نوسان آزاردهنده قیمت‌ها 

رضا طاهرزاده، قائم‌مقام شرکت صنایع مس ذوچن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تقریبا به صورت کامل در تعطیلی به سر بردیم، زیرا در این دوران مواد اولیه ما قابل تامین نبود و حتی بیمه کارگران خود را پرداخت نکردیم، این درحالی است که کارگران مجموعه ما بیمه بیکاری را پر کردند، اما تا به روز هیچ پرداختی به حساب آنها واریز نشده است.  طاهرزاده با اشاره به این موضوع که امسال کار خود را از ابتدای تابستان آغاز کرده‌ایم، عنوان کرد: از ابتدای کار به شدت با نوسان نرخ ارز روبه‌رو شده‌ایم که این نوسان برای روند کار بسیار آزاردهنده بوده است. برای نمونه یک کیلو ضایعات مس را در آغاز هفته کیلویی ۹۴هزار تومان خریداری کرده‌ و همان در پایان هفته به کیلویی ۱۲۷ هزار تومان رسیده که با رشدی ۳۰ درصدی همراه بوده است، رشدی که به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.  قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن در ادامه خاطرنشان کرد: در صنف کاری ما نوسان نرخ ارز سبب شده کسانی که در کار جمع‌آوری ضایعات هستند، روزانه قیمت دلار را رصد کرده و همراه با نوسان آن ضایعات را خرید و فروش می‌کنند. البته قیمت مس و ضایعات نیز تابعی از قیمت جهانی و LME لندن است. علاوه بر نوسان قیمت دلار باید قیمت ارزش‌افزوده را نیز به محصولات تولیدی اضافه کرد.  

 35 درصد تورم ناشی از مالیات ارزش‌افزوده 

طاهرزاده با اشاره به مالیات ارزش‌افزوده و فلسفه آن در روند تولید عنوان کرد: مالیات ارزش‌افزوده در کشور ما 9 درصد است که باید از مصرف‌کننده یا تولیدکننده نهایی دریافت شود، زیرا اگر از تولیدکننده نهایی هم گرفته شود، وی می‌تواند همان 9 درصد را روی قیمت کل محصول اعمال کند، ولی موضوع آن است که در هر حلقه از تولید مالیات ارزش‌ افزوده از تولیدکنندگان میانی و واسطه‌ای هم گرفته می‌شود.  وی در ادامه در این زمینه عنوان کرد: اگر 5 حلقه در زنجیره تولید وجود داشته باشد از تمامی آنها 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده گرفته می‌شود و هر حلقه 9 درصد مالیات را روی قیمت محصول خود اعمال می‌کنند که مشاهده می‌کنیم در پایان این حلقه‌ها 45 درصد بابت مالیات ارزش‌افزوده به محصول اضافه شده است.  طاهرزاده با تاکید بر این موضوع که مالیات ارزش‌افزوده به تورم دامن می‌زند، تصریح کرد: با توجه به محاسبات عنوان شده، بدون شک یکی از موارد تورم و افزایش قیمت کالاها، مالیات ارزش‌افزوده است و حتی می‌توان ادعا کرد که تا 35درصد گرانی‌های اخیر ناشی از مالیات ارزش‌افزوده است، در حالی که بر مبنای فلسفه مالیات ارزش‌افزوده، نباید این مالیات سبب گران شدن قیمت‌ها در بازار شود، اما هم‌اکنون شاهدیم که خود این موضوع سبب ایجاد رانت و فساد شده است. وی با تاکید بر این موضوع که روش مالیات‌گیری در کشور صحیح نیست، بیان کرد: با این روش مالیات‌گیری، جالب است کسی که باید مالیات پرداخت کند از پرداخت آن فرار می‌کند و کسی که باید مالیات ندهد، مجبور به پرداخت می‌شود. برای نمونه شرکتی مانند شرکت ما به عنوان یک تولیدکننده محصول میانی، نباید مالیات ارزش ‌افزوده پرداخت کند. از سوی دیگر نیز مجبور به معامله با بازار غیررسمی ضایعات هستیم.  طاهرزاده درخصوص حل مشکل مالیات ارزش‌افزوده در روند تولید خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که مالیات واردکننده از همان گمرک گرفته شود و مالیات تولیدکننده نهایی را در کارخانه و محل تولید آن حساب کنند که آنها هم روی قیمت کالای خود احتساب خواهند کرد و در این میان تولیدکننده میانی دیگر نباید این مالیات را پرداخت کند.  قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن  با توجه به روال مالیات ارزش‌افزوده عنوان کرد: برای هر کیلو ضایعات مس باید 8 تا 9 هزار تومان مالیات ارزش‌افزوده پرداخت کنیم، این در حالی است که فروشندگان ضایعات مس برای فرار از مالیات به صورت زیرزمینی فعالیت دارند. از همین رو روند مالیات ارزش‌افزوده به جای اینکه سبب شفاف‌سازی شود، سبب رشد معاملات زیرزمینی می‌شود.  طاهرزاده در ادامه با اشاره به این موضوع که قانون‌گذاری‌های دولتی، مشکلی از تولیدکننده را حل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه مدام قانون‌گذاری شود یا مدام قوانین را تغییر داد، مشکلی از تولیدکننده را حل نخواهد کرد، قوانین باید به سمت حذف واسطه‌ها پیش برود نه قوی‌ کردن آنها در بازار. وی همچنان با اشاره به سوددهی صنعت مس در پایین‌دست، عنوان کرد: قیمت 10 تن ضایعات مس، یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌شود که برای ما خریدار این میزان ضایعات 10 میلیون تومان همراه با سود خواهد بود، البته ناگفته نماند که پشت این میزان ضایعات، ممکن است که حدود 50 نفر درآمدزایی و اشتغال داشته باشند، اما موضوع آن است که در نهایت برای تولیدکننده سود آنچنانی باقی نمی‌ماند و مشکل ما هم این است که به غیر از تولید کار دیگری بلد نیستیم. شاید اگر تمام تجهیزات خط تولید خود را تبدیل به ضایعات می‌کردیم و به فروش می‌رساندیم، سود بیشتری عایدمان می‌شد.

 تسهیلات گران‌قیمت، راهگشا نیست 

قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن  به تسهیلات‌دهی بانک‌ها به تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: سود تسهیلات بانکی بسیار بالاست و برخی بانک‌ها نرخ سود را به 5/ 27 درصد رسانده‌اند و با این نحوه تسهیلات‌دهی بانک‌ها کار برای تولیدکنندگان بسیار مشکل شده است.   طاهر‌زاده در خصوص وضعیت تقاضای بازار، خاطرنشان کرد: تقاضا در بازار به نسبت مطلوب است، زیرا هر زمان که قیمت‌ها به صورت مدام افزایش پیدا می‌کند و تورم وجود دارد، مردم در هر صنفی که باشند، ترجیح می‌دهند پول خود را تبدیل به کالا کنند. از همین رو تقاضای بازار از رونق آن نیست.  وی در پاسخ به این پرسش که برای تهیه مواد اولیه خود با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: با این روند افزایش قیمت‌ها تهیه مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده است، زیرا از یکسو که مواد اولیه را تهیه می‌کنیم و به کار می‌گیریم تا زمان فروش کالای نهایی خود دیگر قادر به تهیه مواد اولیه که پیش از این خریداری کرده‌ بودیم، نیستیم. در زمینه مس قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است، این در حالی است که در کشور ما ذخایر و معدن مس به اندازه کافی وجود دارد.