علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ضمن اعلام مطالب فوق به دستیابی متخصصان کشور به طراحی و ساخت توربین‌های گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسل کلاس F اشاره کرد و افزود: این طرح جدید در نیروگاه بعثت انجام می‌شود و قرار است اولین توربین توسط متخصصان داخلی که طراحی ‌شده، ساخته شود.

وی افزود: ما درگذشته توان انجام مهندسی در زمینه طراحی توربین‌های گازی نداشتیم؛ اما امروز در قالب دانش فنی فناوری این فرآیند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربین توسط مجموعه شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شود. 

نصراللهی به این موضوع که درگذشته این توربین‌ها  توسط شرکت‌هایی ازجمله زیمنس طراحی می‌شد اشاره کرد و گفت: با توجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید اولین توربین ملی قرار است در نیروگاه بعثت طراحی و ساخته شود.

وی ادامه داد: راندمان توربین‌های گازی ساخت داخل کلاس E درگذشته ٣۴ درصد بود که در مدل ارتقا یافته به حدود 5/ 35 درصد می‌رسید که در نسل جدید (توربین‌های کلاس F) راندمان توربین نزدیک ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه این مدل توربین از لحاظ استانداردهای زیست‌محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست است، گفت: گزارش نیروگاه جدید با استفاده از این توربین‌ها به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه‌شده که امیدواریم مراحل تصویب گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی نیروگاه بعثت با نگاه عمیق و کارشناسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ شود؛ چراکه نیروگاه بعثت با توجه به تعداد واحدهای قدیمی و فرسوده باید هرچه سریع‌تر از مدار خارج می‌شد و واحدهای جدید به چرخه  تولید وارد می‌شدند.

وی تصریح کرد: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مصرف آب در نیروگاه به حدود ٨ درصد مصرف فعلی کاهش می‌یابد و بالغ‌بر ٩٠ درصد صرفه‌جویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت. به‌طورکلی راندمان نیروگاه بعثت بیش از 5/ 2 برابر می‌شود.

نصراللهی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است با راه‌اندازی این واحد نیروگاهی راندمان نیروگاه بعثت از محدوده 27 درصد به 57درصد ارتقا پیدا کند.

 مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: فناوری ساخت توربین‌های کلاس E و F پیش‌تر از شرکت زیمنس آلمان در قالب دو قرارداد انتقال فناوری وارد شده است، البته توربین‌ها درنهایت در داخل ساخته می‌شدند.  نصراللهی در خصوص اینکه آیا این توربین‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند یا خیر، گفت: این امکان وجود دارد که بعد از انجام مراحل تست و آزمایش‌های فنی این توربین‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

او ادامه داد: نیروگاه ٢٠٠ مگاواتی بعثت با راندمان ٢٧ درصد اگر تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، حدود ١١۵ مگاوات افزایش ظرفیت اصلی خواهد داشت.