‌های فلزات است و تحکیم رشد قیمت‌ها را عرضه و تقاضا در بازار جهانی ورق خواهد زد. نکته ظریفی که در این میان تاثیر بسیار زیادی دارد، قانون همه‌پرسی کشور شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتد مس در جهان است که محدودیت‌های خاص خود را دارد. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز مس در جهان بوده و قوانین پیاده‌سازی شده در آن بازنویسی شده و معدن‌کاران آن مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگینی می‌شوند که این موضوع نیز تاثیر بسزایی درروند عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد. به ‌غیر از عوامل ذکرشده محرک‌های اقتصادی، مالی و سیاسی نیز بر کاهش یا افزایش ارزش دلار نقش دارند و همچنین میزان موجودی انبارها و رشد تورم بازار نیز از جمله گزینه‌های موثر بر روند قیمت‌ها به شمار می‌رود.

خلاصه مطلب اینکه در سال ۱۳۹۹ وضعیت بیشتر فلزات اساسی ازجمله مس به دلیل وخیم‌تر شدن تنش‌های بین آمریکا و چین در نوسان و با شیب رو به پایین همراه بود، اما نکته دیگری که در پیش‌بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۰ باید در نظر بگیریم، همان‌طور که اشاره شد مساله ناآرامی‌ها در شیلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده مس در دنیا است که علاوه بر ۱۶ معدن بزرگ مس در دنیا، بزرگ‌ترین معادن روباز و زیرزمینی دنیا را نیز به خود اختصاص داده است. لاجرم بحران‌های موجود در شیلی می‌تواند تهدیدی برای تولید و صادرات مس و بالطبع موثر بر قیمت فلزات رنگی در کشورهای جهان باشد.

از طرفی باوجود اکتشافات در زمینه واکسن کرونا عرضه فلزات رنگی (از قبیل مس، روی، آلومینیوم، سرب، قلع، نیکل و...) با چالش روبه‌رو می‌شود که این موضوع به‌خودی‌خود عاملی برای افزایش قیمت مس در آینده خواهد بود. انتظارها بر این اساس است که مهم‌ترین مقاومت تحلیل فنی در بلندمدت برای فلز مس در ناحیه ۹ هزار دلار بر تن باشد. با توجه به تقاضای چین در زمینه تامین فلزات رنگی قیمت‌های جهانی فلزات رنگی بر روند تولید بنگاه‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی داشته و چالش‌های فراوانی را در پی خواهد داشت. ازآنجا‌که رشد اقتصادی بنگاه‌های صنعتی تابعی از رشد اشتغال‌زایی و افزایش تعداد شاغلان، انباشت سرمایه فیزیکی، مخارج تحقیق و توسعه، میزان رشد و تعداد بنگاه‌های کوچک و متوسط، افزایش اثربخشی کارگاه‌ها و بنگاه‌های زودبازده است، با در نظر گرفتن بازدهی بنگاه‌های اقتصادی در راستای اهداف برنامه‌های تعیین‌شده برای چشم‌انداز سال ۱۴۰۴، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی شاهد رشد اقتصادی در جامعه باشیم که این موضوع توأم با رشد و تعالی شرکت‌های تولیدی و صنعتی در ایران عزیز خواهد شد. امید است کسب‌وکارهای داخلی رونق اقتصادی گرفته و در راستای جهش تولید گام موثری برداشته شود.