پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات به دانش‌بنیان‌ها

از محل منابع موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ سهم فراوانی به تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شد که بانک توسعه صادرات توانست مبلغ ۲هزار میلیارد ریال آن را به خود اختصاص دهد و پیش‌بینی می‌شود این منابع برای سال‌جاری نیز در اختیار بانک باشد.

بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده بانک توسعه صادرات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از یکسو و قرارداد تامین مالی با صندوق توسعه ملی از سوی دیگر، منابع خاصی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار بانک قرار گرفته است.

متقاضیان تسهیلاتی شامل فعالان عرصه صادراتی کشور، تکمیل‌کنندگان زنجیره صادراتی و فعالیت‌هایی که مانع خروج ارز از کشور می‌شوند، می‌توانند با توجه ‌به حوزه فعالیت خود در تهران و مراکز استان‌ها با مراجعه به یکی از شعب بانک توسعه صادرات، نسبت به افتتاح حساب و ارائه درخواست خود، از تامین مالی بانک از محل منابع یادشده، بهره‌مند شوند. این تسهیلات با نرخ ۱۲درصد در اختیار مشمولان قرار می‌گیرد.

  شرایط تسهیلات بانک توسعه صادرات برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

تسهیلات بانک توسعه صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان در دو حوزه تامین مالی طرح و سرمایه در گردش است که دوره تامین مالی سرمایه در گردش حداکثر دو سال و دوره تامین مالی طرح حداکثر ۷سال خواهد بود.

در راستای بهره‌مندی بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان از منابع تخصیصی، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای داخلی مرتبط با این حوزه، اخیرا موردبازنگری قرارگرفته است.

طبق اعلام بانک توسعه صادرات ایران، علاوه بر وثایق رایج در سیستم بانکی، ضمانت‌نامه تمامی صندوق‌های پژوهش و فناوری موردتایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به‌عنوان وثیقه موردپذیرش قرار می‌گیرد.

برای تسهیل در دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع یادشده، بانک توسعه صادرات اصلاحاتی را در روند بررسی درخواست‌های ارسالی به وجود آورده تا فرآیند تامین مالی با سرعت بیشتری انجام شود. بانک توسعه صادرات ایران با تسهیل فرآیند به دنبال این هدف است که شرکت‌های دانش‌بنیان حتی‌المقدور بدون مراجعه به مرکز، خدمات و تسهیلات یادشده را از شعب دریافت کنند. همچنین الگویی خاص برای اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و اجرا شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای تهیه گزارش تسهیلاتی و طرح توجیهی خود می‌توانند از مشاوره و همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده کنند. در حال حاضر آمادگی پذیرش درخواست متقاضیان در تمامی شعب کشور وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان با مراجعه به سایت بانک و انتخاب شعبه برحسب حوزه جغرافیایی فعالیت خود به شعبه مراجعه و نسبت به افتتاح حساب و تشکیل و تکمیل به‌موقع پرونده اقدام می‌کنند.

دریافت معرفی‌نامه از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شرط لازم برای بررسی درخواست تسهیلات است. شعب بانک توسعه صادرات پس از دریافت درخواست متقاضی نسبت به استعلام از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام و تاییدیه لازم را دریافت می‌کند. همچنین متقاضیان می‌توانند راسا به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراجعه و نسبت به اخذ معرفی‌نامه برای بانک اقدام کنند.

تمام مراحل بررسی درخواست تا صدور مصوبه اعتباری و اجرا در شعب انجام می‌پذیرد و در مواردی که سقف درخواست و پیشنهاد رکن اعتباری شعبه فراتر از سقف مصوب شعب باشد، مراتب برای تصمیم‌گیری به ارکان اعتباری بالاتر پیشنهاد می‌شود.

 معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی اصلی بررسی و تشخیص و حمایت از شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان بوده و طرح‌های خاص و برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از این شرکت‌ها در نظر گرفته است.

تاسیس صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات و فناوری شریف از طرف بانک توسعه صادرات با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف از برنامه‌های بانک بوده است.

از سال ۱۳۹۰ نیز یک خط اعتباری به مبلغ یک‌صد میلیارد ریال برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار این صندوق قرار گرفت.

بانک توسعه صادرات برای بررسی درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان، یک کمیته فنی با کارشناس‌های متخصص در هر موضوع را تشکیل داده است. با دریافت تقاضا در بخش‌های مختلف اعم از آی تی، مخابرات، صنایع دارویی و صنایع مختلف، کارشناس‌های فنی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و بعد از این مرحله تصمیم‌گیری در مورد موارد اعتباری برای پرداخت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان انجام‌ گرفته و برای اجرا به شعب منتخب بانک ابلاغ می‌شود که با فراهم شدن شرایط مصوبه این شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات بانک استفاده کنند. برای حمایت بیشتر از این شرکت‌ها نرخ تسهیلات اعطایی به این شرکت‌ها، ۲درصد کمتر از حداقل نرخی است که برای تسهیلات معمول بانک در نظر گرفته ‌شده است.