هدف‌گذاری تولید 8/ 1 تن طلا در سال آینده

معدن زرنیخ زرشوران تا سال ۱۳۷۸ فعال بوده و از سال ۱۳۷۰ این کانسار به‌عنوان یک پتانسیل طلا مطرح و مطالعات اکتشافی تا مرحله نیمه تفضیلی بر روی آن در قالب طرح اکتشاف سراسری طلا انجام گرفت.

تکاب از شهرستان‌های جنوبی استان آذربایجان‌غربی است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و به دلیل دارا بودن ۲ معدن بزرگ طلا در زرشوران و آق دره یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود و بنا بر آمارهای رسمی بیش از چهل درصد ذخیره طلای کشور در کوهستان‌های این شهرستان نهفته است.

کلنگ‌زنی و احداث کارخانه طلای زرشوران به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی تولید و فرآوری طلای خاورمیانه از سال ۸۶ با ظرفیت اسمی سه تن در سال آغاز و در آبان سال ۹۳ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که به علت نوپا بودن صنعت طلا در کشور، تحریم‌های ظالمانه، پیچیده بودن ساختار کانسنگ معدن طلای زرشوران و نواقص کارخانه، تاکنون به ظرفیت اسمی نرسیده است.

محسن نادری، سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران بابیان مطلب فوق گفت: تغییرات پی‌درپی مدیریت در زرشوران و ناقص ماندن اجرای تصمیم‌های مدیریتی، به‌عنوان عاملی جدی در آسیب‌رساندن به مجموعه محسوب و مانع پیشرفت کار بوده و بهبود بهره‌وری را با شکست روبه‌رو کرده بود. با توجه به این موضوع در ابتدای سال جاری بخش عمده و قابل‌توجهی از مخازن لیچینگ عملا از مدار خارج‌شده و تولید طلا به کمترین میزان (۳۸ کیلو) رسیده بود.

نادری با اشاره به اینکه شرکت، سابق بر این فاقد هرگونه استراتژی سازمانی بود، تصریح کرد: با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و با ایجاد تغییراتی در سیستم مدیریتی و استفاده از ۷۰ درصد توان داخلی، به‌منظور احیای خط تولید، اصلاحات را آغاز کردیم؛ به‌گونه‌ای که مخازن لیچینگ بهینه‌شده و مطالعات بهبود فرآیند فعلی واحد فیلتراسیون در حال پیگیری و نهایی سازی بوده و یک دستگاه فیلتر پرس که از نقاط بحرانی خط تولید است نیز باهدف دستیابی به ظرفیت اسمی خط تولید، از طریق یکی از شرکت‌های ایمیدرو در حال خریداری است. به گفته وی، با اقدامات یادشده در شرکت ظرفیت کارخانه با افزایش مواجه خواهد شد به‌گونه‌ای که تناژ ورودی خط تولید به دو برابر افزایش ‌یافته و هدف‌گذاری تولید محصول این شرکت در سال آتی دو تن طلا خواهد بود.

سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران افزود: هم‌اکنون ظرفیت خط تولید در این مجموعه صنعتی نیز با رشد بیش از ۸۱ درصدی، از ۲۲ هزار تن در ابتدای سال به ۴۰ هزار تن در ماه افزایش‌یافته است.

وی تبدیل‌شدن به یک بنگاه اقتصادی - صنعتی را از اهداف اصلی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلا زرشوران برشمرد و رشد شرکت در تمامی زمینه‌ها ازجمله معدن، اکتشافات، نیروی انسانی، تولید، زیرساخت و وظایف و مسوولیت‌های اجتماعی و دانش فنی را هدف اصلی شرکت دانست.

نادری تصریح کرد: انجام مقدمات احداث طرح توسعه کارخانه، انجام اصلاحات خط‌تولید، آموزش و یادگیری نیروهای انسانی، هدفمندسازی فعالیت کارخانه و تحقیق و توسعه در زمینه دستیابی به دانش‌های فنی نوین صنعت طلا، برنامه‌ریزی و اجرای برخی پروژه‌های حیاتی مجموعه مانند اخذ مجوزها و تکمیل و راه‌اندازی انبار ناریه معدن، تسریع فعالیت‌های اجرایی سد باطله کارخانه، گازرسانی به مجتمع برای جایگزینی مازوت با گاز طبیعی و چندین طرح و پروژه مهم دیگر ازجمله اقدامات به‌عمل‌آمده در نیمه نخست سال‌جاری محسوب می‌شود.

سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران بابیان اینکه این شرکت برای تولید سالانه سه تن شمش طلا طراحی‌شده است، خاطر نشان کرد: ظرفیت اسمی حال حاضر خط تولید، استحصال دو تن شمش طلا است که با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام‌ شده و انجام اصلاحات مدنظر مطابق برنامه زمان‌بندی‌ شده تا شهریور سال آینده به این امر مهم دست خواهیم یافت.

