بخشی‌نگری آفت صنعت  قطعه‌سازی است

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران با تاکید بر لزوم هماهنگی میان بانک مرکزی و گمرک افزود: هماهنگی میان نهادهای ذی ربط تولید از جمله گمرک و بانک مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانیم کالای موردنیاز قطعه‌سازان را از گمرک ترخیص و به خط تولید منتقل کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از مشکلات فوق طی دو جلسه با معاون دادستان تهران و بنا بر درخواست وی، موارد و مشکلات موردنظر را به‌صورت مکتوب ارسال کردیم تا راهکارهای لازم برای اصلاح موارد فوق برای کاهش التهاب بازار فروش خودرو و همچنین تامین به موقع قطعه برای خودروسازان ارائه شود. مدیرعامل شرکت ایسکرا اتو الکتریک  ایران، پرداخت مطالبات  معوقه قطعه‌سازان که در برخی از مواقع برخلاف قراردادهای موضوعه بیش از یک سال به طول انجامیده و اصلاح قراردادهای مربوطه براساس قیمت‌های روز نهاده تولید را از راهکارهای اساسی  ترخیص قطعه از گمرک دانست و گفت: مطالبات قطعه‌سازان کوچک و متوسط باید به‌صورت۳۰روزه و قطعه‌سازان بزرگ به‌صورت ۶۰ روزه پرداخت شود و همچنین اصلاح قراردادها به صورت اکسل و  هر سه ماه به‌صورت اتوماتیک به روز شود. وی با اشاره به اصلاح روش فروش شرکت‌های مادر تخصصی افزود: از این رو باید پرداخت ۳ ماه توسط اعتبار اسنادی داخلی گشایش شده از بانک‌های عامل و معتبر داخلی صورت پذیرد.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران همچنین تصریح کرد: ترخیص مواد اولیه و قطعات واسط مورد استفاده خطوط تولید قطعه‌سازان از گمرک بسیار زمان‌بر و همراه با مقررات زائد و وقت گیر است  که مراحل ترخیص در بعضی از موارد به چند ماه ‌به‌طول می‌انجامد.

به گفته وی، مقررات زدایی و آسان‌سازی ترخیص قطعات با سبز کردن مسیرهای ترخیص مانند سایر کشورهای دیگر و کنترل اصالت اظهارات صاحبان کالا با استفاده از روش بازبینی باید صورت بگیرد. جلالی تاکید کرد: برای کاهش تعدد استفاده از سازمان‌های هم‌جوار برای اقلام مشابه که در طول سال چندین مرتبه توسط قطعه‌سازان به کشور وارد می‌شود، باید تمدید زمان متروکه شدن کالا از ۳ به ۶ ماه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز از بانک مرکزی به کندی صورت می‌گیرد و مدت اعتبار تخصیص‌ها ۳۰ روزه است، گفت: در این مدت کم به دلیل مطالبات معوق، قطعه‌سازان موفق به خرید ارز نمی‌شوند  و برای تخصیص بعدی باید حداقل ۳۰ روز دیگر در صف معطل بمانند و این امر قدرت هرگونه برنامه‌ریزی تولید از قطعه‌سازان را سلب می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌شود که تخصیص ارز ظرف ۲۴ ساعت از زمان درخواست با مدت اعتبار ۳ ماه انجام شود. نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران با انتقاد از بخشی‌نگری  سازمان‌های دخیل در تولید گفت: برای مقابله با این امر باید کارگروهی به ریاست دادستان تهران و نمایندگان تشکل‌های واقعی قطعه‌سازی و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در تولید تشکیل شود تا در کوتاه‌ترین زمان قطعات و مواد اولیه به قطعه‌سازان برسد. به گفته وی، در صورت اجرایی شدن راهکارهای پیشنهادی انجمن قطعه‌سازان در ترخیص به موقع قطعات مانده در انبار برای تسهیل در رسیدن قطعات و مواد اولیه به قطعه‌سازان، می‌توان به افزایش قابل توجه تولید قطعات و خودرو در آینده نزدیک  امیدوار بود  که این امر می‌تواند موجب افزایش تولید، حفظ و حتی افزایش اشتغال در سال جهش تولید شود.

جلالی به سخنان اخیر رهبرانقلاب  در جلسه سران قوا به‌طور اخص از صنعت خودرو و قطعه‌سازی  اشاره کرد و افزود: این امر حاکی از آن است که صنعت خودرو صنعتی است که در بالاترین مقامات کشوری مطرح است و به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد تلقی می‌شود. وی تصریح کرد: البته گمرک اخیرا با ترخیص درصدی و کد رهگیری تا حدودی مشکلات ترخیص را حل کرده اما یک تعهدی می‌گیرد که اگر ظرف یک ماه رفع تعهد نشود شامل بند ۷ شده که در آن صورت  در هیچ گمرکی در ایران نمی‌توان جنس ترخیص کرد.  مدیرعامل شرکت ایسکرا اتو الکتریک  ایران در مورد ترخیص درصدی از گمرک نیز گفت: در صورت این نوع از ترخیص ۹۰ درصد کالا را می‌توان از گمرک خارج  کرد  و ۱۰ درصد باقی بماند که پس از ارائه مدارک و تایید از سوی سیستم  بانکی، چون دو مرتبه ترخیص صورت می‌گیرد در زمینه وزن و حجم با مشکل مواجه می‌شویم؛ زیرا بانک مدعی می‌شود که اعتبار لازم را دریافت کردید، اما تمام بار را نیاوردید و ناقص است؛ بر این اساس باید برای رفع تعهد نسبت به خرید ارز از بازار اقدام شود. وی با بیان اینکه در برخی موارد مسیر قطعه‌سازان به دلایلی در گمرک قرمز می‌شود، تصریح کرد: در این صورت به دلیل پیچیدگی  پروسه، ترخیص  کالا به‌طور معمول بین دو هفته تا سه ماه به‌طول می‌انجامد.  جلالی با بیان اینکه برای تولید خودرو ۴ هزار قطعه لازم است، افزود: چنانچه این تعداد  به دلیل ماندن قطعات و طولانی شدن پروسه ترخیص از گمرک به موقع تامین نشود یا در مسیر قرمز قرار بگیرد خودرو تولید نمی‌شود و ناقص به کارخانه می‌رود؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه داریم. این درحالی است که تقاضا برای خودرو وجود دارد و با کمبود مواجهیم.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی استان تهران تاکید کرد: گمرک به دلایل داشتن  شک و تردید نسبت  برخی از تولیدکنندگان قطعه‌سازی  نباید کار سایر قطعه‌سازان را با سختی مواجه کند، بلکه باید نسبت به ترخیص تمام  قطعات  اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: در صورت حمایت از صنعت خودرو، تیراژ تولید افزایش و قیمت با کاهش مواجه خواهد شد. همچنین اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد و اشتغال فعلی حفظ می‌شود.