شرکت‌های تولیدی صنعتی دیگری از جمله شرکت گلوله‌های سرامیکی دیبا سرام نوین کسرا، مهندسی معدنی زرین، پودر نوین کسرا، آلومینیوم پارس اکسید کسرا جزو واحدهای زیرمجموعه شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان قرار می‌گیرند. زمینه فعالیت تخصصی این شرکت تولید آجرها و لاینرهای سرامیکی، گلوله‌های نگهدارنده کاتالیست و آلومینایی بالمیل، اکتیو آلومینا، آلفا آلومینا، کاتالیست‌های بازیافت گوگرد و سایر قطعات ویژه سرامیکی مورد مصرف در صنایع مختلف است که در این واحد و شرکت‌های تابعه آن تولید شده و در بازارهای هدف به‌عنوان مواد پایه در تهیه محصولات شرکت‌های صنعتی- تولیدی به فروش می‌رسد. دایره مصرف محصولات «کسرا» در بازه وسیعی از صنایع مختلف زیرساختی از قبیل صنعت نفت، گاز، پتروشیمی ‌و فولاد کشور تا تهیه محصولات و قطعات چینی، کاشی، سرامیک و حتی صنایع شیمیایی و غذایی گسترده شده است. سرامیک‌های صنعتی اردکان که در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان کشور قرار دارد اخیرا توانسته با همکاری دانشمندان ایرانی و پشتوانه متخصصان داخلی، در راستای خودکفایی کشور از فرآورده‌های خاص صنعتی، روی تولید موادی همچون اکسید آلومینیوم متمرکز شده تا کشور را از واردات این قبیل محصولات که بعضا تحت تحریم‌های خارجی قرار دارند بی‌نیاز کند. نکته جالب توجه تولید این‌گونه مواد با هزینه کمتر و تکنولوژی ساده‌تر، اما با کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی است که در گفتارهای بعدی به تشریح این مقوله خواهیم پرداخت. نکته مهم دیگر در بررسی سهم «کسرا» مدیریت بخش خصوصی بر روال فعالیتی شرکت است که در صورت اتخاذ سیاست‌های بهینه توسط تصمیم‌سازان آن باعث می‌شود تا روند بازدهی مجموعه نسبت به سایر سیستم‌های مدیریتی، سودآوری بهتری داشته باشد. شرکت هم اکنون با نسبت قیمت به سود ۳۴ و بازده دارایی ۴۱ درصد، در گروه کانی‌های غیرفلزی بورسی، حدود ۱۰ درصد از ارزش صنعت خود را در اختیار دارد.

 بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدای بررسی نماد «کسرا» نگاهی بر صورت‌های مالی ماه‌های اخیر این شرکت خواهیم انداخت. سرامیک‌های صنعتی اردکان در صورت‌های ۹ ماه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۹ خود توانسته در شناسایی سودهای عملیاتی و ناخالص نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۸ درصد رشد کند که پس از اعمال سایر ردیف‌های محاسباتی، سود خالص شرکت رشدی ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. سهم در سه ماه سوم به ترتیب مهرماه ۱۶۵ میلیارد ریال، آبان‌ماه ۱۸۰میلیارد ریال و آذرماه ۱۸۰ میلیارد ریال فروش داشته است. فروش شرکت در دی‌ماه با افت همراه بوده و به عدد ۱۵۱ میلیارد ریال رسیده است. اما فروش نقطه به نقطه در دی‌ماه معادل ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و فروش ۱۰ماهه «کسرا» نیز به مبلغ ۱۵۴۹ میلیارد ریال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل که فروش ۹۷۸ میلیارد ریالی داشته، رشد ۵۸ درصدی را تجربه کرده است. عمده درآمد شرکت از محل فروش گلوله‌های سرامیکی است که طی ماه‌های اخیر، شیب رشد مثبتی را در نرخ فروش آن شاهد هستیم.

این شرکت در آذرماه امسال نسبت به افزایش سرمایه ۶۸درصدی از محل سود انباشته اقدام کرد. البته با فرض حفظ روند سودآوری و شیب رشد ارقام کنونی، توانایی افزایش سرمایه جدید از همین محل را مجددا و از هم اکنون در خود نهفته دارد. این انباشتگی در صورت بیشتر شدن سودهای آتی برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان شرکت می‌تواند در سال آینده پتانسیل افزایش سرمایه دیگری را برای سهم به‌وجود بیاورد.

 بررسی تکنیکال و سناریوها

سهم در طول یک‌سال گذشته تاکنون رشدی ۲۲۰ درصدی را تجربه کرده و پس از آن وارد اصلاح عمیق شد. پس از آن با ترمیم افت قیمتی خود و پس گرفتن حدود سقف تاریخی در محدوده اصلاح مجدد قرار گرفته است. بازدهی یکساله سهم در حال حاضر حدودا ۱۶۰ درصد است. سهم فعلا روی نوار حمایتی خود است که با توجه به قرار داشتن قیمت در محدوده مهم چارت، در ادامه به بررسی سناریوهای پیش روی سهم می‌پردازیم. در حالت افت سهم، حد ضرر کوتاه‌مدتی با شکست تراز قیمتی ۲۰۱۰۰ ریال فعال شده و حد ضرر میان‌مدتی نیز پس از تثبیت قیمت زیر ۱۷۲۰۰ ریال فعال خواهد شد. در حالت رشد سهم، تراز ۲۷۵۴۰ ریال تا ۲۸۶۰۰ ریال محدوده‌های مقاومتی مهم سهم محسوب می‌شود که با گذر موفق و تثبیت قیمت روی آن می‌توان روند سهم را صعودی فرض کرد. سهامداران بلندمدتی در حال حاضر می‌توانند با مفروضات کنونی، سهم را در سبد خود نگهداری کرده و برای همراهی طولانی‌مدت با «کسرا» تغییرات صورت‌های مالی دوره‌ای شرکت را در طول دوره سهامداری مد نظر قرار دهند. (اثر ریسک‌های سیستماتیک و هیجانات مقطعی حاکم بر کلیت بازار در تحلیل تاثیر داده نشده است).