وی افزود: قرارداد فاز توسعه شرکت در سال ۹۶ منعقدشده که با توجه به افزایش قیمت‌ها تاکنون اجرایی نشده و به‌رغم تلاش‌های مدیران قبلی شرکت تا خردادماه امسال بلاتکلیف مانده بود.

نادری افزود: هم‌اکنون برای حل‌وفصل مشکلات قرارداد با پیمانکار پروژه، مذاکرات لازم صورت گرفت، زیرا قرارداد از دو سال قبل متوقف‌شده و شرکت تلاش دارد تا براساس برنامه‌ریزی پیش برود؛ ازاین‌رو تعیین تکلیف قرارداد را آغاز و به‌منظور اجرای فاز توسعه به برگزاری مناقصه اقدام خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه قرارداد سد باطله در اواسط سال ۹۸ ابلاغ‌شده بود، اما تا اردیبهشت سال‌جاری به مرحله اجرایی نرسید، تصریح کرد: طی مذاکراتی با پیمانکار مربوطه، فاز نخست این پروژه حداقل تا آبان ماه و فاز دوم و نهایی آن تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

نادری تاکید کرد: نوپا بودن صنعت طلا در سطح کشور از یک‌طرف و شرایط تحریم‌ها از سوی دیگر شرایط کار را بسیار دشوار و طاقت‌فرسا  کرده، ولی با اتکا به توان داخلی و تلاش متخصصان متعهد کشور امید است در سال جهش تولید برای نخستین بار از زمان افتتاح کارخانه، برنامه تولید یک‌تن طلا در سال محقق شده و در مسیر تحقق اهداف کشور گامی محکم برداریم و دراین‌ارتباط از تمامی سازمان‌ها، اداره‌ها، مقام‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعم از استانی و کشوری انتظار مساعدت و همراهی وجود دارد. سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران با اشاره به اینکه سیاست‌های حمایتی کمک شایانی به پیشبرد هدف تعریف‌شده این بخش خواهد داشت، افزود: مجموعه تلاش‌ها و اقدام‌های صورت گرفته موجب اخذ مجوزهای شروع عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه طلای زرشوران با هدف دستیابی به ظرفیت جدید یک و نیم تن طلا در سال در قالب طرح توسعه شد و برای تحقق این امر سازمان ایمیدرو ضمن حمایت و مساعدت حداکثری، میزان ۳۷ میلیون یورو در قالب ارزی و ۹۰ میلیارد تومان بودجه از منابع داخلی سازمان را به این امر اختصاص داد.

نادری تصریح کرد: شرکت طلای زرشوران در حالت فعلی برای بیش از هزار نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از چند هزار نفر در منطقه اشتغال غیرمستقیم فراهم ساخته و این میزان اشتغال‌زایی با راه‌اندازی طرح توسعه می‌تواند به یک و نیم برابر نیز افزایش پیدا کند.

سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در ادامه افزود: انطباق ۹۷ درصدی میزان تولید محصول شرکت با برنامه سازمان ایمیدرو برای اولین‌بار از زمان افتتاح خط تولید، بهبود ریکاوری فرآیند خط تولید به میزان بیش از ۷۶ درصد با رشد ۲۵ درصدی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش مواد مصرفی در هر تن خاک ورودی، کاهش بیش از ۲۷ درصدی عیار باطله در مقایسه با سال‌های گذشته، بهبود فرآیند آبگیری در مرحله فیلتراسیون و افزایش ظرفیت فیلتراسیون و شکل‌گیری مدیریت کنترل کیفی بخشی از اقدامات صورت گرفته در بخش تولید این شرکت است. وی به عملکرد بخش استخراج اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال‌جاری اقدامات مهمی از قبیل انجام برخی اصلاحات در جاده‌های معدنی و طرح استخراجی، دستیابی به استخراج ۷۹۹ هزار تن کانسنگ طلا (با تحقق برنامه‌ای ۲۲۸ درصدی)، انجام مناقصه اکتشافی به میزان ۲۰ هزار متر انجام‌شده و برای ماه‌های آتی سال برنامه‌های عملیاتی این شرکت از قبیل تکمیل مطالعات پایداری شیب و هیدروژئولوژی معدن، شروع عملیات زهکشی، خشکه اندازی و ایمن‌سازی پله‌ها، اقدامات تکمیل طراحی و استخراج طبق برنامه ششم معدن، تکمیل اکتشافات تفصیلی محدوده معدنی فعلی و انجام مطالعات اکتشافی سایر محدوده‌های معدن زرشوران و سایر موارد در دست اقدام است.

نادری تاکید کرد: در راستای اهداف اصلی شرکت در نظر داریم تا به یک شرکت ملی طلا در سطح کشور تا دو سال آینده برسیم.

نادری در مورد عرضه شمش طلای تولیدی از سوی شرکت در بورس کالای ایران گفت: شمش‌های یک کیلویی شرکت بدون محدودیت در بورس کالا عرضه می‌شود.

p28 - 4